• KE76

Svår ekonomisk situation

Hej,

Jag känner att jag kommit i den onda cirkeln och vet inte riktigt hur jag kan börja ta mig ur detta. Tacksam om någon kunde ge mig tips. Jag är ensamstående mamma, inkomst utan skatt ca 25 000 i månaden, har fast anställning med regelbunden månadsinkomst, inga betalningsanmärkningar, inget skuldsaldo hos KFM, kreditscore UC 10,5 (har en del förfrågningar som försvinner i början på december). Har en gammal bil (värde ca 30.000 kr). Har 3 banklån och kreditkort, totalt 350.000 kr plus CSN 270.000 kr. Jag betalar ca 6000 i ränta varje månad, inkl CSN avbetalning. Den största delen av bankskulden (250.000 kr) uppkommit  samband att jag och mitt ex hade firma ihop och jag tog privat hela lånet på mitt namn. Efter att jag betalat alla räkningar så har jag o barnen ca 8000 kr i månaden kvar att leva för. Situationen blir mer o mer ohållbar. Ibland har jag tankar att släppa allt och då skulle jag kanske få löneutmätning. Efter löneutmätningen skulle jag då ha i alla fall 10000 kr varje månad kvar att leva för (1 vuxen och 2 barn, enligt riksnormen). Men jag försöker att kämpa så långt det går. Finns det något jag kan göra för att förbättra situationen.. Tacksam för svar!

• Svar på tråden Svår ekonomisk situation
  • Sharper
    KE76 skrev 2018-08-20 11:10:58 följande:

Riksnormen är ca 4800 kr per månad för en vuxen och ca 2500 kr per månad för ett barn. Jag menar att jag har 6000 kr i månaden för oss tre, efter alla räkningar är betalda vilket är 4000 kr mindre än riksnormen.

Är det mat och nöje/kläder då som den summan ska täcka? Då borde det inte vara några problem oavsett riksnorm. Jag och min man har efter alla räkningar OCH mat är betalt ca 6000:-, då är vi 2 vuxna och 4 barn.
  • KE76
    Sharper skrev 2018-08-20 12:31:06 följande:
    Är det mat och nöje/kläder då som den summan ska täcka? Då borde det inte vara några problem oavsett riksnorm. Jag och min man har efter alla räkningar OCH mat är betalt ca 6000:-, då är vi 2 vuxna och 4 barn.
    Jag kanske varit otydlig, det är 6000 kr kvar efter alla räkningar är betalda. De 6000 kr ska räcka till oss 3 (mat, kläder). Det är 4000 kr lägre än riksnormen
  • Långbenopluto
    KE76 skrev 2018-08-20 14:50:05 följande:
    Jag kanske varit otydlig, det är 6000 kr kvar efter alla räkningar är betalda. De 6000 kr ska räcka till oss 3 (mat, kläder). Det är 4000 kr lägre än riksnormen
    Varför söker du inte riksnormen då?
  • Sharper

Ja 6000:- för mat och kläder är inget problem? Det borde räcka långa vägar. Oavsett vad riksnormen säger, som jag skrev ovan.
  • Sharper

Enligt dom siffror du angett borde jag och mannen ha 17 000:- till mat och kläder för oss 2 och 4 barn. Hiskelig summa pengar ju....
  • KE76
    Sharper skrev 2018-08-20 15:31:37 följande:

Enligt dom siffror du angett borde jag och mannen ha 17 000:- till mat och kläder för oss 2 och 4 barn. Hiskelig summa pengar ju....

Ja, det stämmer. Ni skulle haft 17-18000 kr efter alla räkningar är betalda, förutom el, tv, Internet, telefon, försäkringar. Visst kan man klara sig på vatten o bröd och leva för 1000 kr i månaden. När jag skriver att jag och mina 2 små barn har kämpigt i slutet på varje månad så här jag fakta att förhålla mig till, dvs att vi lever under riksnormen. Jag är inte ute efter åsikter om min situation utan snarare tips o råd hur man kan förbättra o bli av med dyra lån. Det är klart att det finns de som har det ännu kämpigare än mig.
  • scfvtwps

Intressant att du beklagar dig över 8000:- på +3 personer. Under extrema förhållanden skulle den summan räcka till det dubbla.

Man kommer långt med buljong och årstidens rotsaker samt tillskott av fisk, kött eller annat beroende på vad som är billigast inkl. bröd. Om du inte har ett starkt fysiskt krävande arbete klarar man sig på 1 mål mat per dag. Det är också ett ypperligt sätt att aldrig riskera att drabbas av övervikt och medföljande sjukdomar.

Om klädkostnader ska räknas in kan man lägga tid på att lära sig lappa kläder eller köpa second hand.

Svårt att tro att någon som axlar ansvaret för två barn tycker att en sådan summa är svår att klara sig på. Du borde skämmas.

• Sharper
    KE76 skrev 2018-08-20 17:50:10 följande:

Ja, det stämmer. Ni skulle haft 17-18000 kr efter alla räkningar är betalda, förutom el, tv, Internet, telefon, försäkringar. Visst kan man klara sig på vatten o bröd och leva för 1000 kr i månaden. När jag skriver att jag och mina 2 små barn har kämpigt i slutet på varje månad så här jag fakta att förhålla mig till, dvs att vi lever under riksnormen. Jag är inte ute efter åsikter om min situation utan snarare tips o råd hur man kan förbättra o bli av med dyra lån. Det är klart att det finns de som har det ännu kämpigare än mig.

Vi Äter vanlig mat så som makaroner och korv mm. Gällande maten och få en billig matkostnad ät tex linser, kolla igenom bladen till mataffären och planera efter det. Jag sparar massor på det. Ät havregrynsgröt till frukost.

Kläder finns på secondhand allt måste inte vara nytt.
  • happy sunshine

Vill bara påpeka att du inte kan få löneutmätning om du inte har skulder hos Kronofogden, det är dom dom bestämmer om det. Jag rekommenderar starkt att du snarast tar kontakt med en budget och skuldrådgivare i din kommun som kan ge bättre tips än du kan få här på familjeliv. Lycka till!

• scfvtwps
    happy sunshine skrev 2018-08-20 18:05:46 följande:

Jag rekommenderar starkt att du snarast tar kontakt med en budget och skuldrådgivare i din kommun som kan ge bättre tips än du kan få här på familjeliv. Lycka till!

Väldigt osannolikt eftersom jag är här.
Svar på tråden Svår ekonomisk situation