• Anonym (Höginkomsttagare)

Skattesystemet - anonyma svar

Vad är det för fel på skattesystemet? Hur blev det så här?

Det har gått bra för mig i livet, inte superbra men helt klart bra. Men varför ska jag betala procentuellt mer än en med snittinkomst?

Tycker verkligen låginkomsttagare och medelinkomsttagare att det är rättvist att höginkomsttagare ska betala procentuellt mer i skatt? Att det blir mer i faktiska kronor köper jag alla dagar i veckan, men inte att åläggas med statlig inkomstskatt och värnskatt.

I princip så innebär det beskattning av utbildning och driv.

Vad tycker ni? Behöver väll inte hymla med att jag inte kommer rösta på något av de röda alternativen...

• Svar på tråden Skattesystemet - anonyma svar
  • Anonym (Jonas)
    KillBill skrev 2021-05-20 13:30:06 följande:

Nej jag tycker inte att det står i artikeln stämmer. Om du läser vad ekonomiprofessor Lars Calmfors skriver så är det inte bara den snabba värdeökningen av bostäder som är argumentet för fastighetsskatt utan det faktum att det är bättre att beskatta en fast tillgång (som inte kan lämna landet) än inkomst

Att insinuera att en rättsstat inte har fastighetsskatt är ju helt snurrigt. Är inte USA en rättsstat?

Så du vill alltså kraftigt sänka alla marginalskatter och gå hårt åt den statliga skatten som Lars Calmfors? Inte mig emot. Jag betalar massor av statlig skatt så för mig blir det ett nollsummespel för min stora BR i Stockholms innerstad med slopad statlig skatt och ny fastighetsskatt.

Grannparet däremot som har två löner runt 40k i månaden får ingen skattelättnad alls och kommer få flytta eller bli luspanka. Kommer komma många fyndobjekt på marknaden för höginkomsttagare för bara de kommer ha råd att bo i attraktiva områden.
  • Jonnynilsson
    Anonym (Jonas) skrev 2021-05-20 14:36:35 följande:
    Grannparet däremot som har två löner runt 40k i månaden får ingen skattelättnad alls och kommer få flytta eller bli luspanka. Kommer komma många fyndobjekt på marknaden för höginkomsttagare för bara de kommer ha råd att bo i attraktiva områden.
    Jag tror att det gäller för majoriteten av Sveriges husägare. 

Men det skiter sossarna i för de måste få in mer skattepengar för att kunna finansiera fler vansinnigheter. Här åker det några villor till!

uvell.se/2021/05/13/miljoner-i-presstod-till-arabisk-tidning/
  • Jonnynilsson

En ganska lång men läsvärd artikel som ger en bra förklaring till vart våra hårt förvärvade skattepengar går. Ja jag vet det ser jobbigt lång ut med massa siffror och diagram men det är värt att läsa artikeln jag lovar.

uvell.se/2021/05/03/fiffel-och-bag-med-siffror/

Det är tufft att betala skatt!

• Jonnynilsson

290 000 000 kronor! Så mycket pengar av våra skattemedel har våra politiker pumpat in i olika föreningar via MUCF förra året.

MUCF finansierar alltså landets enorma antal etniska föreningar och inte minst ett oändligt antal föreningar som ser MUCF som sin primära försörjning. Föreningar som inte har någon drivkraft att skapa något själva utan vill ha stora heltidslöner betalade av andra.

Totalt betalde MUCF ut 1 000 000 000 kronor under åren 2016-2020. Det blir många fastighetsskatter att driva in för att sossarna skall kunna finansiera alla etniska föreningar i landet. En del av föreningarna har bevisligen utnyttjat våra skattepengar för att rekrytera och radikalisera ungdomar till jihadister. Men övriga matar man med pengar i utbyte mot röster.

Bra jobbat Löfven & CO! 

• Anonym (Besserwisser)

Fastighetsskatten är totalfel eftersom den inte är förutsägbar. Oavsett vilken nivå den börjar på så kan man vara säker på att sossarna sakta men säkert kommer höja den om de får sitta vid makten. De tyckte att 1% var en bra nivå tidigare.
    Tänk på de många miljarder pensionspengar som sossarna "stal". Det lovades att de skulle betalas tillbaka "krona för krona", men det var naturligvis en lögn.
    Värnskatten skulle vara tillfällig, Också en lögn, men man tvingades motvilligt ge upp den i januariavtalet (efter 24 år!)

Och vem tror på att fastighetsskatten skulle vara "i stället för" skatt på inkomst?

Sossarna har absolut noll trovärdighet när det gäller att hålla nere skatter. De vill alltid höja dem tills protesterna blir för stora.

Jag kan tänkta mig sänkta ränteavdrag, men absolut inte fastighetsskatt.

• Anonym (…)
    Anonym (F) skrev 2021-05-20 12:20:56 följande:

Nä, 4 år för 200.000 kr vad är det för skola?

Vårt barn gick ett år på college på athletic scholarship på en inte alls superskola (vi pratar inte Harvard här). Även för en student inom samma stat kostar det i år 100.000kr per termin i avgift och böcker. Då är inget boende inräknat. Det finns olika typer av stipendier men jag upplevde att hela systemet hade väldigt stora skillnader mellan lågt och lågt, billigare och dyrare.

University of Central Florida $6300 /år

University of South Florida $6400 /år
  • Gräsroten

Det är politiska beslut, samt regeringens desperata behov att dra in pengar. Dom måste ju täcka sitt enorma slösande på något sätt! Så det är bara att rösta på någon som bryr sig om svenskarna! SD är nog det bästa alternativet, för oss i a f!

• Challenger
    KillBill skrev 2021-05-20 09:15:12 följande:
    Säg inte det. Det finns en del intessanta förslag på bordet. Ett av förslagen är att halvera skattesatsen i fastighetsskatten från dagens 0,75% till 0,37% men samtidigt slopa taket. Då skulle många småhusägare i Sverige faktiskt få sänkt fastighetsskatt 
    Och varenda jävla småbarnsförälder som bor i någon av storstäderna skulle gå i personlig konkurs. Först har de lånat massor av miljoner för att kunna köpa en villa. Nu verkar räntorna gå upp. Sedan kommer sossarna och tokhöjer fastighetsskatten för dem. 
  • KillBill
    Challenger skrev 2021-05-29 09:09:26 följande:
    Och varenda jävla småbarnsförälder som bor i någon av storstäderna skulle gå i personlig konkurs. Först har de lånat massor av miljoner för att kunna köpa en villa. Nu verkar räntorna gå upp. Sedan kommer sossarna och tokhöjer fastighetsskatten för dem. 

Det går inte att diskutera med dig när du sitter och hittar på. Om du var lite mer insatt i politik och ekonomi skulle du förstå att inget parti lägger fram förslag som riskerar att försätta småbarnsföräldrar i personlig konkurs (det är kontraproduktivt för ekonomin och man vinner inga val på en sådan politik). 

Om du är rädd för att vanligt folk ska gå i personlig konkurs borde du oroa dig mer för den bostadsbubbla som vuxit sig stark efter det att Allianspartierna kraftigt sänkte fastighetsskatten för de dyraste fastigheterna. Får vi en fastighetskrasch riskerar många fastighetsägare (bl.a. många barnfamiljer i storstäderna) att gå i personlig konkurs. Därför skulle det vara bra med åtgärder som kyler ner bostadsmarknaden (tex en progressiv fastighetsskatt).

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Challenger
    KillBill skrev 2021-05-29 10:46:12 följande:

Det går inte att diskutera med dig när du sitter och hittar på. Om du var lite mer insatt i politik och ekonomi skulle du förstå att inget parti lägger fram förslag som riskerar att försätta småbarnsföräldrar i personlig konkurs (det är kontraproduktivt för ekonomin och man vinner inga val på en sådan politik). 

Om du är rädd för att vanligt folk ska gå i personlig konkurs borde du oroa dig mer för den bostadsbubbla som vuxit sig stark efter det att Allianspartierna kraftigt sänkte fastighetsskatten för de dyraste fastigheterna. Får vi en fastighetskrasch riskerar många fastighetsägare (bl.a. många barnfamiljer i storstäderna) att gå i personlig konkurs. Därför skulle det vara bra med åtgärder som kyler ner bostadsmarknaden (tex en progressiv fastighetsskatt).

Gud vilket sossesvammel. Sossarna förlorade valet 2006 bland annat beroende på fastighetsskatten som alliansen med KD i spetsen avskaffade. Det fanns gamla änkor som fick fastighetsskatter på 40-50 tkr om året att betala, bara för att deras bostäder ökat i pris pga hög inflyttning och ökad efterfrågan i attraktiva lägen. Problemet med fastighetsskatten är ju att den är konfiskatorisk. Den förutsätter att man har andra inkomster att betala den med. Man kan ju inte gärna betala den med bostadens tegelpannor.
    På vilket sätt får vanliga familjer boende i storstädernas villaområden en bättre ekonomi genom att de får betala 2-4 tkr mer i månaden i skatt?

Anledningen till att bostäderna ökar så mycket i pris är ju att ingen med ordnad ekonomi längre vill bo i hyresrätter eftersom regeringen har gjort dessa områden så otroligt oattraktiva att bo i. Det är öppen narkotikaförsäljning och skjutningar 24/7. Alla som kan söker sig därifrån och jagar bostäder, vilket gör att priserna går upp. Ett annat problem är ju reavinstskatten, vilket gör att de som bott länge i sina bostäder inte kan flytta därifrån med mindre än att en ansenlig del av försäljningssumman äts upp i skatt.

Sossarna verkar ha väldigt svårt för att inse att vi har massor av samhällsproblem i det här landet, men lösningen är inte ytterligare skatter och pålagor. Det är precis tvärtom. 
Svar på tråden Skattesystemet - anonyma svar