Twixie skrev 2018-08-22 12:09:38 följande:
Börja med att göra en ordentlig kalkyl om du inte redan gjort det. Det vill säga en kalkyl med alla lån och kostnader. Prata med långivarna och se om du kan dra ned amorteringsgraden på någon av lånen till förmån från andra. Alltså betala av ?dyra lån? med hög ränta först. När de börjar närma sig en del där du ?får pengar över? (d.v.s. du inte betalar lika stor månadskostnad totalt inkl ränta och amortering) så lägger du det på extra amorteringar. Du ?tar? pengar från de billigare lånen genom att sta ned på amorteringensgraden och lägger som extra amortering på dyra lånen för att bli av med de snabbare.
Se över regelbundna utgifter - Netflix, el, Storytell, försäkringar mm. Ta tre månader och gå igenom ditt betalkonto i slutet av varje månad. Skriv ned ALLA utgifter. Se vilka du kan prioritera bort tillfälligt. Viktigt att ha kvar något som gör att man ändå orkar med sin vardag för det ska inte kännas som ett straff!
Betala mat med kreditkort. Du får full koll på hur mycket man äter för varje månad och sedan för du över en beräknad del till ?räkningskonto? varje månad så att du har de redan avbokade från kontot.
Räkna ut ett genomsnitt på vad alla räkningar kostar per månad. För över den summan till räkningskontot varje månad. På så vis får du aldrig ?dyra? eller ?billiga? månader. T.ex. vi för över 600 kr/mån till CSN även om den fakturan bara betalas kvartalsvis. Dock så när det är dags för fakturan på 1800 kr att betalas så finns ju pengarna på räkningskontot.
Dela upp pengarna per dag så vet du ungefär hur mycket du har att röra dig med för nöje i g kläder. Blir lättare då att ?spara? till en bio än att man behöver snåla efteråt. Det känns alltid värre att snåla efter man gjort något än att spara inför något.
Jättetack gör alla tips o råd! Mycket av det du skriver har jag redan gjort. Har installerat appen Tink som hjälper mig att ha stenkoll på ekonomin. Basutgifter i månaden är alltid samma plus minus några hundralappar. Jag har inga dyra abonnemang, billigaste basförsäkring, inga tidningar, varken Netflix eller Spotify. Ändå är det kämpigt varje månad. Jag har börjat ta sms lån utan UC och det är inte alls bra. Har också försökt plugga på halvtid för att tillfälligt lösa situationen. Men det kommer inte funka på lång sikt. Det enda möjliga lösningen är samlingssånger med lite längre återbetalningstid (t.ex. 15 år), men det finns troligtvis ingen bank som kommer vilja låna ut till mig. Jag menar vanliga banker som Swedbank och Nordea. De andra banker som möjligtvis kan låna ut har en väldig dyr ränta, så det kommer inte hjälpa mig. Jag har svårt att se hur jag skulle kunna klara situationen på egen hand. Blir också så ledsen att inte kan ge mina barn någon bra framtid. Det känns tufft just nu.