• Aniiee

    Stött på flicknamn, läser jag rätt?

    Jag pysslar lite i födelse- och dopböckerna och har stött på ett namn som jag inte är säker på att jag läser rätt. Jag tycker det står Hedesigh, men vill ändå få det till någon variant av Hedvig av "logiska" skäl. Vad tycker ni att det står?


    Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-09-16 22:07
    Just denna bild är nu utredd så gott det går, men det kan finnas fler i tråden =P
  • Svar på tråden Stött på flicknamn, läser jag rätt?
  • Aniiee
    AnnaZL skrev 2018-09-17 18:03:48 följande:

    Vilken intressant tråd, tack!


    Se till att ha den favoritad, för jag är i full fart med Malmö år 1800 nu =P
    Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
  • AnnaZL
    Aniiee skrev 2018-09-17 22:06:21 följande:
    Se till att ha den favoritad, för jag är i full fart med Malmö år 1800 nu =P
    Så kul!!
  • Aniiee

    Malmö-statistiken dröjer..... Flera församlingar och jävla jobbiga böcker =P


    Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
  • ensam1
    Aniiee skrev 2018-09-16 22:33:37 följande:
    . Jag har också bara räknat namn, ett barn kan ha fått fler namn. Flickorna döptes till totalt 27 namn, varav: Top 5: Catharina (14) Maria (12) Ingrid (9) Christina (7) Botten 5 (valda slumpmässigt, 13 namn hade endast en bärare) Cecilia Bengta Anette Emilie Eleonora Pojkarna döptes till totalt 30 namn, varav: Top 5: Peter(11) Johan (5) Olof (5) Sven (4) Fredric (2) Botten 5 (som ovan, av totalt 20 namn) Isaac Georg Otto Bernhardt Johannes
    Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.

    Jag blev inspirerad och gjorde en beräkning på två andra församlingar dels för att jämföra mellan två närliggande och sedan mot dina namn som är söderifrån. I Luleå var de vanligaste flicknamnen: Anna (31) Greta (23) Maria (22) Britta (19) Lisa (17) Bland de namn som bara använts en gång finns Maja Dordi Ulrika Ingrid Judit De vanligaste pojknamnen var Nils (21) Petter (22) Lars (13) Johannes (12) Jakob (10) Bland de namn som bara använts en gång finns Jonas Karl Esajas Elias Lorens Totalt är det 368 namn som använts och av det är det 18 som bara finns hos en person. I Pajala som ligger nästan intill så är de vanligaste flicknamnen Greta (11) Anna (11) Maria (9) Stina (6) Maja (5) De namn som använts en gång är Sofia Ella Valborg Pojknamnen är Johan (20) Abram (6) Henrik (7) Villiam (4) Erik (5) Bland namn som använts 1 gång finns Karl Hans August Simon Josef Jag tycker det är lite intressant att se att ex Maja som bara använts en gång i Luelå istället är ett av de vanligaste namnen i Pajala och att Johan som är i särklass störst i Pajala inte ens är med bland topp 5 i Luleå. Jämfört med namnen i Karlshamn så är det enda flicknamn som är gemensamt i topp fem för alla Maria och ett sånt namn som ingrid på topp 5 i Karlshamn finns bara med en enda gång i Luleå och inte ens det i Pajala. När det gäller pojknamnen spretar det ju ännu mer. Johan är ju gemensamt topp 5 i Karlshamn och Pajala men finns inte med på listan för Luleå, medan ett sånt namn som Abram i Pajala ju inte finns någon annan stans. Det här måste ju ha med patronymikon att göra, en Abram ger troligen två i nästa genaration och 4 i nästa osv och finns ingen familj med Johan så blir det heller ingen döpt till det. Sedan har Luleå en viss stadsbefolkning (även om det är mycket liten) och en del bruksarbetare vid Selet som kanske inte var lika strikt bundna av namnseden så man kunde döpa barn lite friare än man gjorde på landet. I Luleå har man använt 67 olika namn medan Pajala bara har 44 olika.
  • ensam1
    Då provar jag igen och hoppas på bättre tur med läsbarheten
    Jag blev inspirerad och gjorde en beräkning på två andra församlingar dels för att jämföra mellan två närliggande och sedan mot dina namn som är söderifrån.
      I Luleå var de vanligaste flicknamnen:
    Anna (31)
    Greta (23)
    Maria (22)
    Britta (19)
    Lisa (17)
    Bland de namn som bara använts en gång finns
      Maja
    Dordi
    Ulrika
    Ingrid 
    Judit
    De vanligaste pojknamnen var
    Nils (21)
    Petter (22)
    Lars (13)
    Johannes (12)
    Jakob (10)
    Bland de namn som bara använts en gång finns
    Jonas
    Karl
    Esajas
    Elias
    Lorens
    Totalt är det 368 namn som använts och av det är det 18 som bara finns hos en person.

    I Pajala som ligger nästan intill så är de vanligaste flicknamnen
    Greta (11)
    Anna (11)
    Maria (9)
    Stina (6)
    Maja (5)
    De namn som använts en gång är
    Sofia
    Ella
    Valborg
    Pojknamnen är
    Johan (20) Abram (6) Henrik (7) Villiam (4) Erik (5) Bland namn som använts 1 gång finns
      Karl
    Hans
    August
    Simon
    Josef
    Jag tycker det är lite intressant att se att ex Maja som bara använts en gång i Luelå istället är ett av de vanligaste namnen i Pajala och att Johan som är i särklass störst i Pajala inte ens är med bland topp 5 i Luleå.

    Jämfört med namnen i Karlshamn så är det enda flicknamn som är gemensamt i topp fem för alla Maria och ett sånt namn som ingrid på topp 5 i Karlshamn finns bara med en enda gång i Luleå och inte ens det i Pajala.

    När det gäller pojknamnen spretar det ju ännu mer. Johan är ju gemensamt topp 5 i Karlshamn och Pajala men finns inte med på listan för Luleå, medan ett sånt namn som Abram i Pajala ju inte finns någon annan stans.

    Det här måste ju ha med patronymikon att göra, en Abram ger troligen två i nästa genaration och 4 i nästa osv och finns ingen familj med Johan så blir det heller ingen döpt till det. Sedan har Luleå en viss stadsbefolkning (även om det är mycket liten) och en del bruksarbetare vid Selet som kanske inte var lika strikt bundna av namnseden så man kunde döpa barn lite friare än man gjorde på landet.

    I Luleå har man använt 67 olika namn medan Pajala bara har 44 olika.
  • Aniiee
    ensam1 skrev 2018-09-20 12:30:22 följande:
    Då provar jag igen och hoppas på bättre tur med läsbarheten
    Kul att du också ville testa ett par ställen =) Intressant.
    Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
  • Aniiee
    Bjoer skrev 2018-09-20 12:44:52 följande:

    Bengta? Vem fan döpter sin dotter till Bengta liksom? :D


    Det är ju inte så där superovanligt med femininform av mansnamn. Men, ja... Bengta är ju inte världens vackraste namn i mina ögon heller.....
    Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
  • ensam1
    Bjoer skrev 2018-09-20 12:44:52 följande:
    Bengta? Vem fan döpter sin dotter till Bengta liksom? :D
    Jag vet att det var ett väldigt vanligt namn i Skåne i alla fall på 1700-talet. Sedan är ju frågan om det är en rest från danska namn eller ett försök att visa hur svenska man var.

    Det var väl som att balansera på slak lina innan riktigt visste hur det skulle bli och alla hade ju varken råd eller möjlighet att lösa det som prästen med Karl XI stenar
  • Lejonfot

    Oj, vilken tur att jag snubblade över den här tråden! :D Jag brukar inte hänga på Familjeliv annars, så det var rena slumpen.

    Jag håller sedan flera år på med att, som ett rent hobbyprojekt, sammanställa historisk namnstatistik. Jag har sedan tidigare skrivit av namnen på alla barn födda i Sverige år 1750. (Enligt SCB föddes 64 511 barn det året, jag hittade ca 57 000.) Just nu håller jag på att rätta upp den listan, eftersom det var några år sedan och jag inte var lika bra på gammal handstil då, och dessutom var lite allmänt oorganiserad, eftersom det från början inte var tänkt att bli så omfattande. Jag har ungefär 10% kvar av det arbetet.

    Resultatet av den gamla versionen finns här: historiskanamn.turmalin.se/

    Jag har tänkt fortsätta med just år 1800 sedan, för att se hur namnbruket utvecklades på 50 år. Jag har gjort en del av 1800 redan, men det måste också fixas till precis som 1750. I långa loppet tänker jag göra åtminstone var femtionde år (1650, 1700, 1750, 1800, 1850, 1900). Jag skulle förstås gärna göra var tionde år eller allra helst varje år sedan födelseböckernas begynnelse, men det skulle förstås ta rätt lång tid ... eller några medarbetare - kanske Aniiee eller ensam1 är intresserade? ;)

Svar på tråden Stött på flicknamn, läser jag rätt?