• Äldre 3 Aug 13:38
    5278 visningar
    10 svar
    10
    5278

    Britax Smile 2 eller Emmaljunga NXT90?

    Hej!

    Har börjat spana lite på barnvagnar och har fastnat för Britax Smile 2 och Emmaljunga NXT90.

    Jag tar gärna emot lite tankar och erfarenheter från er som har använt dessa vagnar, och gärna några blivande föräldrar som valt någon av dessa. Hur gick era tankegångar?

    Tack så länge :)

  • Svar på tråden Britax Smile 2 eller Emmaljunga NXT90?
  • Äldre 3 Aug 14:04
    #1

    Du får mer vagn för pengarna om du köper en Emmaljunga. Enligt mig iaf :)

  • Äldre 3 Aug 15:24
    #2

    Supernöjd med min britax smile 2

    Blir kanske lite stor när man fäller ihop den men då vi har stor bil så har jag inte sett det som ett problem, jag ville mest att den skulle vara smidig att fälla ihop, vilket den är. Jag har kört den i all väder och underlag (sand, snö, grus och kullersten) och fått det att fungerar bra. Har hört klagomål på att britax ska välta lätt om man hänger nåt på handtaget, men jag har haft proppfulla skötväskan där från start och min har aldrig vält.

    Jag valde den från början för att den var smidig att fälla ihop och lyfta i och ur bilen, vi åker mycket bil så det var viktigt för mig och så var den lättkörd, och jag upplever att den är det även fulllastad.


    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Äldre 3 Aug 16:32
    #3

    Har en britax smile 2 och aldrig varit missnöjd på något sätt. Smidig och lätt att köra, enkel att fälla ihop. Bor i lägenhet utan hiss och det går hyfsat smidigt att bära upp och ner. Gått massvis ute med den i vintras då sonen endast sov i rullande vagn första halvåret. Aldrig något strul. Den är rätt hög har jag sett nu jämfört med andra vagnar, för oss är det bra då vi är långa men det kanske finns någon nackdel också med det. Använde liggdelen till 7 månader då vår son inte var så tidigt med att sitta och den räckte bra i storlek (han är lång). Så jag kan rekommendera den, jag har inte testat någon annan vagn dock då detta är första barnet.

  • Äldre 4 Aug 10:11
    #4

    Tack för tipsen och erfarenheterna! :) upplever att Britax Smile är väldigt prisvärd.

    Ingen som har något mer att säga om Emmaljunga NXT90?

  • Äldre 4 Aug 10:29
    #5

    Har en nxt90f, är super nöjd! Den är smidig att köra, enkel att fälla och för övrigt smidiga funktioner. Tex älskar jag nu sommartid att det ingår insektsnät/ solgardin som sitter fast på vagnen med dragkedja och bara är att fälla ner när behov finns.

    I liggdelen var det kanon med den plattan under madrassen som man kunde fälla upp så det blev lite mer upprätt läge för bebis när hon började bli mer nyfiken men inte riktigt var redo att byta till sittdelen.

  • Äldre 4 Aug 10:46
    #6

    Hej.

    Är en nöjd Smile 2 ägare.

    Kan bara hålla med om att den är väldigt smidig och funkar bra på alla underlag. Stora bra lufthjul som ger bra körkomfort.

    Ja den är mycket högre än de flesta andra vagnar, men jag tycker det känns bra att ha min son lite närmre så jag slipper böja mig så mycket för att ge honom saker.

    Något som är extra bra med sittdelen är suffletten. Som är i det närmsta enorm och kan fällas så det blir som en kokong. Med vädringslucka i så kan man ha bra luftflöde trots att den är fullt nedfälld samt kunna se barnet. Såhär under soliga dagar är den jättebra.

    Jag är jättenöjd med min vagn och den är så enormt prisvärd. Man får verkligen mycket för pengarna. Fina färger att välja på och köper man hela paketet med ligg/sittdel och babyskydd så är man ju redo för det mesta.

    Lycka till

  • Äldre 4 Aug 11:30
    #7

    Tänk även på babybasen, om du vill kunna sätta den på chassit. En britaxbas passar tex inte på ett EM chassi. Britax stolarna är tyvärr inte lika säkra som tex Besafe, Cybex osv.

  • Äldre 4 Aug 12:58
    #8
    MeandHim skrev 2018-08-04 11:30:43 följande:

    Tänk även på babybasen, om du vill kunna sätta den på chassit. En britaxbas passar tex inte på ett EM chassi. Britax stolarna är tyvärr inte lika säkra som tex Besafe, Cybex osv.


    Hur är Britax babyskydd inte lika säkra menar du? Att det skiljer i vikt, smidighet och så det stämmer ju. Men just säkerheten har jag inte hört skulle vara sämre.

    Mitt babyskydd, Britax Primo, är tyngre och klumpigare än många på marknaden.

    Men jag visste inte om att de inte var lika säkra. Det har fått bra betyg på många bäst-i-test sidor ser jag när jag googlar lite snabbt.

    Dock stämmer det ju inte att du inte kan ha tex ett Britax babyskydd på en Emmaljunga NXT90, det ser ut att funka fint att mixa lite som man vill.

    www.kopbarnvagn.se/sv/artiklar/emmaljunga-2019-nxt-bilstolsadapter-britax.html
  • Äldre 4 Aug 15:54
    #9
    MeandHim skrev 2018-08-04 11:30:43 följande:

    Tänk även på babybasen, om du vill kunna sätta den på chassit. En britaxbas passar tex inte på ett EM chassi. Britax stolarna är tyvärr inte lika säkra som tex Besafe, Cybex osv.


    Vi har britax och då valde vi bara bäst i test stolar (är inne på stol nummer 2) och då de som även klarat plus-testet. Besafe och cybex är också jättebra stolar, men vartifrån har du fått att britax inte skulle vara det?
    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Äldre 5 Aug 16:51
    #10
    Amealamin skrev 2018-08-04 12:58:07 följande:

    Hur är Britax babyskydd inte lika säkra menar du? Att det skiljer i vikt, smidighet och så det stämmer ju. Men just säkerheten har jag inte hört skulle vara sämre.

    Mitt babyskydd, Britax Primo, är tyngre och klumpigare än många på marknaden.

    Men jag visste inte om att de inte var lika säkra. Det har fått bra betyg på många bäst-i-test sidor ser jag när jag googlar lite snabbt.

    Dock stämmer det ju inte att du inte kan ha tex ett Britax babyskydd på en Emmaljunga NXT90, det ser ut att funka fint att mixa lite som man vill.

    www.kopbarnvagn.se/sv/artiklar/emmaljunga-2019-nxt-bilstolsadapter-britax.html


    Du KAN ha ett britax babyskydd på enEM men då måste du ha dubbla adaptrar och då blir det ganska svajigt så inget som rekommenderas.

    Om jag säger såhär, en kille från britax tog med sig en stol och åkte till kina, gjorde en exakt kopia och döpte den sen till axkid.... resten kan du nog räkna ut :)

    Det som skiljer är dels komforten för barnet och dels är en britax stol mest plastig om du jämför uppe vid huvudet, tyg och plast. Kollar du tex Besafe så är dom mkt mer solida med frigolit. Gå till tex BABYA/Babyproffsen och be dom visa dig och jämföra :)
Svar på tråden Britax Smile 2 eller Emmaljunga NXT90?