• Patlu89

    Livet efter särskolan, förstörde min framtid!

    Hej!
    I detta inlägg handlar de om livet i särskolan och efter gymnasiesärskolan. Vad som gjorde att jag hamna där, och vad som hände sen?

    Det började redan i årskurs 2 Grundskolan, där dem märkte att jag var en "drömmare". Som man kalla det innan. Som person var jag blyg och tänkande. Man var så osäker och rädd för vad andra skulle tycka om en, jag ville ha kompisar och känna mig omtyckt. Men jag var nördig och ingen popularitet.
    På utvecklingssamtalen sade lärarna att jag började tappa koncentrationen och hängde inte riktigt med, men vi skulle vara observanta med förändring.
    Tiden gick och i årskurs 4 blev allt värre med mobbning och koncentrationen under undervisningen. Jag blev placerad hos extra lärare i Matematik, Svenska och Engelska, det gick hur bra som helst. Jag pluggade exakt lika dant som dem andra med lugnare tempo. Men efter ett tag så blev de möte med rektor, skolsköterska, specialpedagog lärare och min Mamma och med mig. Där dem berättade att skolan har inte råd med undervisning för mig. Och dem hade gjort undersökningar och sätt att jag var sen i utvecklingen och hängde inte med. Jag hade fått på papper att jag var utvecklingsstörd. Där dem tyckte att vi skulle ta kontakt med Särskolan. I årskurs 5 började jag i Särskolan på Anneberg i Malmö. Första dagen var ett helvete för mig. Vi blev satta runt ett bord där vi skulle sjunga god morgon visor till varandra, läraren tog upp en guldig skattkista och vi skulle gissa vad där låg i den. Sen öppnade dem den och där låg Barbie och bilar, som vi skulle leka med. Efter en tid kändes de som allting var hopplöst för en, var det så här de skulle vara? är jag en liten flicka igen?  Hålla varandra på axlarna till lunchsalen och sjunga "tuffe, tuffe tåget går" Där jag sa i från NEJ jag vill inte! jag är inte litet barn! Jag blev placerad i en klass med damsyndrom och autismen. Det blev många samtal med föräldrar och lärare, där dem tyckte jag var en fara, ouppfostrad och helt tappat kontrollen. Till slut blev jag placerad i en annan klass Då jag kände mig mer bekväm. I årskurs 6 blev vi placerade i en 1a vid Bellevue i Malmö för dem inte visste vart dem skulle placera oss, fram till vi skulle börja högstadiet. I årskurs 7 märkte dem en förändring, där jag började mer och mer ligga före dem andra. Jag satt med årskurs 6 i dem flesta böcker. Jag kunde läsa 5 olika böcker samtidigt och komma ihåg allihopa på exakt. Under utvecklingssamtalet sa lärarna att jag inte passade in här, och jag låg längre fram än dem andra, dem sa till mig att jag var felplacerad. Att jag skulle behöva gå om årskurs 6 för att komma ikapp. Och jag ville så gärna! men där hände inget. Vi tog upp om detta men de tystades ner.
    Jag började i gymnasiesärskolan där jag pluggade 4år. Och dem lovade oss nu ska ni ut i arbetslivet och kommer få fastjobb direkt. Jag var så säker på detta! och längtade, men "skenet kan bedra!" Jag slutade gick ut med något dem kallade betyg. Men egentligen var de ingenting! Jag jobbade väldigt mycket inom vården, hit och dit på alla möjliga ställen och fattade inte varför jag aldrig fick ett fast jobb? Jag var 25 år cirka och tänkte jag ska nog börja läsa till sjuksköterska, så jag sökte och var jätte glad! Jag längtade så innerligt efter få brev hem. Men när jag fick de slet jag upp de. Och dem skrev att du har inga betyg och har ingen gymnasiekompetens. Jag fattade ingenting!? jag har ju pluggat och fått VG och G i många ämnen. Så jag tog kontakt med studie och yrkesvägledare där dem berättade att du har inga betyg Patricia. Vi är ledsna för din skull. Men de enda du kan göra är att plugga upp Grundskolan och gymnasiet. Då fattade jag att jag aldrig gått i skolan på riktigt! Och därför jag inte vet så jätte mycket. Jag har väldigt stora luckor i huvudet som jag ingenting vet. Och den tiden som gått där har jag varit så ledsen och deprimerad för dem gjort så här mot mig.
    Jag tog kontakt med Logopeden i Malmö där jag fick papper på att jag har dyslexi och koncentrationssvårigheter. Sen var jag hos psykologen där jag fick papper att jag var FELPLACERAD! Där jag har tappat en del undervisning och skolgång.

    Min mamma tyckte det var så konstigt att jag aldrig fick ett fast jobb och kunde skaffa lägenhet. Och jag har aldrig haft en egen lägenhet eller ett fastjobb. Så jag tog kontakt med vägledning centrum och jag skrev in mig på Komvux som jag pluggar fortfarande och jag har mycket att lära mig som jag tappat på vägen under dessa år.! 

    Idag är jag 29 år bor tillsammans med min sambo och hans dotter. Och pluggar upp så jag kan få riktiga betyg.. Jag har gråtit många tårar och haft problem med ekonomin. Många som gått i särskolan får problem senare i tiden med ekonomin, utbildning, jobb och FRAMTIDEN! Just när man är felplacerad och fått papper på det! 

    Ni som läser min text visa respekt för vad jag varit med om! Jag är sårbar fortfarande. Och vill sprida min historia till dem som har lika dana problem eller känner för att vilja prata med mig. Jag lyssnar gärna och skriver gärna med dig som känner som jag. Tveka inte! Tänk er för om ni sätter era barn/ungdomar i särskolan. Hur ser framtiden ut för dem? vem kommer dem tacka för ni förstört mitt liv Mamma eller Pappa?
    Sen är Särskolan bra för dem som verkligen behöver den hjälpen där i från! då är den guld värd! Men för mig FÖRSTÖRDE den!

    Ha det bra med er! Med vänlig hälsning P

  • Svar på tråden Livet efter särskolan, förstörde min framtid!
  • Teresia0407
    Anonym (anonym) skrev 2018-09-30 07:06:28 följande:

    BF-programmet på gymnasiet heter barn och fritid. Varför skriver du barn utan framtid? 


    Han vet ju helt enkelt ingenting, om nån form av utbildning. Så undra vem som är utan framtid..
  • sextiotalist
    Anonym (Låg förståelse) skrev 2018-09-30 05:11:32 följande:

    Denna delen är också intressant ur skolverkets perspektiv: .

    Jag blev placerad hos extra lärare i Matematik, Svenska och Engelska, det gick hur bra som helst. Jag pluggade exakt lika dant som dem andra med lugnare tempo. Men efter ett tag så blev de möte med rektor, skolsköterska, specialpedagog lärare och min Mamma och med mig. Där dem berättade att skolan har inte råd med undervisning för mig.

    Enligt skolverket så får skolorna inte ge enskild specialpedagogisk undervisning annat än som tidsbegränsade punktinsatser. Att ta ut en elev för enskild undervisning i så många ämnen en längre tid hade kunnat ge skolan böter. Du skriver att skolan skyllde på ekonomin. Det behövde dom inte göra. Dom hade helt enkelt bara kunnat hänvisa till skollagen.


    Nu snackar du om saker som inte stämmer, det finns inget som hindrar detta i skollagen.

    Jag har en bekant som har en son som har följt särskolans läroplan och gått i en vanlig skola, sonen hade en klasskamrat som endast var med på ett fåtal timmar.

    Skulle vilja se skrivningen som säger att en elev inte får ha mer än punktinsatser.

    Eftersom ett grundläggande krav för att gå på särskola är att man har ett begåvningsnedsättning så är det många elever som måste ha extra stöd i skolan mer än enstaka timmar.
  • Anonym (Låg förståelse)

    L


    sextiotalist skrev 2018-09-30 07:53:00 följande:

    Nu snackar du om saker som inte stämmer, det finns inget som hindrar detta i skollagen.

    Jag har en bekant som har en son som har följt särskolans läroplan och gått i en vanlig skola, sonen hade en klasskamrat som endast var med på ett fåtal timmar.

    Skulle vilja se skrivningen som säger att en elev inte får ha mer än punktinsatser.

    Eftersom ett grundläggande krav för att gå på särskola är att man har ett begåvningsnedsättning så är det många elever som måste ha extra stöd i skolan mer än enstaka timmar.


    Detta kan jag mer om än de flesta då särskoleutredningar, åtgärdsprogram och extra anpassningar osv är mitt jobb sedan 10 år tillbaka.

    Om man går enligt särskolans läroplan är situationen något helt annan. Många elever integreras i vanliga grundskolan. Men även då har man sällan enskild undervisning utan går i en särskolegrupp under övrig tid.

    Ts hade enskild undervisning regelbundet i flera ämnen utan att vara särskoleplacerad. Skollagen säger att elever ska vara integrerade i klassrummet under större delen av sin skoldag. Att ta ut en elev ur sin grupp ska vara tidsbegränsade insatser. I extrema fall kan enskild undervisning ske utökat och under lång tid. Men då ska elevens behov vara ordentligt utredda och många insatser prövade först. Underlaget måste vara gediget. Ts skola gjorde rätt som ville utreda ts behov efter en lång tids enskild undervisning.

    Extra stöd får många elever men då ska det ske i klassrummet majoriteten av tid. Klassasistenter och anpassningar i studiematerial är några sådana insatser.
  • Teresia0407
    Anonym (Låg förståelse) skrev 2018-09-30 08:41:28 följande:

    L

    Detta kan jag mer om än de flesta då särskoleutredningar, åtgärdsprogram och extra anpassningar osv är mitt jobb sedan 10 år tillbaka.

    Om man går enligt särskolans läroplan är situationen något helt annan. Många elever integreras i vanliga grundskolan. Men även då har man sällan enskild undervisning utan går i en särskolegrupp under övrig tid.

    Ts hade enskild undervisning regelbundet i flera ämnen utan att vara särskoleplacerad. Skollagen säger att elever ska vara integrerade i klassrummet under större delen av sin skoldag. Att ta ut en elev ur sin grupp ska vara tidsbegränsade insatser. I extrema fall kan enskild undervisning ske utökat och under lång tid. Men då ska elevens behov vara ordentligt utredda och många insatser prövade först. Underlaget måste vara gediget. Ts skola gjorde rätt som ville utreda ts behov efter en lång tids enskild undervisning.

    Extra stöd får många elever men då ska det ske i klassrummet majoriteten av tid. Klassasistenter och anpassningar i studiematerial är några sådana insatser.


    Shit! Har det varit ditt jobb i 10 år då blir jag mörkrädd för hur nedlåtande du är. Vissa personer har verkligen fel plats att sitta på..
  • Anonym (Låg förståelse)
    Teresia0407 skrev 2018-09-30 08:44:40 följande:

    Shit! Har det varit ditt jobb i 10 år då blir jag mörkrädd för hur nedlåtande du är. Vissa personer har verkligen fel plats att sitta på..


    Hur menar du nu? Du får gärna förklara dig. Du har fortfarande inte svarat på vilken utbildning du går.

    Jag vill informera ts om hur reglerna ser ut. Annars är risken stor att hon lägger tid och pengar på en rättsprocess när det egentligen är hennes vårdnadshavare som gjort fel.
  • Anonym (...)
    Anonym (anonym) skrev 2018-09-30 07:06:28 följande:

    BF-programmet på gymnasiet heter barn och fritid. Varför skriver du barn utan framtid? 


    Därför att det skämtsamt kallas så.
  • sextiotalist
    Anonym (Låg förståelse) skrev 2018-09-30 08:52:12 följande:

    Hur menar du nu? Du får gärna förklara dig. Du har fortfarande inte svarat på vilken utbildning du går.

    Jag vill informera ts om hur reglerna ser ut. Annars är risken stor att hon lägger tid och pengar på en rättsprocess när det egentligen är hennes vårdnadshavare som gjort fel.


    Om ts inte uppfyllde kriterierna för särskola (dvs låg begåvning) så har ts blivit felplacerad.

    Det har varit många rättsfall om detta.

    Detta med att undervisningen ska prompt ske i klassrummet är helt fel för de barn som har en problematik där de inte kan koncentrera sig. Att inte ge dessa barn förutsättningar är ett svek mot dessa barn och de kan vara normalbegåvade, tom högt begåvade.
  • Teresia0407
    Anonym (Låg förståelse) skrev 2018-09-30 08:52:12 följande:

    Hur menar du nu? Du får gärna förklara dig. Du har fortfarande inte svarat på vilken utbildning du går.

    Jag vill informera ts om hur reglerna ser ut. Annars är risken stor att hon lägger tid och pengar på en rättsprocess när det egentligen är hennes vårdnadshavare som gjort fel.


    Därför att du är nedlåtande så du har förlorat den rätten att veta.

    Hennes vårdnadshavare har definitivt inte gjort något fel! Så information om lagar, jösses! Vilken utbildning har du gått? Kan det vara så att du är nån form av assistent till en handläggare och inte alls vet egentligen vad det handlar om?!

    Du ÄR nedlåtande, behövs ingen ingående förklaring på det. Du är nog tydlig.
  • Teresia0407
    sextiotalist skrev 2018-09-30 13:27:21 följande:

    Om ts inte uppfyllde kriterierna för särskola (dvs låg begåvning) så har ts blivit felplacerad.

    Det har varit många rättsfall om detta.

    Detta med att undervisningen ska prompt ske i klassrummet är helt fel för de barn som har en problematik där de inte kan koncentrera sig. Att inte ge dessa barn förutsättningar är ett svek mot dessa barn och de kan vara normalbegåvade, tom högt begåvade.


    Särbegåvade barn brukar i allra högsta grad förknippas med lågbegåvning då de blir okoncentrerade och utåtagerande pga understimuli i sin begåvning. Förr gjordes det hur mycket felbedömningar som helst och man måste genomgå ganska mycket för en placering i grundsärskolan, kartläggning från fyra olika proffessioner bara det. Samt anamnes och IQ test. Ligger du under 70 är det särskolan som blir aktuellt, men BARA med vårdnadshavares godkännande. De har absolut ingen aning om nåt annat än den utredning professionellt team har gjort. Underligt att "Låg begåvning" inte vet detta, som jobbar med det! Dessutom kan många Särbegåvade barn spela dumma för att passa in och för att de ej fått rätt stimulans. Många blir lågbegåvat också just pga brist på psykisk stimulans, så man kan spekulera i all evinnerlighet.
  • Anonym (Låg förståelse)
    sextiotalist skrev 2018-09-30 13:27:21 följande:

    Om ts inte uppfyllde kriterierna för särskola (dvs låg begåvning) så har ts blivit felplacerad.

    Det har varit många rättsfall om detta.

    Detta med att undervisningen ska prompt ske i klassrummet är helt fel för de barn som har en problematik där de inte kan koncentrera sig. Att inte ge dessa barn förutsättningar är ett svek mot dessa barn och de kan vara normalbegåvade, tom högt begåvade.


    Det har varit felplaceringar tidigare. Då har ingen utredning gjorts. Men enligt ts så gjordes det tester och det visades papper som sa att hon hade en utvecklingsstörning. Skolan kan enbart ge rekommendationer utifrån psykologutredningen. I detta fallet så fanns det papper som sa utvecklingsstörning och utifrån det så agerade skolan rätt.
  • Teresia0407
    Anonym (Låg förståelse) skrev 2018-09-30 15:02:04 följande:

    Det har varit felplaceringar tidigare. Då har ingen utredning gjorts. Men enligt ts så gjordes det tester och det visades papper som sa att hon hade en utvecklingsstörning. Skolan kan enbart ge rekommendationer utifrån psykologutredningen. I detta fallet så fanns det papper som sa utvecklingsstörning och utifrån det så agerade skolan rätt.


    OCH HUR är det vårdnadshavares fel? Förklara det för oss alla!
  • Patlu89

    Alla ämnen jag läser nu! får jag extra hjälp, mer tid på proven i skillnad från dem andra i klassen. Jag har rättstavningsprogram på datorn, plus jag har två andra hjälp medel till. Jag har ett program som hjälper mig läsa upp texten från boken, då jag samtidigt har boken, och där jag kan göra grammatik.
    Såna här hjälpmedel hade man inte innan. Utan då var de direkt särskolan! Vi är många som blev felplacerade och fick diagnoser som inte alls stämde in.

    När jag var yngre så hade jag hjälp med matematiken, den engelska vi väl började med och svenskan. Och jag gjorde exakt lika dant som dem andra. Men då gick vi igenom de succesivt i den takten som jag behövde. 

    Det är klart mina föräldrar gjorde fel, men dem lyssna på lärarna och samtalen och trodde de dem gjorde var rätt för mig. För dem litade på lärarna och alla inblandade. Och de visade ju sig senare hur fel det blev. Mina föräldrar skulle kämpat mer för mig absolut.. Så Nej jag skyller inte bara på skolan! sen att texten säger de! men de är irritation för man är sårbar. Dem barn/ungdomar som behöver gå i särskolan/träningsskolan så är de GULD värd! 

    Men jag är glad att där finns den hjälpen där finns idag. Nu under mate lektionerna har jag fått hörlurar och en liten apparat som jag har runt halsen och mate läraren har den också, då den stänger ute VISA höga volymer från dem andra i klassen. Och de gör att man lyssnar mer på läraren och en som satt bredvid mig han sa efter lektionen, jag har sätt dig så koncentrerad som du är nu.  Och jag är SUPER nöjd! För de fungerar! och detta är från specialpedagogen. Det är stora plus för mig!

     

  • sextiotalist
    Patlu89 skrev 2018-09-30 16:13:38 följande:

    Alla ämnen jag läser nu! får jag extra hjälp, mer tid på proven i skillnad från dem andra i klassen. Jag har rättstavningsprogram på datorn, plus jag har två andra hjälp medel till. Jag har ett program som hjälper mig läsa upp texten från boken, då jag samtidigt har boken, och där jag kan göra grammatik.

    Såna här hjälpmedel hade man inte innan. Utan då var de direkt särskolan! Vi är många som blev felplacerade och fick diagnoser som inte alls stämde in.

    När jag var yngre så hade jag hjälp med matematiken, den engelska vi väl började med och svenskan. Och jag gjorde exakt lika dant som dem andra. Men då gick vi igenom de succesivt i den takten som jag behövde. 

    Det är klart mina föräldrar gjorde fel, men dem lyssna på lärarna och samtalen och trodde de dem gjorde var rätt för mig. För dem litade på lärarna och alla inblandade. Och de visade ju sig senare hur fel det blev. Mina föräldrar skulle kämpat mer för mig absolut.. Så Nej jag skyller inte bara på skolan! sen att texten säger de! men de är irritation för man är sårbar. Dem barn/ungdomar som behöver gå i särskolan/träningsskolan så är de GULD värd! 

    Men jag är glad att där finns den hjälpen där finns idag. Nu under mate lektionerna har jag fått hörlurar och en liten apparat som jag har runt halsen och mate läraren har den också, då den stänger ute VISA höga volymer från dem andra i klassen. Och de gör att man lyssnar mer på läraren och en som satt bredvid mig han sa efter lektionen, jag har sätt dig så koncentrerad som du är nu.  Och jag är SUPER nöjd! För de fungerar! och detta är från specialpedagogen. Det är stora plus för mig!

     


    Får jag hjälpa dig lite på vägen.

    Använd inte ordet dem. Använd istället dom. För du använder ordet fel.

    Lycka till
  • Anonym (anonym)
    sextiotalist skrev 2018-09-30 16:56:26 följande:
    Får jag hjälpa dig lite på vägen.
    Använd inte ordet dem. Använd istället dom. För du använder ordet fel.
    Lycka till
    Herregud, vad onödigt skrivet. Väldigt drygt att märka ut fel. So what om hon skriver fel? Du förstår vad hon menar. 
  • sextiotalist
    Anonym (anonym) skrev 2018-09-30 17:27:14 följande:

    Herregud, vad onödigt skrivet. Väldigt drygt att märka ut fel. So what om hon skriver fel? Du förstår vad hon menar. 


    Ville bara vara juste, inte den minsta tanke att vara dryg. Ts har för övrigt ett bra skriftspråk.
  • Anonym (Låg förståelse)
    Teresia0407 skrev 2018-09-30 15:29:04 följande:

    OCH HUR är det vårdnadshavares fel? Förklara det för oss alla!


    För att vårdnadshavaren informerades om att det fanns misstanke om felplacering. Ändå valde vårdnadshavaren att inte kontakta vården och göra en ny utredning. Skolan får inte själv kräva en ny utredning. Skolan bör inte heller ändra skolform utan det är också upp till vårdnadshavare att ansöka om.

    Tror du att skolor får sätta diagnoser på sina elever utan inblandning av vården och utan vårdnadshavarens direkta önskemål?
  • Anonym (Idag)

    Jag jobbar i skolvärlden, både i sär- och grundskola.

    Det finns idag ganska många barn som inte tillhör särskolan men som har låg begåvning. Jag säger inte att TS har det, men jag har haft flera sådana elever som inte passar in nånstans.

    Förr kunde de eleverna gå i sk obsklass. Det finns inte idag vilket är dumt. Det behövs ett mellanting mellan sär-och grundskola.

    Jag beklagar att TS hamnade mellan stolarna och jag önskar dig lycka till med studierna.

  • Patlu89

    Tack för du rättstavade mig där :) Jag försöker ändå tänka på stavningen. Men det är svårt ibland. :)

    P


    Sextiotalist
Svar på tråden Livet efter särskolan, förstörde min framtid!