• Sockervaddpåpizza

    en omvänd värld

    såg en film igår som handlade om att ett kukhuvud till man vaknade upp i en värld styrd av kvinnor. männen i "den nya världen" vaxade benen och bar kortkort shorts och var kvinnornas ögongodis. kvinnorna hade inget smink och brydde sig inte alls om sitt utseende, var sexuellt frisläppta och krävde oralsex från männen ogenerat, bar löst åtsittande manskläder och joggade obrytt på gatorna i stan med bar överkropp. Gav mig en tankeställare.. Hur vi objektifierar ett kön för att på så vis behålla maktstrukturer mellan könen där det till exempel ställs krav på kvinnan att behaga männen genom sitt utseende och sätt annars är hon oattraktiv och mindre värd. detta blev speciellt tydligt då man såg det omvända, män som var kvinnornas små smycken och kvinnorna som drack öl och rapade och pratade nedvärderande om olika mäns utseende. vad skulle ni tycka om en värld där männen bar slöja och kvinnorna bestämde istället för tvärt om?

  • Svar på tråden en omvänd värld
  • OlgaElvira

    Det är alltid intressant när man tvingas tänka om när det gäller sådant man tagit för givet. Samma tema som filmen du refererar till finns i Gerd Brantenbergs bok Egalias döttrar, den kom redan 1977 och väckte då en hel del uppståndelse. Där lekte man också med språket. Vi använder helt naturligt ordet man när vi talar allmänt om människor, i boken använde man konsekvent ordet dam istället.

  • Aniiee
    OlgaElvira skrev 2018-08-26 18:38:01 följande:

    Det är alltid intressant när man tvingas tänka om när det gäller sådant man tagit för givet. Samma tema som filmen du refererar till finns i Gerd Brantenbergs bok Egalias döttrar, den kom redan 1977 och väckte då en hel del uppståndelse. Där lekte man också med språket. Vi använder helt naturligt ordet man när vi talar allmänt om människor, i boken använde man konsekvent ordet dam istället.


    En av mina favoritböcker. 
    Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
  • OlgaElvira
    Aniiee skrev 2018-08-26 19:05:27 följande:

    En av mina favoritböcker. 


    Min också, en av de få böcker jag brukar läsa om. Den och en annan favorit Dumskallarnas sammansvärjning av John Kennedy Toole.
  • Mentat
    OlgaElvira skrev 2018-08-26 18:38:01 följande:

    Där lekte man också med språket. Vi använder helt naturligt ordet man när vi talar allmänt om människor, ....


    Ja, och på samma sätt använder du helt naturligt ordet människa, vilket är femininum i svenskan! Märkligt hur okänt det verkar vara.
  • Anonym (hallå är det 50talet??)

    Eftersom kvinnor har privilegier i Sverige som män inte har så är vi redan där. Fler kvinnor utbildar sig. 

  • Stampidus

    Kvinnors attraktivitet finns ju inte alls överhuvudtaget i Sverige. Tittar man på dejtingsiter hur kvinnorna ser ut, tror man att man hamnat på någon slags medlemsförening för krockskadade människor.

    Sedan skulle det ju vara intressant om kvinnor kunde dö och skadas i alla fall någonstanns i närheten av mäns yrken. För i dagsläget går det dödas 1 kvinna på varje 500 män på arbetsplatser. Önskvärt skulle vara i alla fall att 400 kvinnor dog för varje 500 män på arbetsplatserna.

    Sedan i kukhuvudvärden hade lagarna varit skapade att han fick bestämma om det blev barn eller inte så fort han knullat med någon av kvinnorna som åtrodde honom, därefter skulle han kunna få stora delar av deras inkomst också. Låter som en sweet deal.

    Sedan hade ju kvinnorna som åtrodde honom fått träna som fan också varje dag för att få fina kroppar om de ville ha knull, och spendera massa pengar på protein och träningskort, BCAA och annat skit.

    Men visst, killen får ju sminka sig och spendera pengar på det och löshår. Men det är ändå en liten utgift i förhållande.

  • Liquorice50

    Jag skulle gärna se att jag som man skulle förväntas vara mer mån om mitt utseende och klä mig fint och använda kläder som nu är förbehållet kvinnor. Samtidigt skulle det vara sorgligt om kvinnor då skulle överta mansnormen och klä sig slafsigt och uppföra sig som en del män gör nu. 

  • seoltang
    Stampidus skrev 2018-09-11 13:02:10 följande:

    Sedan skulle det ju vara intressant om kvinnor kunde dö och skadas i alla fall någonstanns i närheten av mäns yrken. För i dagsläget går det dödas 1 kvinna på varje 500 män på arbetsplatser. Önskvärt skulle vara i alla fall att 400 kvinnor dog för varje 500 män på arbetsplatserna.


    En viktig anledning till varför män aldrig ska hållas som standard när det kommer till jämställdhet. För män så betyder jämställdhet mer våld och död, inte mindre.
    "Höhöh vi är jämställda nu så betyder det att jag får slå dig?"
  • Liquorice50

    Jag skulle kunna klä mig i kjol tex. och kanske raka benen och använda smink om det skulle uppskattas av kvinnor men såklart inte slöja som ju är mot allt vad jämställdhet borde stå för.

Svar på tråden en omvänd värld