• linda011

    Kan min man ge bort de 10 dagarna till mig?

    Hej!

    Kan min man ge bort de 10 dagarna till mig eller är de låsta till honom? Han har ett så pass viktigt jobb i en känsligt verksamhet att han måste vara på plats varje dag måndag-fredag. Han är dock ledig från kl 15 så det finns tid att vara tillsammmans.

    Tacksam för lite tips!

  • Svar på tråden Kan min man ge bort de 10 dagarna till mig?
  • Ess

    Jag tycker nog att han ska ta sina dagar, men va anträffbar via mail och ev mobilen beroende på hur förlossningen går.
    Skulle något gå fel så hamnar du på avdelning och han får ta hand om barnet.

  • Ess
    hammarhajen skrev 2018-09-02 09:22:11 följande:
    Det är faktiskt inte alls onödigt. Det är skattepengar som går åt till trasiga familjer, psykisk ohälsa och bidrag till skilsmässor. Självklart kan alla hamna i elände och det ska man inte ha dåligt samvete för, men att PLANERA ett liv byggt på ojämlikhet är som att be om problem.

    Det är också människor runt omkring som drabbas av att en förälder tar ALL vab, alla utvecklingssamtal, allt som plötsligt kan uppstå runt ett barn. Barn blir sjuka, det har alla förståelse för, men de flesta jämkar och pusslar för att det ska fungera både på jobbet och hemma. Av hänsyn till kollegor. 

    Det är inte heller onödigt att kämpa för mäns och kvinnors lika rättigheter, rent generellt. Att önska att egna döttrar kommer värderas lika högt i arbetslivet, få likvärdiga löner och positioner. Då måste vi hjälpas åt. "Han tjänar mer så han kan inte vara hemma" är direkt kontraproduktivt om man vill ha en jämlik värld.

    Självklart finns yrken och roller som ÄR svåra att vara borta ifrån i perioder. Men kvinnor som får barn och innehar dessa positioner lyckas lösa det. Är det omöjligt att vara hemma just vid förlossningen (typ partiledare på valdagen...) så får man väl kompensera lite senare. Att din man inte "kan" vara hemma varken vid förlossning eller ta någon som helst föräldraledighet längre fram, det låter märkligt. 
    Jag håller med dig om detta.
    Sverige har en helt fantastisk och unik föräldraledighet och det är idiotiskt att inte utnyttja den när den finns och dessutom är hans rättighet. Sedan så tycker jag att det är en skyldighet mot barnet att han tar ut alla sina dagar och får en bra relation till sitt barn, och barnet kan va hemma längre innan verkligheten slår till.
  • telly
    Jsv17 skrev 2018-09-02 09:20:31 följande:

    Man kan ge de 10 dagarna till någon annan och jag råder dig att göra det. Jag som ändå jobbat med barn och trodde jag hade stenkoll och skulle klara allt själv utan problem skulle haft det jättetufft första tiden utan någon hemma med mig, inte för att hjälpa till med bebisen men för att ta hand om mig. Bebis sov mycket, men på mig i början (han gick inte alls att lägga ner) laga mat, äta mat, borsta tänderna, duscha alltså det mesta omhändertagandet av mig själv var i princip omöjligt själv. För oss gick det mkt bättre sedan efter några veckor då min bebis har varit relativt lätt att få nöjd, men rekommenderar dig verkligen att ordna så att du har någon hemma med dig iaf första veckan så du får komma in lite i mammalivet innan du blir själv på dagarna, 6-15 låter som kort tid nu, men med sömnbrist och utan mat så är 9 timmar (plus ev. Restid) en evighet.


    Som flera av oss redan påpekat: NEJ, du kan inte ge de dagarna till någon annan.

    Det är VABB man kan ge bort, men inte föräldradagar och de 10 dagarna i samband med förlossning.
    Glad norrländska med triss i tjejer!
  • Jsv17
    telly skrev 2018-09-02 09:29:43 följande:

    Som flera av oss redan påpekat: NEJ, du kan inte ge de dagarna till någon annan.

    Det är VABB man kan ge bort, men inte föräldradagar och de 10 dagarna i samband med förlossning.


    Beror på hon säger sin man, men är de inte gifta så man ensamstående tills man skrivit under papper på faderskap, och gemensam vårdnad, i de fallet kan man ge bort dem. Är de nu gifta så var poängen med mitt råd inte de 10 dagarna i sig utan jag tyckte hon skulle se till att ha stöd i början av någon då jag tycker man behöver det, men tack för förtydligandet av den administrativa aspekten.
    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • viseversa

    Han har väl inte tid att vara med när hans barn föds heller antar jag. Jobbet är ju viktigare och dom klarar sig inte utan honom. Så barnet kommer efter jobbet. Han kanske kan peppa 2 min genom face time när han har en lucka över. Kul man att ha barn med. Haha

  • nernu
    Anonym (Kul..) skrev 2018-09-02 08:39:10 följande:

    Gissar att dom skiljer sig och så avsäger han sig vårdnaden om barnen. Allt för att pappan ska slippa lägga en dag med sitt barn.

    Ts kommer få ett så brutalt uppvaknande när det är dags. Hade en vän som tänkte som ts. Bebisens första år så grät hon sig till sömns och önskade att hon valt annorlunda för barnets skull. Det gör nog ont att se sitt barns pappa skita i barnet


    Fy... Jag är rent principiellt emot att dagarna ska vara låsta. Finns många som hanterar det på andra sätt till exempel om man är bonde/pluggar/egenföretagare osv. Tycker absolut att alla ska få lägga upp det som man vill. Men om man på fullt allvar tror att världen går under om man inte är på jobbet 6-15 varje dag så ska man inte ha barn. Då har man helt enkelt inte tid.
  • Cl4udio
    Ess skrev 2018-09-02 09:23:59 följande:

    Jag tycker nog att han ska ta sina dagar, men va anträffbar via mail och ev mobilen beroende på hur förlossningen går.
    Skulle något gå fel så hamnar du på avdelning och han får ta hand om barnet.


    nej, har är för viktig för sånt
  • Anonym (Pia)
    nernu skrev 2018-09-02 10:22:18 följande:

    Fy... Jag är rent principiellt emot att dagarna ska vara låsta. Finns många som hanterar det på andra sätt till exempel om man är bonde/pluggar/egenföretagare osv. Tycker absolut att alla ska få lägga upp det som man vill. Men om man på fullt allvar tror att världen går under om man inte är på jobbet 6-15 varje dag så ska man inte ha barn. Då har man helt enkelt inte tid.


    Nej, det ska man inte. Jag fattar inte varför den här mannen skaffar barn över huvud taget.

    TS kommer få ta hela föräldraledigheten och all VAB, sen kommer hon gapa om att hon är fattigpensionär och att det är så himla orättvist.
  • Fiakakan

    Även om min nyfödda var väldigt lätt så hade jag stora problem med underlivet. Stygn som blev infekterade, att bajsa krävde en enorm koncentration, kunde inte lyfta mm. Så det var nödvändigt att vara en vuxen till hemma. Om du skulle behöva det stödet den första tiden, hur löser ni det? Det är lätt att känna sig sviken och övergiven av sin partner om man går ensam hemma länge.

  • tystlängtan

    Men allvarligt talat, sluta klanka ner på TS val. Själv gjorde jag och mitt ex ?allting rätt?; vi var ihop i 10 år innan vi fick vårt första barn, båda hade jobb med stabil inkomst, bra boende, jämställt förhållande, osv osv. Ändå skilde vi oss när yngsta barnet bara var 10 månader och har svårt få ihop det på ett bra sätt med barnveckor och jobb och nya relationer och psykisk ohälsa osv. Alla får väl försöka göra så gott de kan i situationen de själva är i och jag tycker inte man som utomstående med knapphändig information ska döma andra för deras val när de ställer en fråga eller ber om hjälp.

  • Anonym (Frun)
    Anonym (mmm) skrev 2018-09-01 09:34:13 följande:
    Det menas att du skriver naivt och barnsligt. 

    TS, jag hoppas allt går bra för er och bebisen men att pappan inte ids försöka ta ledigt de där dagarna  - hur blir det sen. Vill han inte få en bra kontakt med sitt lilla barn? Ska han i resten av era liv alltid ha ett så "viktigt" jobb att han aldrig kan vara ledig, vara med familjen?
    Dessutom är det många som tar halva dagar så att de räcker till 20 dagar i stället, kan vara något att tänka på. Tänk om han tex kunde jobba bara fram till lunch de här dagarna? Vore inte det nåt för honom att prata med sin chef om.

    Sen KAN det inte vara så att en vanlig människa år SÅ viktig på sin arbetsplats att han bara inte kan ta ledigt ens när han blivit pappa och förstaa gången dessutom 
    "Ids ta ledigt".... SUCK!
    Varför tror så många att så som "vi" gör i Sverige och som "vi" bara gjort under en kort tid är det enda rätta? Med tanke på att det "vi" håller på med är väldigt extremt och ovanligt om man tänker globalt och historiskt. Tror du verkligen att alla som inte gör på Det Svenska Enda Rätta Viset är uppfuckade och har en kass relation till sina fäder? Tror du verkligen det? 
  • Anonym (............)
    tystlängtan skrev 2018-09-02 17:08:19 följande:

    Men allvarligt talat, sluta klanka ner på TS val. Själv gjorde jag och mitt ex ?allting rätt?; vi var ihop i 10 år innan vi fick vårt första barn, båda hade jobb med stabil inkomst, bra boende, jämställt förhållande, osv osv. Ändå skilde vi oss när yngsta barnet bara var 10 månader och har svårt få ihop det på ett bra sätt med barnveckor och jobb och nya relationer och psykisk ohälsa osv. Alla får väl försöka göra så gott de kan i situationen de själva är i och jag tycker inte man som utomstående med knapphändig information ska döma andra för deras val när de ställer en fråga eller ber om hjälp.


    Och hur mycket svårare tror du det hade blivit för er (eller rättare sagt dig) om:

    1. Du helt saknade egen ekonomi.

    2. Din fd man inte kunde tänka sig att missa en enda dags jobb för att "få ihop det på ett bra sätt med barnveckor, jobb..."

    ?
  • Anonym (Mormor)
    telly skrev 2018-09-02 09:29:43 följande:

    Som flera av oss redan påpekat: NEJ, du kan inte ge de dagarna till någon annan.

    Det är VABB man kan ge bort, men inte föräldradagar och de 10 dagarna i samband med förlossning.


    De 10 dagarna kan man ge till någon annan. Någon som är med de första 2 veckorna.

    Jag tog ut de dagarna när mitt barnbarn föddes.
  • Anonym (ojoj)
    linda011 skrev 2018-09-01 08:53:00 följande:

    Aha tack för svar! Jag misstänkte att det är så..

    Det handlar också om ekonomin då jag inte har så bra inkomst och det är viktigt att han jobbar fullt ut. Sen jobbar han mellan 06-15 vilket gör att man har nästan hela eftermiddag ledig...Sen sover ju barnet typ hela tiden de första 2-3 månaderna så det hjälper inte så mycket att han är hemma...


    Ta ingenting för givet! Mitt första barn satt som häftat vid bröstvårtorna de första veckorna. Din kropp kan behöva återhämtning efter förlossningen. Tycker du ska vara beredd på att du kommer att behöva hjälp av någon. Innan du har haft ett eget barn vet du INGENTING om hur det kommer att gå eller kännas.
  • Anonym (Easy-peasy)

    Hoppas så att det går bra för dig, TS. Jag är full av beundran för kvinnor som klarar att uppfostra barn på egen hand med allt vad det innebär av första tiden, hela föräldraledigheten, all VAB, alla besök på BVC, alla sjukdagar, lediga dagar på förskola, alla långa nätter där i början då barnet vaknar i tid och otid och vill ha mat/närhet/osv. För att inte tala om hur otroligt tacksam jag varit för att vi varit två de gånger då jag själv åkt på den där magsjukan som barnen tagit med sig från förskola eller skola och det inte funnits på världskartan att man skulle kunna ta hand om dem. Att bolla över till vabbande medförälder är en nåd, inget mindre.

    Jag vet att du har en man som försörjer dig och det gör så klart din situation annorlunda jämfört med någon som dessutom behöver dra hela det ekonomiska lasset själv, men det låter som att du blir ensamt ansvarig för barnuppfostran. Jag hoppas för din skull att du verkligen får en lätt och rolig förlossning utan några komplikationer, och ett barn som mestadels sover sin första tid. För det är jobbigt nog även när det går bra. Även om det så klart är det roligaste som finns också. Stort lycka till.

  • Anonym (Pia)
    Anonym (Mormor) skrev 2018-09-02 20:03:55 följande:

    De 10 dagarna kan man ge till någon annan. Någon som är med de första 2 veckorna.

    Jag tog ut de dagarna när mitt barnbarn föddes.


    Mamman var inte ensamstående? Märkligt att jag fick nobben då.
  • telly
    Anonym (Mormor) skrev 2018-09-02 20:03:55 följande:

    De 10 dagarna kan man ge till någon annan. Någon som är med de första 2 veckorna.

    Jag tog ut de dagarna när mitt barnbarn föddes.


    Inte om det finns en pappa. Det är möjligt att det går ifall de är ogifta och de inte fastställt faderskapet än dvs innan de har gemensam vårdnad.
    Glad norrländska med triss i tjejer!
Svar på tråden Kan min man ge bort de 10 dagarna till mig?