• Akira Öken

IVF sommar/höst 2018

Nu startar vi snart vår 5:e IVF-behandling.

Häng gärna på i tråden, så hjälps vi åt att stötta varandra!

• Svar på tråden IVF sommar/höst 2018
  • gammelpysen
    Vildismamma skrev 2018-09-10 10:22:43 följande:

Ser att folk skriver att man inte ska träna... vad menas med detta, ingen träning under hela graviditeten om det skulle bli så att man lyckas få ett plus???

Det låter ju inte så himla skoj för man vill ju gärna röra på sig...

Kort svar från min del: jag får inte anstränga mig alls innan nästa vecka då jag har tidigt UL och de kollar om det ser bra ut. Jag gjorde färskförsök i början av augusti.

Ni får gärna träna. Allt jag säger är att de har varit mycket tydliga med att jag inte ens får simma förrän de kollat att allt ser bra ut.

Efter 7 försök varav ett tidigt missfall och ett helvete i flera år väljer jag i alla fall att lyda rekommendationerna. Jag tar inga risker mer. Tränade förra gången och det blev missfall. Inte roligt.
  • Ettnamn4sep
    Wonderfluff skrev 2018-09-10 11:18:39 följande:

Tror de rekommenderar att man testar från dag 18.

Det lille ägget ska sättas tillbaks idag kl 14 :).

Blir en jobbig väntan till testet!

Skönt, hoppas det där lilla ägget blir ett frisk fint barn.
  • gammelpysen
    Akira Öken skrev 2018-09-10 10:49:17 följande:

Underbara nyheter! Grattis till dig!

Har du alltså lyckats hålla dig till idag med att testa? :) Eller har det varit otydligt tidigare?

Testade 2,5 veckor efter återföringen och har alltså vetat att jag är gravid i några veckor. Däremot tar vi inte ut något i förskott förrän vi sett att det finns något nästa vecka. Har lidit nog i så många år och är så pass luttrad vid det här laget. Men tack.
  • Mjbo
    gammelpysen skrev 2018-09-10 11:22:53 följande:

Kort svar från min del: jag får inte anstränga mig alls innan nästa vecka då jag har tidigt UL och de kollar om det ser bra ut. Jag gjorde färskförsök i början av augusti.

Ni får gärna träna. Allt jag säger är att de har varit mycket tydliga med att jag inte ens får simma förrän de kollat att allt ser bra ut.

Efter 7 försök varav ett tidigt missfall och ett helvete i flera år väljer jag i alla fall att lyda rekommendationerna. Jag tar inga risker mer. Tränade förra gången och det blev missfall. Inte roligt.

Förstår dig fullt ut! Självklart ska man ta hänsyn till klinikens rekommendationer och framförallt sina egna erfarenheter.
  • Akira Öken
    gammelpysen skrev 2018-09-10 11:24:40 följande:

Testade 2,5 veckor efter återföringen och har alltså vetat att jag är gravid i några veckor. Däremot tar vi inte ut något i förskott förrän vi sett att det finns något nästa vecka. Har lidit nog i så många år och är så pass luttrad vid det här laget. Men tack.

Förstår att ni är försiktiga och inte tar ut något i förskott. Tänker om jag själv skulle få ett plus, för första gången, att jag nog knappt skulle våga glädja mig den första tiden.
  • Jooosen

Cd10. Förmodligen sista egna försöket hemma innan första ivf. Känns så galet på något sätt!

Ofrivilligt barnlös. Väntar på kallelse för första ivf-försöket
  • Inalina
    Akira Öken skrev 2018-09-10 11:35:03 följande:
    Förstår att ni är försiktiga och inte tar ut något i förskott. Tänker om jag själv skulle få ett plus, för första gången, att jag nog knappt skulle våga glädja mig den första tiden.
    jag håller med dig om att man är väldigt försiktigt även om man har plussat, skulle nog slappna av lite mer ordentligt efter första VUL så man vet att det faktiskt är någon som lever därinneHjärta ska du testa i helgen?
  • mammsen79
    gammelpysen skrev 2018-09-10 09:14:56 följande:

Försökte precis svara i tråden men lyckades inte.

NEJ!!! För att återkomma till diskussionen ovan - jag har äntligen plussat. 7e insättningen efter 2 hemska år. Jag tränar mycket och gärna annars och passar absolut inte för att ta det lugnt, men den här gången har jag fått extremt tydliga order om att inte träna. Inte ens powerwalk. Förra gången plussade vi också men fick tidigt missfall. Då var jag korkad och tränade vidare. Trodde att det förmodligen bara var hälsosamt men man ska tänka på vilken påfrestning allt detta är för kroppen. Läser man vanliga råd står det ofta att man kan fortsätta som tidigare, men ivf är inte en vanlig graviditet.

Jag går in i vecka 7+0 idag och har ännu inte fått göra något i träningsvärk. UL nästa vecka och inte förrän då var det ok att tex simma, då kollar de nämligen äggstockar mm också.

Vi kan träna hela livet om det inte går vägen. Jag vet att det är supersvårt, men försök hitta på annat de få veckor det handlar om. Lycka till!!

Tack gulliga du för svaret, ska rådfråga idag när dem sätter in ägget men jag är sååååå trött att jag kommer ändå inte orka gymma, tänkte om man fick göra lite rehab övningar. Måste höra mig för om min trötthet kan ju vara av progestereonet eller vad tror du?
  • Vildismamma
    Akira Öken skrev 2018-09-10 11:00:36 följande:

Minns att det tidigare i tråden finns ett långt inlägg skrivit om detta, med information kring träning från en som tränar med PT.

Det finns, såvitt jag vet, inga rekommendationer i Sverige om att inte träna under graviditet, men träningen kan ju behöva anpassas. När det gäller ivf så följer jag de anvisningar kliniken ger.

Ja klart man följer det dom säger för man vill ju göra det som man tror är rätt då...

har en vän som gjorde ivf men hon tränade under graviditeten så kan tycka att det verkar konstigt om dom skulle säga att man inte ens får gå på en promenad... hoppas verkligen inte att fallet är så för min del, skulle inte klara det riktigt att inte röra mig alls
  • gammelpysen
    mammsen79 skrev 2018-09-10 12:12:21 följande:

Tack gulliga du för svaret, ska rådfråga idag när dem sätter in ägget men jag är sååååå trött att jag kommer ändå inte orka gymma, tänkte om man fick göra lite rehab övningar. Måste höra mig för om min trötthet kan ju vara av progestereonet eller vad tror du?

Det kan di säkert också vara. Jag har slutat med lutinu s nu men hade ont i brösten och var trött. Sen vet man inte hur mycket som beror på annat.

Är det ett färskförsök? I så fall kan jag garantera att de säger nej. Äggstockarna är förstorade flera veckor efter och i mitt fall antar jag att det fortsätter vara ömtåligt om man plussat, eftersom de var så extremt tydliga. De sa att jag inte fick göra något som aktiverade bålen, och det inkluderar ju även lyft och armar.

Som sagt. Vill man träna får man gärna göra det. Men jag plussade inte förrän jag faktiskt vågade stressa ner, ta det lugnt o acceptera att jag kommer att lägga på mig några kilon. Vi har faktiskt all tid i världen att träna sen om vi inte lyckas.
Svar på tråden IVF sommar/höst 2018