• Anonym (ts)

Får inte boka tid....vad göra?

Nu har jag kämpat i flera månader med att försöka få en läkartid för att behandla min psykiska ohälsa. JAG FÅR INTE!
    Blir bara runtskickad överallt, ingen vill ta emot mig. Inte VC och inte psyk.
    Tidigare har jag gått i terapi på beroendeenheten men blev utskriven eftersom jag inte har något missbruk.

Jag börjar bli tokig på riktigt snart och jag förstör allt i mitt liv.
    Nu när jag ringde VC för typ 10:e gången sa jag att jag är självmordsbenägen men då hänvisade hon till psykakuten. Jag har varit där ett par ggr men får bara lugnande och åka hem. Då hänvisade hon till öppenpsyk men där kan man inte boka tid utan kan bara komma om de får en remiss från VC. Jag KAN INTE FÅ REMISS FÖR JAG FÅR INTE BOKA TID!!!!

Får det verkligen gå till såhär???

Vad ska jag göra? Jag går under :((

• Svar på tråden Får inte boka tid....vad göra?
  • Kjell2
    Anonym (ts) skrev 2018-08-22 10:02:56 följande:

Nu har jag kämpat i flera månader med att försöka få en läkartid för att behandla min psykiska ohälsa. JAG FÅR INTE!
    Blir bara runtskickad överallt, ingen vill ta emot mig. Inte VC och inte psyk.
    Tidigare har jag gått i terapi på beroendeenheten men blev utskriven eftersom jag inte har något missbruk.

Jag börjar bli tokig på riktigt snart och jag förstör allt i mitt liv.
    Nu när jag ringde VC för typ 10:e gången sa jag att jag är självmordsbenägen men då hänvisade hon till psykakuten. Jag har varit där ett par ggr men får bara lugnande och åka hem. Då hänvisade hon till öppenpsyk men där kan man inte boka tid utan kan bara komma om de får en remiss från VC. Jag KAN INTE FÅ REMISS FÖR JAG FÅR INTE BOKA TID!!!!

Får det verkligen gå till såhär???

Vad ska jag göra? Jag går under :((

Kan du inte gå dit på en drop-in tid, berätta hur du mår och fråga om de kan skriva en remiss till psyk?

• Anonym (Läkare)

Ring VC igen. Berätta att du varit på psykakuten när du varit akut dålig, och då fått lugnande. Men att du nu behöver mer långsiktig hjälp, vilket du inte kan få på psykakuten. Skulle de vägra boka in dig skulle jag be att få prata med chefen.

Om du är akut dålig nu bör du ju förstås åka till psykakuten för en bedömning. Be i så fall att de därifrån skickar en remiss (till VC eller öppen-psyk beroende på deras bedömning). Berätta att VC inte har velat hjälpa dig.

Hoppas du kan få bra hjälp och ta hand om dig!

• Meriall

Du kan inte skriva en egenremiss till psykiatrin då? För det är ju dit du borde gå. Vilket landsting/region tillhör du?

• legomum

Skriv egen remiss då. Alla vet inte om att man kan göra det och de behandlas lika skyndsamt som remiss skrivet från läkare på vc.

Du behöver en e-legitimation för att logga in.

• Anonym (ts)
    Salmiakk skrev 2018-08-22 10:09:14 följande:

Tjänstefel av din VC! Ring och be om att få prata med chefen där.

Tack! Ringde min gamla vc som jag hade för flera år sedan. De hade ingen möjlighet att ta emot mig men sa väl ungefär som du. Min vc MÅSTE ta emot mig, det deras skyldighet och att jag skulle ringa dit igen. Funkar inte det så hoppar jag framför tåget för jag orkar inte mer :(

De ska ringa upp vid 11
  • Anonym (ts)
    legomum skrev 2018-08-22 10:42:34 följande:

Skriv egen remiss då. Alla vet inte om att man kan göra det och de behandlas lika skyndsamt som remiss skrivet från läkare på vc.

Du behöver en e-legitimation för att logga in.

Jag kan tyvärr inte ha bankid på min mobil så det går inte.
  • wfpoihof

Har du testat att kontakta dom och säga att du absolut under inga som helst omständigheter behöver hjälp utan du bara hör av dig för att påpeka detta?

Ibland kan det vara läge att göra precis tvärtom. Sedan skaffa en privat kontakt istället.

• Kjell2
    Anonym (ts) skrev 2018-08-22 10:46:16 följande:
    Anonym (ts) skrev 2018-08-22 10:46:16 följande:
    Fixa BankID

• Anonym (ts)
    Kjell2 skrev 2018-08-22 10:53:11 följande:

Fixa BankID

Ksn inte, min mobil är för gammal och stöder inte det programmet.

Har inga pengar så kan ej köpa ny.

Pratade med chefen på mitt vc nu och hon VÄGRAR låta mig boka tid. Jag är listad där men får inte komma dit!!!

Jag frågade men hur ska jag göra då? Hon svarade:"jag vet faktiskt inte"

Detta är ju helt sinnessjukt
Svar på tråden Får inte boka tid....vad göra?