• Anonym (Anni)

Besök på badhus med skolan

Har ett barn som börjat förskolelass. Fick en smärre chock när de meddelade att de ska åka till badhuset vid flera tillfällen nu under hösten.

Jag absolut vägrar låta någon annan ta över detta ansvar för mitt barn. Får jag inte vara med och vakta kommer jag hålla mitt barn hemma. Aldrig i livet att jag tar risken att mitt barn drunknar. Jag litar inte på någon annan än mig själv när det gäller vatten och bad. 

Inte så lätt att bara ta ledigt från jobbet. I värsta fall får man väl ljuga och sjukanmäla sig, vilket jag principiellt är väldigt emot. Men här går barnets säkerhet före allt annat.

Det måste väl vara fler som tänker som jag? 
    Finns det någon som utan problem skulle släppa iväg barnen?

• Svar på tråden Besök på badhus med skolan
  • Anonym (Flipper)
    Anonym (...) skrev 2018-09-18 20:33:30 följande:

Barn i förskoleklass som ska lära sig simma i simhall med personal från både skola och simhallen, och större barn som går till simhallen själva och riskerar att bli sexuellt antastade är självklart samma sak. Sorry att någonsin ifrågasatte, det måste ju naturligtvis bero på att jag alltid röstar på Miljöpartiet och vill höja alla bensinskatter som finns!

Ska jag behöva starta en ny tråd då? Vi pratar säkerhet i badhus för barn, jag flikar in en till risk som finns i badhus gällande barn. Men du tycker ny tråd? Själv tycker jag det är lärorikt när man läser en tråd inom ett ämne och folk kmr med lite andra vinklar när den första frågeställningen är uttjatad.
  • Anonym (skadad)
    Anonym (Flipper) skrev 2018-09-18 21:11:16 följande:
    Så jag ska släppa ut min 3åring på trafikerad väg när jag har en stor gräsmatta lika en fotbollsplan dom kan leka på och övrig kupperad terräng?

Har förståelse för vad du säger då jag har en polare som är söndercurlad/beskyddad han är inte helt normal.

Om du hindrar ditt barn från att umgås med andra barn som leker utanför tomten så ja då ska du släppa ut ditt barn! Det är inte friskt att hålla tillbaka sitt barn från det sociala samspelet bara föratt du har något stört i huvudet. 

Och det handlar inte ens om curling. Det handlar om att ni är sjuka, ni tror att det är sunt förnuft eller lite överbeskyddande det är det inte det är en sjukdom. Sök hjälp och utsätt inte era barn för detta. För som barn är det ett rent helvete att leva med sådana här föräldrar. Det är också ett helvete när man inser hur mycket skada ens förälder gjort, och att man måste bryta kontakten med det sjuka föratt själv kunna leva. Det handlar inte om att det bara är små gester som att kolla hjälmen, spela fotboll på tomten etc. Det handlar om att psyka och bryta ned en individ tills man själv inte tror att man kan gå utanför dörren utan tillåtelse och övervakning. Det handlar om total isolation från barns normala soociala utveckling. För de andra barnen ser vilken skit ni håller på med, men reagerar som barn gör i största allmänhet genom att stöta bort det konstiga dvs mobba/reta barnet med den sjuka föräldern. 

• Anonym (K)

Jag fattar att alla barn har olika förutsättningar att lära sig saker. Men varför har du TS inte lärt ditt barn att simma om du är så orolig. Jag försöker inte vara elak på ngt sätt. Men en 6-7 åring har ofta jättebra förmåga att lära sig simma bara man tränar. Mina barn, alla 3, inte överbegåvade på något plan lärde sig simma innan f-klass eftersom jag ansåg det viktigt! Vi övade. Och då är jag ändå inte supernojjig.

• Anonym (...)
    Anonym (Flipper) skrev 2018-09-18 21:15:58 följande:

Ska jag behöva starta en ny tråd då? Vi pratar säkerhet i badhus för barn, jag flikar in en till risk som finns i badhus gällande barn. Men du tycker ny tråd? Själv tycker jag det är lärorikt när man läser en tråd inom ett ämne och folk kmr med lite andra vinklar när den första frågeställningen är uttjatad.

Tråden handlar ju om mindre barn i vatten?
  • Anonym (riktigt)
    Anonym (Flipper) skrev 2018-09-18 21:11:16 följande:
    Så jag ska släppa ut min 3åring på trafikerad väg när jag har en stor gräsmatta lika en fotbollsplan dom kan leka på och övrig kupperad terräng?

Har förståelse för vad du säger då jag har en polare som är söndercurlad/beskyddad han är inte helt normal.
    Det handlar inte om 3-åringar, utan om en 6-åring! Ja, din 6-åring bör få komma utanför tomten och kanske cykla på trottoaren. Men ni kanske bor precis vid motorvägen med er trädgård? Ingen trottoar ens? Det är ju bara att bklaga en sån uppväxtmiljö för barn...

I mitt område så är 3-åringar ute på trottoaren med vuxen översyn. 6-åringar är ute utan vuxen översyn, och cyklar runt kvarteret, går hem till varandra, lär sig hantera världen. Emellanåt kommer en vuxen och kollar av läget, de flesta har sina dörrar/altandörrar öppna och hör om nåt barn ramlar och slår sig. Alla vuxna hjälper allas barn, så om nåt barn ramlar utanför mitt hus så tröstar jag och hjälper om det behövs. It takes a village to raise a child.

8-9-åringar cyklar ensamma till skolan och klarar det alldeles utmärkt eftersom de fårn tidig ålder tränat på självständighet och trafikvett. Det går nämligen inte att lära sig att hantera trafik om man är instängd i en trädgård. 

6-åringar går med förskoleklassen till simhallen utan några som helst problem.
  • Annita

Men apropå att cykla själv, vilket tas upp i tråden hela tiden, så rekommenderas ju att barn inte ska cykla själva i trafik före tolv års ålder. Deras hjärna är inte tillräckligt utvecklad för att kunna bedöma risker och läsa av trafiken framåt och bakåt och åt sidorna, samtidigt. 

Nu är det förstås skillnad på hur mycket trafik det är där man bor och längs skolvägen. Trottoaren ska man förresten aldrig cykla på?

Hur som helst. Cyklandet är inte jämförbart med att åka till badhuset med skolan tycker jag. Att lära sig simma ingår i läroplanen, och i åk 6 sätts betyg i idrott och hälsa utifrån att eleven klarar att simma vissa sträckor med vissa simsätt. Redan i förskoleklass börjar man arbeta mot de målen.

Skolan har förstås stor vana vid att åka iväg med en grupp barn på simundervisning. De har rutiner de följer och personal från badhuset är med hela tiden.

TS, om du är så orolig tycker jag att du kan följa med vid ett tillfälle och se hur det går till. Men gör det då som del i en kontaktdag tycker jag, där du är med hela dagen. Var försiktig med att förmedla din oro till ditt barn, precis som många redan skrivit. Det kan få konsekvenser för framtiden, kanske till och med påverka barnets betyg om du i värsta fall överför din oro till barnet så att det blir en ångest att åka till badhuset.

• Anonym (Varför)
    ja88 skrev 2018-09-17 20:34:42 följande:

Jag förstår dig ts, jag kände ungefär som du när jag fick veta att förskoleklassen skulle börja åka till simskola första veckan de gick i skolan, dvs helt nya i skolans värld, för lärarna och som grupp. Det kändes inte alls bra. Tycker folk har gått onödigt hårt åt dig här och raljerat mycket. Man SKA ha stor respekt för vatten.

Jag har iaf varit med i simhallen en gång (för att sonen ville) och jodå, alla 24 barn är i bassängen samtidigt. En lärare med i bassängen + en simlärare. En eller två fritidsledare sitter vid sidan om. Jag är inte speciellt glad i upplägget, anser att gruppen är för stor för att det ska kännas tryggt. Sonen är inte heller bekväm med upplägget och vill inte vara med, hittills har han inte vågat kliva i bassängen någon gång. Han är rätt så blyg och lite försiktig, hade definitivt behövt en mindre grupp.

Absolut jättebra med simundervisning i skolan men då ska det vara under säkra förhållanden. Läste någonstans att det rekommenderades en vuxen person per 3 icke simkunniga barn vid bad med barngrupp.

I skolan gäller just simundervisning. Det är föräldrarnas ansvar att lära sina barn att vara trygga i vatten. Varför har ni inte satt barnet i lek och plaskgrupp, simskola mm innan simundervisningen i skolan om ni nu inte har lärt barnet att vara trygg i vattnet?
  • PH76
    Anonym (riktigt) skrev 2018-09-19 08:48:44 följande:
    Det handlar inte om 3-åringar, utan om en 6-åring! Ja, din 6-åring bör få komma utanför tomten och kanske cykla på trottoaren. Men ni kanske bor precis vid motorvägen med er trädgård? Ingen trottoar ens? Det är ju bara att bklaga en sån uppväxtmiljö för barn...

I mitt område så är 3-åringar ute på trottoaren med vuxen översyn. 6-åringar är ute utan vuxen översyn, och cyklar runt kvarteret, går hem till varandra, lär sig hantera världen. Emellanåt kommer en vuxen och kollar av läget, de flesta har sina dörrar/altandörrar öppna och hör om nåt barn ramlar och slår sig. Alla vuxna hjälper allas barn, så om nåt barn ramlar utanför mitt hus så tröstar jag och hjälper om det behövs. It takes a village to raise a child.

8-9-åringar cyklar ensamma till skolan och klarar det alldeles utmärkt eftersom de fårn tidig ålder tränat på självständighet och trafikvett. Det går nämligen inte att lära sig att hantera trafik om man är instängd i en trädgård. 

6-åringar går med förskoleklassen till simhallen utan några som helst problem.

Oj det var tidigt ute med cyklarna. I vårt område ser jag aldrig så små barn ute själva och det är ett väldigt lugnt villaområde, men det kanske är för att det inte är så väldigt många i den ålder i vårt område. De flesta är äldre eller redan utflyttade och en hel del som bor här är pensionärer.

Tomterna i området är ganska stora och jag skulle aldrig höra om någon ramlade och grät ute på gatan framför huset, om jag var inomhus vill säga.

• Anonym (Varför)
    PH76 skrev 2018-09-19 10:03:53 följande:

Oj det var tidigt ute med cyklarna. I vårt område ser jag aldrig så små barn ute själva och det är ett väldigt lugnt villaområde, men det kanske är för att det inte är så väldigt många i den ålder i vårt område. De flesta är äldre eller redan utflyttade och en hel del som bor här är pensionärer.

Tomterna i området är ganska stora och jag skulle aldrig höra om någon ramlade och grät ute på gatan framför huset, om jag var inomhus vill säga.

När lärde sig era barn att cykla och fick de bara cykla med er till en viss ålder?
  • PH76
    Anonym (Varför) skrev 2018-09-19 10:09:30 följande:
    När lärde sig era barn att cykla och fick de bara cykla med er till en viss ålder?
    Vår äldsta är endast 6 år så vi är fortfarande i den åldern, men nej han cyklar inte iväg själv.

Dock så har jag inga problem med att han går med skolan till badhuset, han simmar lätt 25 meter crawl.

Han går över till grannen som är en kompis, annars är nästa närmaste ca 6-8 minuter bort.
Svar på tråden Besök på badhus med skolan