• Anonym (Höginkomsttagare)

Skattesystemet - anonyma svar

Vad är det för fel på skattesystemet? Hur blev det så här?

Det har gått bra för mig i livet, inte superbra men helt klart bra. Men varför ska jag betala procentuellt mer än en med snittinkomst?

Tycker verkligen låginkomsttagare och medelinkomsttagare att det är rättvist att höginkomsttagare ska betala procentuellt mer i skatt? Att det blir mer i faktiska kronor köper jag alla dagar i veckan, men inte att åläggas med statlig inkomstskatt och värnskatt.

I princip så innebär det beskattning av utbildning och driv.

Vad tycker ni? Behöver väll inte hymla med att jag inte kommer rösta på något av de röda alternativen...

• Svar på tråden Skattesystemet - anonyma svar
  • Anonym (Jonas)
    Anonym (Jonas) skrev 2021-05-18 08:26:46 följande:

De förslag som funnits har handlat om att minska marginalskatten. Det hjälper inte de som tjänar under 43k i mån öht. Det är väldigt många med två löner runt 25-40k som bor i dessa villor. Snittlönen i Sverige är runt 10k under brytpunkten för statlig skatt.

Att sänka skatten så kraftigt på löner under brytpunkten för marginalskatten skulle i princip inte gå då de redan är relativt låga.

För att en genomsnittlig villas återinförda fastighetsskatt i Stockholm ska kunna finansieras med skattesänkningar av statlig skatt behöver en person bli av med all statlig skatt och tjäna minst 63 000 i månaden. Är det var du kallar "vanligt folk" Killbill?
  • Anonym (Jonas)
    Anonym (Jonas) skrev 2021-05-18 06:52:20 följande:

Är det rimligt att läkaren räddar liv under covid betalar 55% skatt medan aktieklipparen, egenföretagare, uthyrare av fastigheter med mera betalar max 30%

Är det rimligt Killbill??
  • Anonym (F)
    Anonym (Jonas) skrev 2021-05-18 08:31:43 följande:

Du försöker dränka en fisk nu men kämpa på :)
  • KillBill
    Anonym (Jonas) skrev 2021-05-18 08:31:43 följande:
    Nej jag tycker att skattesystemet bör reformeras i grunden. En översyn där man också ser över de sk 3:12 reglerna. 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Anonym (Jonas) skrev 2021-05-18 08:30:10 följande:
    För att en genomsnittlig villas återinförda fastighetsskatt i Stockholm ska kunna finansieras med skattesänkningar av statlig skatt behöver en person bli av med all statlig skatt och tjäna minst 63 000 i månaden. Är det var du kallar "vanligt folk" Killbill?
    Bor man i villa lever man oftast inte i ensamhushåll,.
  • KillBill
    Anonym (F) skrev 2021-05-18 07:45:21 följande:
    Gjort är gjort för flera år sedan men förklara hur det ska fungera istället. Att yla att något är fel utan att ha någon idé om hur det ska korrigeras är dåligt.

Medelsvensson i kranskommunerna runt storstäderna, är det dom du vill sätta åt med högre fastighetsavgifter? De som får betala 6 gånger mer för sitt boende?
    Du svarar inte på frågan. Tycker du att det var rätt att den som bodde i en liten stuga på landsbygden år 2008  kraftigt höjd fastighetsskatt medan den som bodde i fashionabla villor i Djursholm fick kraftigt sänkt skatt?
  • Anonym (F)
    KillBill skrev 2021-05-18 10:31:02 följande:

Du svarar inte på frågan. Tycker du att det var rätt att den som bodde i en liten stuga på landsbygden år 2008  kraftigt höjd fastighetsskatt medan den som bodde i fashionabla villor i Djursholm fick kraftigt sänkt skatt?

Vad tjänar det till vad jag tycker om ett beslut som togs för 13 år sedan? Ska vi se framåt eller bittert tjafsa i cirklar om gamla beslut som regeringen haft många år på sig att ändra? Det är du som är missnöjd med dagens system så jag frågar för andra gången: Hur ska det vara utformat för att det i din värld ska vara rättvist?
  • Jonnynilsson
    KillBill skrev 2021-05-18 10:31:02 följande:
    Nej absolut inte. Fastighetsskatten är fel från början till slut och skall avskaffas.

Varför i hela friden skall vi betala skatt på något vi köpt med skattade pengar?
  • KillBill
    Jonnynilsson skrev 2021-05-18 10:43:17 följande:
    Nej absolut inte. Fastighetsskatten är fel från början till slut och skall avskaffas.

Varför i hela friden skall vi betala skatt på något vi köpt med skattade pengar?
    Därför att det finns fördelar med att beskatta fastigheter jämfört med att beskatta inkomst.
  • Anonym (Jonas)
    KillBill skrev 2021-05-18 10:27:11 följande:

Nej jag tycker att skattesystemet bör reformeras i grunden. En översyn där man också ser över de sk 3:12 reglerna. 

Så progressiv skatt på 55% på uthyrning av bostad, försäljning av bostad, aktieaffärer, aktieutdelning etc som slår in i genomsnitt vid 43 000 i mån brutto?
Svar på tråden Skattesystemet - anonyma svar