• Anonym (ts)

Får inte boka tid....vad göra?

Nu har jag kämpat i flera månader med att försöka få en läkartid för att behandla min psykiska ohälsa. JAG FÅR INTE!
    Blir bara runtskickad överallt, ingen vill ta emot mig. Inte VC och inte psyk.
    Tidigare har jag gått i terapi på beroendeenheten men blev utskriven eftersom jag inte har något missbruk.

Jag börjar bli tokig på riktigt snart och jag förstör allt i mitt liv.
    Nu när jag ringde VC för typ 10:e gången sa jag att jag är självmordsbenägen men då hänvisade hon till psykakuten. Jag har varit där ett par ggr men får bara lugnande och åka hem. Då hänvisade hon till öppenpsyk men där kan man inte boka tid utan kan bara komma om de får en remiss från VC. Jag KAN INTE FÅ REMISS FÖR JAG FÅR INTE BOKA TID!!!!

Får det verkligen gå till såhär???

Vad ska jag göra? Jag går under :((

• Svar på tråden Får inte boka tid....vad göra?
  • Kjell2
    Anonym (ts) skrev 2018-08-22 10:59:35 följande:
    Ksn inte, min mobil är för gammal och stöder inte det programmet.

Har inga pengar så kan ej köpa ny.

Pratade med chefen på mitt vc nu och hon VÄGRAR låta mig boka tid. Jag är listad där men får inte komma dit!!!

Jag frågade men hur ska jag göra då? Hon svarade:"jag vet faktiskt inte"

Detta är ju helt sinnessjukt
    Drop in?
    Byt VC, lista dig på annan?

• Anonym (A)

Har samma erfarenhet. Ringde först och främst vårdcentralen nästan 60 gånger inom loppet av 3 dagar innan de ens svarade. Fick då veta att jag INTE fick komma utan skulle kontakta psykakuten. Ringde då psykakuten men fick INTE komma utan skulle kontakta vårdcentralen... Ringde vårdcentralen igen som hänvisade mig till kuratorn på universitetet. Kuratorn hade inte tid på länge och detta var akut (låg hemma dag och natt och skrek, grät, tänkte på att ta livet av mig). Kontaktade vårdcentralen igen som hänvisade mig tillbaka till psykakuten. Ringde 1177 för att fråga vad i helvete jag ska göra och fick då veta att det var "vårdcentralens ansvar". Där gav jag upp och gjorde ett riktigt självmordsförsök.

• Anonym (XX)
    Pratade med chefen på mitt vc nu och hon VÄGRAR låta mig boka tid. Jag är listad där men får inte komma dit!!!

Gå till en annan vårdcentral, du får gå till vilken som helst som du själv väljer. Du behöver inte vara listad och men tjafsar de ändå om det så är det bara att säga "OK, jag listar mig hos er nu då". 
  • Anonym (ts)
    Anonym (XX) skrev 2018-08-22 11:13:25 följande:

Gå till en annan vårdcentral, du får gå till vilken som helst som du själv väljer. Du behöver inte vara listad och men tjafsar de ändå om det så är det bara att säga "OK, jag listar mig hos er nu då". 

Har ringt min gamla vc men de kan inte ta emot fler patienter, så nu har jag ringt en annan. Bor i sthlm så det finns många vc här. Får pyssla med detta hela dagen
  • Anonym (XX)
    Anonym (ts) skrev 2018-08-22 11:32:56 följande:
    Har ringt min gamla vc men de kan inte ta emot fler patienter, så nu har jag ringt en annan. Bor i sthlm så det finns många vc här. Får pyssla med detta hela dagen
    t.ex. Kvartersakuten Mörby Centrum, Telefon 08-555 883 00 kan ta emot nya patienter. Annars är det väl bara att ringa runt.

• Colourfulrainbow
    Anonym (A) skrev 2018-08-22 11:07:27 följande:

Har samma erfarenhet. Ringde först och främst vårdcentralen nästan 60 gånger inom loppet av 3 dagar innan de ens svarade. Fick då veta att jag INTE fick komma utan skulle kontakta psykakuten. Ringde då psykakuten men fick INTE komma utan skulle kontakta vårdcentralen... Ringde vårdcentralen igen som hänvisade mig till kuratorn på universitetet. Kuratorn hade inte tid på länge och detta var akut (låg hemma dag och natt och skrek, grät, tänkte på att ta livet av mig). Kontaktade vårdcentralen igen som hänvisade mig tillbaka till psykakuten. Ringde 1177 för att fråga vad i helvete jag ska göra och fick då veta att det var "vårdcentralens ansvar". Där gav jag upp och gjorde ett riktigt självmordsförsök.

Va?! Hur kan det få gå till så här? Psykakuten får man ju alltid åka till. Har du en sådan psykakut som man måste ringa till innan man åker dit? Hur fan kunde de neka dig att komma dit?
  • Colourfulrainbow

Ts: åk till psykakuten igen och be om att få dagvård. Det har jag bett om två ggr, och båda gångerna har jag fått det beviljat.

• Kjell2
    Anonym (ts) skrev 2018-08-22 11:32:56 följande:
    Har din nuvarande VC dropp-in tider? Finns det något som hindrar att du går dit och väntar? 
  • Jemp

Ksn inte, min mobil är för gammal och stöder inte det programmet.

Har inga pengar så kan ej köpa ny.

BankID kan du ha på dator eller surfplatta också.
  • Anonym (Läkare)

Låter märkligt att vårdcentralen vägrar ta emot dig, och utan att kunna ge råd om vart du ska vända dig.

Jag säger som andra, byt vårdcentral. Ring runt tills du hittar en som kan och vill ta emot dig.

Har du varit i kontakt med psykakuten idag? Om det börjar kännas övermäktigt så kontakta dem för att be om råd.

Svar på tråden Får inte boka tid....vad göra?