• Anonym (globaliseringen har inget slut)

Amazon i Sverige! Vad tycker ni?

De planerar att bli världens största företag och expanderar nu till Katrineholm och är förmodligen ett extremt hot mot all handel i Sverige och tusentals jobb.

Vad tycker ni? Vad händer med våra fysiska butiker om allt går att beställa på Amazon?

• Svar på tråden Amazon i Sverige! Vad tycker ni?
  • elyse
    Aniiee skrev 2018-09-20 13:21:12 följande:

Fast Amazon är ju en marknadsplats som samlar företag hos sig. Visst kan man handla direkt från Amazon, men det är ju dyrt så man ska ju handla från handlarna som är anslutna till Amazon.

Eller är det bara jag som gör det?

Nej, och särskilt secondhand!
  • Glinda från Oz

Jag förstår inte problemet det är inte som att det inte går att handla från Amazon nu och det finns extremt många nätbutiker nu och man kan handla från alla (ibland behövs shopping service om de inte skickar till Sverige)

• klyban
    Anonym (lina) skrev 2018-09-21 02:35:09 följande:
    Ser inga problem alls. "Allt" går inte att köpa på Amazon, och dom flesta har väl redan handlat där? 

Väldigt konstigt..Jag har haft paypal i 15 år och dom har aldrig någonsin sänt "massa skit" till mig. Har aldrig haft problem med dom.

Ja, det undrar jag också. Det jag handlat under alla år med amazon och ebay, är inte produkter jag skulle kunnat köpa i svensk butik ändå. 
    .

Så du tror Amazon ENBART kommer sälja sånt som inte går hitta här?
    Låter det speciellt realistiskt en sådan tanke?

Sen hur mycket, det är en omöjlig fråga att verkligen svara på.

hur många meter var det?
  • elyse
    klyban skrev 2018-09-22 10:02:46 följande:

Så du tror Amazon ENBART kommer sälja sånt som inte går hitta här?

Låter det speciellt realistiskt en sådan tanke?

Sen hur mycket, det är en omöjlig fråga att verkligen svara på.

Går att hitta var? På Konsum, ClasOhlson, Hemtex... Om man bor långt ifrån en stad förstår jag att man använder näthandeln.
  • klyban
    elyse skrev 2018-09-22 13:37:48 följande:
    Går att hitta var? På Konsum, ClasOhlson, Hemtex... Om man bor långt ifrån en stad förstår jag att man använder näthandeln.

Tror du Amazon bara säljer saker som vi inte har här?
    För du svarar nu på att Amazon tar i så fall vid en etablering marknadsandelar.

hur många meter var det?
  • elyse
    klyban skrev 2018-09-22 14:10:47 följande:

Tror du Amazon bara säljer saker som vi inte har här?

För du svarar nu på att Amazon tar i så fall vid en etablering marknadsandelar.

Jag vet vilket utbud Amazon har eftersom jag handlar därifrån. Jag handlar saker som inte finns i min hemstad - inte så mycket då jag bor i en stor stad och har tillgång till bil. Mina inköp hade sett annorlunda ut om jag bodde i en by i Norrland. Då hade jag tyckt att det vore väldigt smidigt att handla från ett och samma ställe på nätet istället för en handfull nätbutiker.
  • Anonym (G)
    Anonym (A) skrev 2018-09-20 15:58:51 följande:
    För att paypal är säkrare än att ge sitt kortuppgifter. För att du måste godkänna dragningen, betalningsskydd osv... dock är amazon säkert att handla på med kort och deras service är bättre än all svensk.
    Håller med
  • Kjell2

Börjar Amazon ge sig in seriöst på den svenska marknade blir det väl nätförsäljningen för böcker, verktyg, kläder, hemelektronik, sportprylar odyl som drabbas först.

• Xelol
    Aniiee skrev 2018-09-20 14:38:15 följande:

Det förvånar mig inte. Det är av någon anledning poppis att ha servrar i sverige. Är det för att vi har världens bästa, mest utbyggda och stabila internet, kanske?

Serverhallarna får en rejäl skattelättnad i Sverige.

Perfekt lösning för oss vanliga skattebetalare där vi får sämre samhällsservice samt ett högre elpris så att nätjättarna kan plocka ut sina miljard vinster.
  • klyban
    elyse skrev 2018-09-22 15:19:33 följande:
    Jag vet vilket utbud Amazon har eftersom jag handlar därifrån. Jag handlar saker som inte finns i min hemstad - inte så mycket då jag bor i en stor stad och har tillgång till bil. Mina inköp hade sett annorlunda ut om jag bodde i en by i Norrland. Då hade jag tyckt att det vore väldigt smidigt att handla från ett och samma ställe på nätet istället för en handfull nätbutiker.

Vad har detta med marknadsandelar och göra?

För hela diskussionen utgår ur detta, där jag sa att Amazon skulle ta marknadsandelar om de flytta handel till Sverige.(nu visade ju det sig det bara handlade om servrar).
    För det verkar finns en konstig idé om att man BARA skulle handla det man inte kunde hitta i sin närhet.
    Det tror inte jag, utan jag tror man även skulle köpa det man kunde köpa i sin närhet också.
    Och enbart för det är enkelt och smidigt.

hur många meter var det?
Svar på tråden Amazon i Sverige! Vad tycker ni?