• Akira Öken

IVF sommar/höst 2018

Nu startar vi snart vår 5:e IVF-behandling.

Häng gärna på i tråden, så hjälps vi åt att stötta varandra!

• Svar på tråden IVF sommar/höst 2018
  • Wonderfluff
    Wonderfluff skrev 2018-11-26 15:50:26 följande:

Hej! Var på VUL idag, CD 9 och har stimulerat i sju dagar. Det hade inte hänt något! Jag har vanligtvis regelbunden ÄL och tjock fin slemhinna varje cykel, men denna har det alltså inte hänt nåt, slemhinnan var jättetunn, och detta trots stimulering. Någon som varit med om något liknande? Jag hade nån form av magsjukevirus strax före min mens, kan det vara därför?

Ingen av er som har nåt svar?
  • authentic
    Wonderfluff skrev 2018-11-26 19:15:52 följande:

Tyvärr inge svar alls på detta, inte läst om det här förut heller. Vad sa läkarna att det kunde bero på? Vad är planen nu, måste ni börja om på nästa mens?
  • Wonderfluff
    authentic skrev 2018-11-26 19:23:17 följande:

Tyvärr inge svar alls på detta, inte läst om det här förut heller. Vad sa läkarna att det kunde bero på? Vad är planen nu, måste ni börja om på nästa mens?

Det verkar vara en del som säger att de svarat på behandlingen senare. Man kanske inte borde dra några slutsatser efter 7 dagars stimulering, det kanske kommer igång senare? Någon som varit med om att det hänt mer senare i cykeln?
  • Akira Öken
    Mangoodream skrev 2018-11-25 20:20:45 följande:

Hej igen, nu håller vi på med vårt andra ivf försök. I fredags fick jag två fyracelliga embryon insatta. Denna gång körde vi med menopour och en startdos med elonva. De resulterade vid äggplock fyra ägg och tre blev befruktade. De tredje skulle de fortsätta odla och vi får veta om det går att frysa. Jag tycker andra gången känns bättre eftersom alla steg har man gått igenom. Helvetet som jag har nu är den jäkla lutinus. Har sådan klåda överallt flera ggr per dag. Ska ringa läkaren och se om de kan skriva ut Tavegyl. Har testdag 7/12 och denna gång ska jag inte tjuvtesta. Finns det någon mer som är på ruvning här?

Jaaa, den där klådan! För mig kliade det värst under fotsulorna. Fick du något utskrivet? Ruvar inte nu, men förhoppningsvis om några dagar.
  • Akira Öken
    Cilia 82 skrev 2018-11-26 12:23:00 följande:

Det bästa för mig var att gå tillbaka och jobba efter ett par veckor, man tänker ju på det då och då, men försöker även se det som att det var ngn mening med att det blev som det , men det är svårt. Lycka till med äggplocket!

Jag brukar också försöka tänka så, att det finns någon mening med det som sker. Men ibland är det förbannat svårt att förstå vad meningen skulle vara med så mycket lidande.

Tack! Nu är det bestämt att det blir på onsdag.
  • Akira Öken
    Wonderfluff skrev 2018-11-26 15:50:26 följande:

Hej! Var på VUL idag, CD 9 och har stimulerat i sju dagar. Det hade inte hänt något! Jag har vanligtvis regelbunden ÄL och tjock fin slemhinna varje cykel, men denna har det alltså inte hänt nåt, slemhinnan var jättetunn, och detta trots stimulering. Någon som varit med om något liknande? Jag hade nån form av magsjukevirus strax före min mens, kan det vara därför?

Nämen, vad konstigt. Vad sa läkaren? Fanns det inga/få äggblåsor eller hade de inte vuxit som förväntat? Kan dosen ha varit för låg?
  • Akira Öken
    Natttis skrev 2018-11-26 16:55:27 följande:

Jag har en fråga. Det är som sagt första gången för mig och maken. Jag har inte tänkt ivf jag hade hoppas att det skulle gå naturligt. vet att vi planerat ivf efter nyår om det inte blir bäbis självmant. Vi hade pratet om hur allting går till. Det vart nog lite mäktigt för mig att ta in all informationen. Så efteråt fick jag massa olika känslor. Är det vanligt? Jag är som sagt helt oerfaren. Inom detta

Jättevanligt! Det var ju inte detta man hade tänkt sig när man började prata om barn med sin partner. De flesta av oss hade nog föreställt sig något helt annat. Det kan ju vara en sorg i sig.

Minns när jag och mannen hade bestämt oss för att försöka och hur vi planerade vilken månad vi skulle börja, för att barnet skulle komna i "rätt" tid på året. Såhär 3,5 år senare känns det lite skrattretande. Men det är ju så det brukar vara: man bestämmer sig och sedan blir man gravid. Men det är ju också väldigt vanligt att det inte är riktig så enkelt.

Vad var det för känslor som kom? Kan du prata med mannen om dem?
  • Percafluviatilis
    Wonderfluff skrev 2018-11-26 19:15:52 följande:

Antingen kanske det kommer igång senare eller så kanske kroppen var nedsatt som du själv funderar över. Men ni fortsätter spruta ändå? Konstigt iallafall. Förstår frustrationen.
  • Wonderfluff
    Akira Öken skrev 2018-11-26 20:03:41 följande:

Nämen, vad konstigt. Vad sa läkaren? Fanns det inga/få äggblåsor eller hade de inte vuxit som förväntat? Kan dosen ha varit för låg?

Jag har tagit 350 ml gonal-f per dag, till skillnad från förra ggn då jag fick 300 ml, vilket då gav 5 äggblåsor. Gynekologen tyckte det var konstigt, det hade inte hänt nånting. Slemhinnan var som ett streck och i äggstockarna fanns minst tre äggblåsor i vardera, samtliga mindre än 8 mm. Förra cykeln gjorde jag inte ivf, då gjorde jag vul cd 11 och då fanns där tjock slemhinna och två stora folliklar. Det är ju märkligt att för första ggn nånsin som det inte växer som vanligt, är när jag tillför en massa hormoner.
  • My102
    Inalina skrev 2018-11-26 13:46:14 följande:

stort lycka till idag - det är ju möjligt att fragminsprutorna är det sista som behövs för dig! jag fick mitt första plus när jag använde dem!! (och mitt andra som nu går som det ska)

Kram!!

Tack! :) embryot hade börjat kläckas, såg ut som luftbubblor utanför embryot och det känns bra. De tidigare gångerna har dom varit intakt och det har jag funderat över varför ingen har börjat ?växt? vidare på det sättet.

Jag hade tagit för liten dos fragmin, 2500 IE så from ikväll tar jag 5000IE. Hur stor dos tog du? Sprutorna är ju fruktansvärda :(. Och jag har dragit på mig lite ångest så min rätt så milda ?hypokondri? har fått sig en liten törn. Speciellt med ny medicin som jag aldrig har tagit så jag vet inte hur jag reagerar på den. Jag intalar mig själv att jag är frisk vilket stämmer så det borde inte vara någon fara att ta fragmin men ändå så spökar ångesten där och varje ryck eller så i kroppen reagerar jag på. Så löjligt men otroligt jobbigt på samma gång. Hoppas det försvinner imorgon när jag är upptagen med jobb!

Tar en hel del medicin nu. Tog intralipid idag, annars är det dagligen lutinus, fragmin, folsyra, B12, levaxin, D vitamin, kortison och där ökade dom till två tabletter per dag, vet inte varför. Och min vanliga astma medicin. Att proppa i mig allt detta känns sisådär :/
Svar på tråden IVF sommar/höst 2018