• KE76

Svår ekonomisk situation

Hej,

Jag känner att jag kommit i den onda cirkeln och vet inte riktigt hur jag kan börja ta mig ur detta. Tacksam om någon kunde ge mig tips. Jag är ensamstående mamma, inkomst utan skatt ca 25 000 i månaden, har fast anställning med regelbunden månadsinkomst, inga betalningsanmärkningar, inget skuldsaldo hos KFM, kreditscore UC 10,5 (har en del förfrågningar som försvinner i början på december). Har en gammal bil (värde ca 30.000 kr). Har 3 banklån och kreditkort, totalt 350.000 kr plus CSN 270.000 kr. Jag betalar ca 6000 i ränta varje månad, inkl CSN avbetalning. Den största delen av bankskulden (250.000 kr) uppkommit  samband att jag och mitt ex hade firma ihop och jag tog privat hela lånet på mitt namn. Efter att jag betalat alla räkningar så har jag o barnen ca 8000 kr i månaden kvar att leva för. Situationen blir mer o mer ohållbar. Ibland har jag tankar att släppa allt och då skulle jag kanske få löneutmätning. Efter löneutmätningen skulle jag då ha i alla fall 10000 kr varje månad kvar att leva för (1 vuxen och 2 barn, enligt riksnormen). Men jag försöker att kämpa så långt det går. Finns det något jag kan göra för att förbättra situationen.. Tacksam för svar!

• Svar på tråden Svår ekonomisk situation
  • KE76
    happy sunshine skrev 2018-08-20 18:05:46 följande:

Vill bara påpeka att du inte kan få löneutmätning om du inte har skulder hos Kronofogden, det är dom dom bestämmer om det. Jag rekommenderar starkt att du snarast tar kontakt med en budget och skuldrådgivare i din kommun som kan ge bättre tips än du kan få här på familjeliv. Lycka till!

Det är jag fullt medveten om, att det är KFM först och att det är de som kan besluta om löneutmätning. Med lönedumpning kommer jag o barnen ha minst 3000 kr i månaden mer att leva för. Tack för stöd! Jag ska vända mig till budget o skuldrådgivning
  • KE76
    scfvtwps skrev 2018-08-20 17:58:19 följande:

Intressant att du beklagar dig över 8000:- på +3 personer. Under extrema förhållanden skulle den summan räcka till det dubbla.

Man kommer långt med buljong och årstidens rotsaker samt tillskott av fisk, kött eller annat beroende på vad som är billigast inkl. bröd. Om du inte har ett starkt fysiskt krävande arbete klarar man sig på 1 mål mat per dag. Det är också ett ypperligt sätt att aldrig riskera att drabbas av övervikt och medföljande sjukdomar.

Om klädkostnader ska räknas in kan man lägga tid på att lära sig lappa kläder eller köpa second hand.

Svårt att tro att någon som axlar ansvaret för två barn tycker att en sådan summa är svår att klara sig på. Du borde skämmas.

Tack för en "klok" tips, att försöka äta en gång om dagen:) Man kan säkert klara sig utan mat också:)
  • Noname00

Vad har du för abonnemang, tv,internet, sportify, tidningar eller annat?

Om jag vore du så skulle jag ansökan om ett ihopbakslån innan december trots alla för frågningar, förklara ärligt bara för banken varför du behöver lånet.

• XEmmabus

Det känns som du trots allt har koll på din ekonomi och det kan bara bli bättre. Dina lån minskar varje månad.

Vad har du för räntesats på dina lån i dagsläget? Du kan ringa dina nuvarande låneinstitut och förhandla ner din ränta. Dina argument är att du har varit skötsam med dina inbetalningar och nu ser dig om efter andra lösningar då du inte har betalningsanmärkningar. Det kan göra att de vill behålla dig som kund och ger dig bättre villkor.

Har du någon närstående som kan vara borgenär vid ett nytt lån?

Även om du inte kan låna hela summan om 350 000 kr gör det skillnad om du kan låna halva summan och få ner din räntekostnad.

Har barnen aktiviteter du måste säga nej till kan du vända dig till Majblomman för bidrag till medlemsavgifter mm.

Kämpa på, lösningen är inte att hamna hos KFM för löneutmätning. Kom även ihåg att de har befogenheter att även utmäta annat i ditt hem som tex smycken.

Har du betalningsanmärkningar är det sedan praktiskt taget kört för dig att förhandla om en bättre ränta. Om du får behålla mer pengar vid en löneutmätning betyder det också att din fordran ökar för varje månad. Då blir det väldigt svårt för dig att i framtiden byta bostad och bil, hyra bil m.m.

• Noname00

Det hade jag glömt bort, bra råd  ring och förhandla om räntan.
    Kan du stapla upp dina skulder här och dina räntor?

• Jamesdio
    KE76 skrev 2018-08-20 11:10:58 följande:

Riksnormen är ca 4800 kr per månad för en vuxen och ca 2500 kr per månad för ett barn. Jag menar att jag har 6000 kr i månaden för oss tre, efter alla räkningar är betalda vilket är 4000 kr mindre än riksnormen.
    Menar du riksnormen för försörjningsstöd?

Du vet väl att riksnormen ska täcka livsmedel, kläder och skor, fritid och lek, hygien, barn- och ungdomsförsäkringar, förbrukningsvaror, dagstidningar, telefon och TV-avgift?

Innehåller dina räkningar tex TV, telefon, försäkringar mm så är det ju inte alls säkert att ni lever 4000 kr under normen.
  • KE76
    Jamesdio skrev 2018-08-21 10:22:17 följande:
    Menar du riksnormen för försörjningsstöd?

Du vet väl att riksnormen ska täcka livsmedel, kläder och skor, fritid och lek, hygien, barn- och ungdomsförsäkringar, förbrukningsvaror, dagstidningar, telefon och TV-avgift?

Innehåller dina räkningar tex TV, telefon, försäkringar mm så är det ju inte alls säkert att ni lever 4000 kr under normen.
    Jag menar förbehållsbelopp efter löneutmättning, har råkat skriva riksnormen. Men det är i princip samma sak. Summan är 10.000 kr plus minus några hundralappar för ensamstående vuxen och 2 barn under 18 år. El, tel och internet ingår inte, som du säger. Jag ligger minst 3500-4000 kr under riksnormen enligt provberäkning på KFM (förbehollsbelopp efter löneutmättning). Just nu betalar jag 6000 kr i månaden för alla bankräntor. Om jag skulle släpt allt till KFM och fått löneutmättning då skulle jag få 3500-4000 kr mer i månaden, efter löneutmätning. Funderar på att gå den vägen via KFM då jag är trött på att ha det så kämpigt i slutet på varje månad. Och då känns löneutmättningen som ett bättre alternativ än att försöka ta på sig nya skulder för att ha råd att betala andra.  
  • Sharper
    KE76 skrev 2018-08-22 09:41:09 följande:

Jag menar förbehållsbelopp efter löneutmättning, har råkat skriva riksnormen. Men det är i princip samma sak. Summan är 10.000 kr plus minus några hundralappar för ensamstående vuxen och 2 barn under 18 år. El, tel och internet ingår inte, som du säger. Jag ligger minst 3500-4000 kr under riksnormen enligt provberäkning på KFM (förbehollsbelopp efter löneutmättning). Just nu betalar jag 6000 kr i månaden för alla bankräntor. Om jag skulle släpt allt till KFM och fått löneutmättning då skulle jag få 3500-4000 kr mer i månaden, efter löneutmätning. Funderar på att gå den vägen via KFM då jag är trött på att ha det så kämpigt i slutet på varje månad. Och då känns löneutmättningen som ett bättre alternativ än att försöka ta på sig nya skulder för att ha råd att betala andra.  

Sånt innebär ju också (är du säkert medveten om) att det kan bli tvångsförsäljning av prylar/smycken/fordon som finns hemma?
  • Kjell2
    KE76 skrev 2018-08-22 09:41:09 följande:
    Ja, det kan bli så att det blir mer pengar per månad att leva för om skulderna går till kfm och du får löneutmättning. Men det kommer till ett pris

Eventuella andra tillgångar som bil, sparkapital, sommarstuga kan tvingas säljas
    Det kommer ta längre tid att bli skuldfri
    Du kommer få betalningsanmärkning som skapar problem i framtiden

Kan vara värt att titta på andra alternativ som extrajobb, avtala med fodringsägare, låna av anhöriga, bita ihop.
  • KE76
    XEmmabus skrev 2018-08-20 19:43:19 följande:

Det känns som du trots allt har koll på din ekonomi och det kan bara bli bättre. Dina lån minskar varje månad.

Vad har du för räntesats på dina lån i dagsläget? Du kan ringa dina nuvarande låneinstitut och förhandla ner din ränta. Dina argument är att du har varit skötsam med dina inbetalningar och nu ser dig om efter andra lösningar då du inte har betalningsanmärkningar. Det kan göra att de vill behålla dig som kund och ger dig bättre villkor.

Har du någon närstående som kan vara borgenär vid ett nytt lån?

Även om du inte kan låna hela summan om 350 000 kr gör det skillnad om du kan låna halva summan och få ner din räntekostnad.

Har barnen aktiviteter du måste säga nej till kan du vända dig till Majblomman för bidrag till medlemsavgifter mm.

Kämpa på, lösningen är inte att hamna hos KFM för löneutmätning. Kom även ihåg att de har befogenheter att även utmäta annat i ditt hem som tex smycken.

Har du betalningsanmärkningar är det sedan praktiskt taget kört för dig att förhandla om en bättre ränta. Om du får behålla mer pengar vid en löneutmätning betyder det också att din fordran ökar för varje månad. Då blir det väldigt svårt för dig att i framtiden byta bostad och bil, hyra bil m.m.

Tackar så mycket för ditt svar! :) Och tack att du bryr dig, det värmer i hjärtat <3 Jag försöker göra allt jag kan för att inte hamna hos KFM, och tittar på alla möjliga lösningar, innan det verkligen går för långt. Vill vara en bra förebild för mina barn och kunna ha en kontroll över ekonomin. KFM är verkligen den sista utvägen. De stora bankerna vill tyvärr inte låna stora summor, trots att jag har beskrivit min situation och förklarat att jag behöver en samlingslån för att betala andra små krediter. Det verkar som att banker lånar ut pengar för dem som kan påvisa att de egentligen inte behöver pengar. När man verkligen behöver hjälp så är det svårt. Sånt är livet tyvärr. Jag håller på att undersöka hur jag kan lösa situationen genom att ansöka om 2 mindre belopp. Viktigast för mig att på något sätt börja gå i rätt riktnig o bryta den onda cirkeln. Än en gång tack för ditt stöd!:)
Svar på tråden Svår ekonomisk situation