• KE76

Svår ekonomisk situation

Hej,

Jag känner att jag kommit i den onda cirkeln och vet inte riktigt hur jag kan börja ta mig ur detta. Tacksam om någon kunde ge mig tips. Jag är ensamstående mamma, inkomst utan skatt ca 25 000 i månaden, har fast anställning med regelbunden månadsinkomst, inga betalningsanmärkningar, inget skuldsaldo hos KFM, kreditscore UC 10,5 (har en del förfrågningar som försvinner i början på december). Har en gammal bil (värde ca 30.000 kr). Har 3 banklån och kreditkort, totalt 350.000 kr plus CSN 270.000 kr. Jag betalar ca 6000 i ränta varje månad, inkl CSN avbetalning. Den största delen av bankskulden (250.000 kr) uppkommit  samband att jag och mitt ex hade firma ihop och jag tog privat hela lånet på mitt namn. Efter att jag betalat alla räkningar så har jag o barnen ca 8000 kr i månaden kvar att leva för. Situationen blir mer o mer ohållbar. Ibland har jag tankar att släppa allt och då skulle jag kanske få löneutmätning. Efter löneutmätningen skulle jag då ha i alla fall 10000 kr varje månad kvar att leva för (1 vuxen och 2 barn, enligt riksnormen). Men jag försöker att kämpa så långt det går. Finns det något jag kan göra för att förbättra situationen.. Tacksam för svar!

• Svar på tråden Svår ekonomisk situation
  • KE76
    Linda5 skrev 2018-08-24 08:39:33 följande:

Men du skriver ju att du har 8000kr kvar efter räkningar och att jobbresor kostar dig 2000kr. 

Dom kommer ju inte att bevilja dig bidrag för resor till/från jobbet på 2000kr

Är du inte berättigad till bostadsbidrag kanske du inte får för hela hyran heller. 

Det är ju inte för att vara elaka utan för att försöka hjälpa dig.

Du verkar inte förstå att bara för att du får utmätning så försvinner inte skulderna utan dom ÖKAR lavinartat. Många inkassobolag behåller skulderna och skickar dom inte till KFM utan dom ligger och tickar skyhög ränta till den dag dom ser att du har pengar. Du blir fast hela livet. Har precis hjälpt en vän med en massa skulder som från början var massa små skitsaker 10-15st för 100-150kr. När vi nu börjar ta tag i dessa ca 10 år senare blev totalen ca 30 000kr. En del bolag var vänliga och skrev av så vi fick ner skulden till 20 000kr.

Du har missuppfattat då jag har skrivit att jag har ca 8000 kr kvar minus 2000 kr jobb resor = kvar finns det bara 6000 kr. Det är ca 3500-4000 kr mindre än jag skulle kunna behålla efter löneutmätning. Löneutmätning är kan så klart vara en lösning i min situation då jag slipper stressa i slutet på varje månad och tvingas ibland låna dyra sms lån för att inte riskera hamna hos KFM. Löneutmätning innebär att man slipper onödig stress och betalar så mycket det finns utrymme för just nu. Sen när ekonomin blir bättre (om man t.ex. får högre lön) så betalar man högre summa i månaden. Många skulder har en preskriptions tid på 5-10 år. Dock inte bankskulder. Jag pratar om löneutmätning som ett alternativ för mig för att jag har svårt att motivera mig att ta på mig ännu mer dyra skulder för att lösa befintliga, det blir ju ännu värre i slutändan. Bättre att sätta stopp på detta och släppa allt till KFM. Även om banskulderna växer med tiden så kommer man i vilket fall som helst ha sin förbehållsbeloppet kvar och KFM kommer ändå inte dra mer än vad man har förmåga att betala.
  • Kjell2
    KE76 skrev 2018-08-24 09:58:03 följande:

Du har missuppfattat då jag har skrivit att jag har ca 8000 kr kvar minus 2000 kr jobb resor = kvar finns det bara 6000 kr. Det är ca 3500-4000 kr mindre än jag skulle kunna behålla efter löneutmätning. Löneutmätning är kan så klart vara en lösning i min situation då jag slipper stressa i slutet på varje månad och tvingas ibland låna dyra sms lån för att inte riskera hamna hos KFM. Löneutmätning innebär att man slipper onödig stress och betalar så mycket det finns utrymme för just nu. Sen när ekonomin blir bättre (om man t.ex. får högre lön) så betalar man högre summa i månaden. Många skulder har en preskriptions tid på 5-10 år. Dock inte bankskulder. Jag pratar om löneutmätning som ett alternativ för mig för att jag har svårt att motivera mig att ta på mig ännu mer dyra skulder för att lösa befintliga, det blir ju ännu värre i slutändan. Bättre att sätta stopp på detta och släppa allt till KFM. Även om banskulderna växer med tiden så kommer man i vilket fall som helst ha sin förbehållsbeloppet kvar och KFM kommer ändå inte dra mer än vad man har förmåga att betala.

Nackdel med att låta allt gå till kfm och få löneutmätning är att skulden troligtvis kommer växa och det kommer ta väldigt lång tid att bli skuldfri.

Sen, så länge långivaren håller skulden vid liv, via kfm tex så preskribera den aldrig. Vid något läge kan det dock finns möjlighet till skuldsanering.
  • ensam1
    KE76 skrev 2018-08-23 23:53:22 följande:
    Hur mycket får du behålla?
    I en löneutmätning räknar vi fram ett belopp som du alltid har rätt att behålla. Många kallar det för existensminimum men hos oss kallas det förbehållsbelopp.

Vad får du behålla?
    I förbehållsbeloppet ingår dels din boendekostnad, dels ett normalbelopp som ska täcka dina vanliga levnadsomkostnader. I normalbeloppet ingår bland annat kostnaden för mat, kläder, hygien, telefon, hushållsel, försäkringar och andra mindre utgifter för tillfälliga behov. Hur stort normalbeloppet ska vara bestäms av riksdagen och justeras en gång per år.

För 2018 är normalbeloppet:

4 814 kronor för en ensamstående vuxen
    7 952 kronor för sammanlevande makar eller sambor
    2 554 kronor för barn till och med 6 år
    2 940 kronor för barn 7 år eller äldre
    Det är bra att veta att normalbeloppet för barn påverkas av till exempel underhållsbidrag, barnbidrag eller studiebidrag på så sätt att normalbeloppet minskas med motsvarande belopp. Självklart blir minskningen aldrig större än själva normalbeloppet.

Förutom normalbeloppet får du också behålla pengar för ditt boende. Om du bor i hyreslägenhet är boendekostnaden din hyra samt kostnaden för värme. Bor du i villa eller bostadsrätt gör vi en individuell prövning. Då kan utgifter för räntor på bostadslån, uppvärmning och andra driftkostnader vara en del av boendekostnaden.

Det är bara vad du faktiskt betalar i boendekostnad som tas med. Det innebär att om du har bostadsbidrag eller bostadstillägg minskas boendekostnaden med det.?
    Du har ju helt missuppfattat vad normalbeloppet är. Det står ju uttryckligen i texten

Förbehållsbeloppet är vad du får behålla av din lön, resten betalas in till KFM.

I Förbehållsbeloppet ingår;
    Ett normalbelopp som då för din del rör sig om ungefär 10.000 som du själv säger. + att du får behålla din nettohyra dvs hyran efter bostadsbidrag

Du kan också ev få behålla pengar för resor till jobbet (billigaste sättet, inte för bil om det finns bussar) samt pengar för barnomsorg, dvs kostnader du har för att kunna tjäna pengar och betala din skuld

Normalbeloppet ska precis som det står räcka till bl.a mat, kläder, telefon, försäkringar och alla andra kostnader du har ex CSN.

• Linda5
    KE76 skrev 2018-08-24 09:58:03 följande:
    Det är ju inte så att skulden försvinner efter 5-10 år pga preskriptionstiden.
    Om så vore skulle ju alla ta lån och strunta i att betala sen efter 5-10 år så är dom borta.
    Lånen ligger kvar och du får ett kravbrev 1 gång/år ungefär detta gör att dom inte kan preskriberas.
    Hur eller hur så kommer du INTE vinna på att ha utmätning. Lär dig hushålla med de 6000kr istället för det är inte svårt att få det att gå runt med dom pengarna.
    Du får handla mat på extrapris och kort datum samt begagnade kläder m.m.
  • KE76
    Linda5 skrev 2018-08-24 10:38:55 följande:

Om så vore skulle ju alla ta lån och strunta i att betala sen efter 5-10 år så är dom borta.

Lånen ligger kvar och du får ett kravbrev 1 gång/år ungefär detta gör att dom inte kan preskriberas.

Hur eller hur så kommer du INTE vinna på att ha utmätning. Lär dig hushålla med de 6000kr istället för det är inte svårt att få det att gå runt med dom pengarna.

Alla skulder försvinner inte, t.ex. bankskulder och CSN. Men andra skulder (telefonräkningar o dyl.har en prescriptionstid på 5-10 år, och om man inte hinner betala dessa skulden via löneutmätning så preskriberas dem. Läs själv på konsumentverkets hemsida eller googla. Jag har aldrig pratat om att jag VINNER på att låta allt gå till KFM utan ett val som jag måste kanske göra, då jag ser ingen annan utväg. Och 6000 kr i månader är för lite pengar, 3500-4000 kr under riksnormen så varför måste jag pressa mig o stressa för att överleva för de pengarna om jag kan få 3500-4000 kr mer i plånboken varje månad.
  • KE76
    Linda5 skrev 2018-08-24 10:38:55 följande:

Kjell2 skrev 2018-08-24 10:11:10 följande:

Nackdel med att låta allt gå till kfm och få löneutmätning är att skulden troligtvis kommer växa och det kommer ta väldigt lång tid att bli skuldfri.

Sen, så länge långivaren håller skulden vid liv, via kfm tex så preskribera den aldrig. Vid något läge kan det dock finns möjlighet till skuldsanering.

Ja, du har helt rätt. Och det är anledningen till att jag kämpar så långt det går. Samtidigt vet jag att det kanske kommer aldrig bli bättre situation än den som jag har just nu. Jag kommer aldrig kunna ha så mkt högre lön än den jag har just nu, har inget av värde och är närmare 45 år. Så det finns inga stora förhoppningar. Planerar inte köpa någon bostad heller, det är för sent
  • Kjell2
    KE76 skrev 2018-08-24 11:41:22 följande:

Alla skulder försvinner inte, t.ex. bankskulder och CSN. Men andra skulder (telefonräkningar o dyl.har en prescriptionstid på 5-10 år, och om man inte hinner betala dessa skulden via löneutmätning så preskriberas dem. Läs själv på konsumentverkets hemsida eller googla. Jag har aldrig pratat om att jag VINNER på att låta allt gå till KFM utan ett val som jag måste kanske göra, då jag ser ingen annan utväg. Och 6000 kr i månader är för lite pengar, 3500-4000 kr under riksnormen så varför måste jag pressa mig o stressa för att överleva för de pengarna om jag kan få 3500-4000 kr mer i plånboken varje månad.

För att via kfm blir det löneutmättning väldigt länge. Utan blir du skuldfri tidigare och slipper löneutmättning. Så du väljer mellan väldigt lite pengar nu men mer i framtiden eller lite pengar under väldigt lång tid.

Preskriptionstiden skjuts framåt om långivaren gör ny påstöttning. Det är bara om långivaren inte gör något som skulden preskriberas.
  • KE76
    Kjell2 skrev 2018-08-24 11:51:14 följande:

För att via kfm blir det löneutmättning väldigt länge. Utan blir du skuldfri tidigare och slipper löneutmättning. Så du väljer mellan väldigt lite pengar nu men mer i framtiden eller lite pengar under väldigt lång tid.

Preskriptionstiden skjuts framåt om långivaren gör ny påstöttning. Det är bara om långivaren inte gör något som skulden preskriberas.

Tack för att du bryr dig!:) Och du skriver helt rätt. Det jag försöker reda ut just nu, är det verkligen kört för mig och jag kommer aldrig lösa min situation, eller det finns ändå något jag kan göra. Att jag har nått gränsen har jag redan förstått. Jag försöker just nu att ta reda på vad jag kan göra, sänka räntan på dyraste lånet genom att ta ett nytt lån osv o på sätt så småningom bli av med dyra lån. Men undrar hur realistiskt det är i min situation. Men är det så att ekonomin kommer aldrig bli bättre än just nu tills man går i pension vid ca 65 års åldern så spelaf det ingen roll hur länge löneutmätnkngen ska pågå.
  • KE76
    Noname00 skrev 2018-08-20 19:51:02 följande:

Det hade jag glömt bort, bra råd  ring och förhandla om räntan.

Kan du stapla upp dina skulder här och dina räntor?

Tack för ett bra tips. Jag har tre lån 160.000 kr ränta 10%, 78.000 kr 4,5% ränta och 48.000 kr 13% ränta. Plus 40.000 kr på kredit. Försöker vänta ut tills jag får bättre kreditscore och provar ansöka om samlingslpn med lägre ränta och ev. längre återbetalningstid än 12 år. Men har redan förstått att det är nästan omöjligt. Är mycket tacksam för alla tips
  • choklad

Egentligen är det ganska enkel matematik, tänker jag. Du har 25 000 kr efter skatt (inkl barnbidrag etc). Du skulle få behålla ca 10 000 kr, samt ev. 2 000 kr för resor till arbetet (om det inte finns något billigare alternativ). Det är totalt 12 000 kr. Har du kostnad för hyra inkl. värme och vatten som är högre än 13 000 kr i månaden? Om inte så kommer du inte att få mer pengar över med löneutmätning än vad du har idag. 

Svar på tråden Svår ekonomisk situation