• Anonym (bara nytt)

    Inget begagnat till barnen. Överkompenserar jag?

    Jag hade en väldigt fattig barndom och fick aldrig något nytt. Aldrig någonsin köpte min pappa något från en vanlig butik, ja förutom mat då. Allt jag hade var ärvt. Min säng hade stått ute på en släktings landställe tills det såldes, mina kläder var i bästa fall köpt på second hand men oftast skänkt av någon släkting eller kollega till pappa, mina första handfull böcker grävde farmor fram från vinden, när jag började i ettan och fick böcker till låns som skulle skyddas med bokpapper tog pappa brunpapper från sitt jobb. Min cykel var en gammal svart, lite rostig damcykel som en granne lånade ut men aldrig krävde tillbaka. Allt var gammalt och slitet, mycket var nödlösningar och passade inte. Jag tyckte verkligen inte om det och sörjer fortfarande att jag aldrig fick något nytt, men jag vet att min pappa gjorde sitt bästa, tog hand om mig på alla sätt och vis och vi åt i alla fall fatastiskt god mat. Pappa var proffs på att ta tillvara det jorden och naturen gav och är fortfarande.

    Nu har jag själv barn, 2 tjejer på 4 år. De får allt, allt, allt nytt. Det finns inte en sak i deras rum som någon annan har ägt förut, inte en docka, inte en tröja. Allt har jag köpt eller gjort nytt. Idag när vi var ute i parkleken frågade en bekant, en mamma till ett barn på samma förskola, om de hade nya kläder, de såg så väldigt onvända ut sa hon. Jag svarade så klart ja och då frågade hon om jag jag aldrig köper begagnat. Nej säger jag och då sa hon att jag verkligen behöver tänka på miljön och på plånboken. Mina barn blir så bortskämda också sa hon.

    Jag tänkte på det sen. Jag ger ju mina barn allting nytt för att jag själv aldrig fick något nytt, men överkompenserar jag kanske? Blir barn bortskämda om de aldrig får något begagnat? De får ju inte så mycket, det är inte nya kläder eller leksaker varannan dag, och inte särskilt dyrt, men när de får så får de nytt.

    Tankar?

  • Svar på tråden Inget begagnat till barnen. Överkompenserar jag?
  • Panduro

    Nej barnen blir inte bortskämda av att enbart få nya saker och kläder. Men de har heller ingen glädje av det. Så länge kläderna/leksakerna är hela, rena och fräscha ser jag ingen anledning att INTE köpa begagnat. En 4-åring är för liten för att förstå skillnaden på nytt och bättre begagnat.

    Men har du råd och lust att köpa nytt så gör det! Vi belastar miljön så mycket ändå så någon tröja hit eller dit spelar väl mindre roll.

  • lövet2

    Jag har ju aldrig köpt begagnat, men ungarna har ärvt saker. Det har känts som en bra sak för att stärka släktkänslan och kompisskapet på något vis, för de har varit så stolta över att "min kusin A har haft den här klänningen" eller "min storebror har haft de här skridskorna". Upp till en viss ålder förstås, för i tonåren har de inte alls uppskattat ärvda saker.

  • Anonym (bara nytt)
    Panduro skrev 2018-08-18 18:14:52 följande:

    Nej barnen blir inte bortskämda av att enbart få nya saker och kläder. Men de har heller ingen glädje av det. Så länge kläderna/leksakerna är hela, rena och fräscha ser jag ingen anledning att INTE köpa begagnat. En 4-åring är för liten för att förstå skillnaden på nytt och bättre begagnat.

    Men har du råd och lust att köpa nytt så gör det! Vi belastar miljön så mycket ändå så någon tröja hit eller dit spelar väl mindre roll.


    Det tror visst att en fyraåring förstår. Jag gjorde det i alla fall.
  • Anonym (bara nytt)
    lövet2 skrev 2018-08-18 18:20:32 följande:

    Jag har ju aldrig köpt begagnat, men ungarna har ärvt saker. Det har känts som en bra sak för att stärka släktkänslan och kompisskapet på något vis, för de har varit så stolta över att "min kusin A har haft den här klänningen" eller "min storebror har haft de här skridskorna". Upp till en viss ålder förstås, för i tonåren har de inte alls uppskattat ärvda saker.


    Det kanske är skillnad om man känner de som kläderna kommer ifrån. Det kan jag tänka mig.
  • Panduro

    Kanske det. Men isf tror jag de tankarna kommer från föräldrarna. Att nya saker är bättre än bättre begagnade.

    Fast jag vet inte. Har bara en 1-åring själv och hon fattar då inget. :)

  • Anonym (Aa)

    Ja, du överkompenserar men jag tror inte att dina barn tar skada av det.

    När jag var barn hade vi inte mycket pengar. Det var ett pålägg på mackan som gällde, inte två eller flera.

    Billigaste möjligt i många fall.

    Jag överkompenserar där. Jag kollar inte priser när jag handlar. Jag köper den dyra yoghurten om barnen ber om den. Jag vill inte att de ska ha som jag hade.

    Jag led inte, jag behövde inte somna hungrig. Men ändå.

  • Anonym (Bra)

    Att inte köpa begagnade kläder är nog inte ovanligt. Men när det gäller cyklar, sportutrustning, möbler och liknande kan det väl vara lämpligt att köpa begagnat ibland. För att dom inte ska bli bortskämda.

  • Anonym (Mycket begagnat)

    Jag köper mycket begagnat till mina barn. Mindre nu än tidigare eftersom det är svårare att hitta begagnat i deras storlek. De är smala och köper man på en loppis är det större sannolikhet att få tag på något som faktiskt passar än om man kollar i "standardaffärerna". Vi har kläder från märken som jag aldrig hört talas om tidigare men som passar jättebra. 

    Allt jag köper är i nyskick så det går inte att se att det är begagnat mer än på att modellen inte finns i affärerna i år.

    Lägger man ihop summorna vi spenderar på kläder ligger vi nog runt genomsnittet, möjligen aningen över. Barnen badar inte i kläder och har en hel del begagnat men vi satsar hårt på bra ytterkläder och kompletterar med ull under på vintern.

  • Freijah

    Ja du överkompenserar.

    Man kan hitta mycket nytt eller bättre begagnat, man behöver ju inte köpa det mest urtvättade och håliga som man kan hitta.

    Bättre för miljön, och faktiskt bättre för barnen med om kläderna fått några tvättar som att de flesta gifterna tvättata bort.

    Nu säger jag inte att man aldrig ska köpa nytt, självklart kan man det! Men ALLT behöver inte vara nytt.

  • Anonym (C)

    Bortskämda blir de om de får allt de ber om. Att de inte får begagnade grejer spelar mindre roll. Däremot tror jag inte att de måste få allting nytt för att slippa känna som du gjorde som barn. Får de bra grejer som de gillar så bryr de sig nog inte om vissa av grejerna har använts av andra förut.

Svar på tråden Inget begagnat till barnen. Överkompenserar jag?