• Anonym (Trams)

Anmäld till soc - väger mitt barn för lite?

Bvc har gjort en anmälan för att mitt barn (skriver ej kön) har droppat från sina kurvor och stått still i vikten länge. Hen är nu 1 år och 8 månader och väger 10 kg, är 70 cm lång. Pigg och glad! Pratar och utvecklas som hen ska. Varför är dom så fixerade vid kurvorna och går inte på allmäntillståndet?

Jag är inte orolig för vad soc ska säga, men varför gör Bvc alltid en så stor sak av tillväxten? Det är väl bättre att hen inte är överviktig och antagligen inte kommer bli?

• Svar på tråden Anmäld till soc - väger mitt barn för lite?
  • Anonym (Trams?)

Är problemet att hen avviker från kurvorna eller din attityd till att hen avviker från kurvorna?

Min erfarenhet är att man absolut tycker att barn i omgångar kan avvika från sina kurvor, men att problemet vid under och övervikt ofta är att man inte får föräldern att förstå riskerna och ta till sig av förslag till handlingsplaner. Vissa föräldrar rycker istället på axlarna och tycker att det ordnar sig av sig själv, det gör det sällan om inte föräldern deltar i att göra något åt det.

• Anonym (Mini-me)

Min dotter vägde inte 10 kg förrän hon var två år. Låg alltid lite under kurvan på både vikt och längd, men följde sin egen kurva.
    Jag tycker att 10 kg låter mycket till 70 cm så jag förstår inte oron över det?

• Anonym (A)

Är väl inte konstigt om han/hon stått still i vikt länge. Han/hon verkar ha varit överviktigt tidigare. 10 jg är normalt till 75 cm och ungen är ju fortfarande kortare än detta... Du har väl fått en blåst jävel till sköterska.

• cosinus

Om barnet börjar dippa på kurvorna brukar man få remiss till läkare? Har du fått det och vad sa isf läkaren?

10 kg på ett barn på 1 år och 8 månader är inte på något sätt alarmerande lite i sig men 70 cm var däremot kort. Min kille som utretts för sin litenhet vägde 7.1 kg och var 69 cm vid 1 år så t o m han var längre vid den åldern ditt barn är i.

När man börjar läsa på om barn som har problem med tillväxten så är tyvärr en av de vanligaste orsaken oförmåga hos föräldrarna. Känns ju sådär att veta när man har ett barn som inte växer men det förklarar att vårdpersonal måste ifrågasätta eller iaf dubbelkolla att man har koll på läget.

• Anonym (Pappa)
    Anonym (Trams) skrev 2018-09-12 12:46:13 följande:

Bvc har gjort en anmälan för att mitt barn (skriver ej kön) har droppat från sina kurvor och stått still i vikten länge. Hen är nu 1 år och 8 månader och väger 10 kg, är 70 cm lång. Pigg och glad! Pratar och utvecklas som hen ska. Varför är dom så fixerade vid kurvorna och går inte på allmäntillståndet?

Jag är inte orolig för vad soc ska säga, men varför gör Bvc alltid en så stor sak av tillväxten? Det är väl bättre att hen inte är överviktig och antagligen inte kommer bli?

Ts utan att veta något om Er så tror jag att det finns något ytterligare som BVC sköterskan har med i sin bedömning om det nu är en orosanmälan det är frågan om.

Detta kan exempelvis vara om Ni är ex. veganer eller någon annat som skulle kunna vara problematiskt för ett litet barn.

Tänk efter, hur är Er relation med BVC, har de reagerat på något ni förmedlat?
  • Anonym (M)

Men alltså är inte 70 cm väldigt kort ? Min dotter vägde 8975kg och var 69cm lång på sin 5 månaders kontroll för någon vecka sen

• Anonym (Hm)

Min son, som är liten och alltid har varit, var 81cm och vägde 11 kg vid 1 år 8 mån.
    Jag gissar att BVC är oroliga och inte tycker att ni svarat på alla frågor på ett tillfredställande sätt. 
    Ditt barn är mycket litet för sin ålder, 81 cm var på -2 kurvan, så 70 cm måste vara en bit utanför mätområdet.
    Försök tänka på att de gör det för ditt barns skull, och att ni kan få extra hjälp med utredning odyl med hjälp av soc.
    Min kusins yngsta var också pytteliten (fast inte riktigt så liten) och de fick tjata jättemycket för att få göra komplett utredning, så ta all extra hjälp ni kan få.
    Det behöver inte vara något som är fel, men OM det är det är det bra att få veta det så snart som möjligt för att undvika bestående men.

• Anonym (sonja)
    Anonym (Trams) skrev 2018-09-12 12:46:13 följande:

Har de pratat om det här tidigare?
  • Anonym (Attityd)

Tror det ligger mer bakom. Reagerar på att du tycker att ?det viktigaste är att barnet inte är överviktigt och inte kommer bli?. Jag hade en kompis vars mamma var livrädd att dottern skulle bli överviktig och såg till att hålla henne smal. Även dottern blev rejält ätstörd.

Säger inte att det är så i ditt fall, men lyfter tanken att det inte bara handlar om kurvor o kilon.

• cosinus
    Anonym (M) skrev 2018-09-12 14:55:01 följande:

Men alltså är inte 70 cm väldigt kort ? Min dotter vägde 8975kg och var 69cm lång på sin 5 månaders kontroll för någon vecka sen

Jo precis så, är nog inte kg utan cm som är problemet i det här fallet.
Svar på tråden Anmäld till soc - väger mitt barn för lite?