• Färsk bonus

Biomamman textar/ringer konstant

Vi sätter oss ner för att äta. Hans telefon plingar till, först en gång, sedan en gång till.

?Men oj, undrar vem det kan vara...?? säger jag med en gliring.

?Ja, gissa tre gånger...? svarar han lite besvärad.

5 minuter senare plingar telefonen till igen.

?Är det något viktigt..?? frågar jag.

?Nej, inte ett dugg. Som vanligt.? svarar han trött. Nu är det inte speciellt kul längre.

Någon timme senare ska vi precis sjunka ner i soffan, när hans telefon börjar ringa. Han svarar med lite ansträngd röst, försöker hålla samtalet kort. När de lägger på sänker sig en obekväm tystnad mellan oss. Irritationen växer.

När telefonen 10 minuter senare plingar till igen är det ett faktum. Ännu en kväll är förstörd.

På en lugn dag messar biomamman honom kanske 2-3 gånger. Andra dagar bombarderar hon honom med text efter text, och ringer dessutom ett par gånger, för att vara på den säkra sidan. På de 9 månader vi varit tillsammans kan jag räkna de dagar de inte haft någon kontakt på min ena hand. Jag kan däremot komma på flertalet gånger hon ringt sent på kvällen, och många turer när hon blivit sur/ledsen för att hon inte kan höra av sig HELA TIDEN. Hon tar honom och hans tid helt i besittning, och sätter inga gränser alls för sig själv. Hon uppför sig dessutom som att detta är helt normal kommunikation för två skilda parter.

Jag litar på min pojkvän, och jag älskar deras två gemensamma barn (delad vårdnad). Det är frekvensen på kommunikationen som konstant tär på mig. Jag skulle väldigt gärna vilja veta vad ni andra tycker om saken.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-09-26 13:20
    UPPDATERING: Barnen är 7 och 9, och de har bra kontakt med oss allihop.
    Inget av kommunikationen handlar om att hon vill prata med dem, eller om hur de mår (såvida inte någon av dem är sjuk). Nästan all kommunikation är saker hon just kommit på, som hon måste messa om genast, trots att det absolut kunde vänta några dagar att förmedlas. Det kan vara ett utlägg hon gjort, någon sak hon glömt i bilen, var en t-shirt är etc etc. Och detta händer på dygnets alla tider, varenda dag.
  • Svar på tråden Biomamman textar/ringer konstant
  • Färsk bonus
    ThomasW skrev 2018-09-26 14:23:58 följande:

Men om du svarar att han är lite upptagen med barnen och ringer imorgon ?
    Slå av telefonen om det fortsätter !!!

:D

Tyvärr skapar det problem i hela deras kommunikation om han gör så, och så blir dagarna istället fyllda med sura texter och samtal. Min pojkvän tycker att det är viktigt att ha en bra relation till henne, och det förstår jag. Hon verkar annars vara en bra mamma.
  • AnnaSthlm

Hon ringer för att han svarar. Kräv att han har telefonen på ljudlöst! Jag hade gått därifrån om min partners telefon ständigt lät. Sedan måste han ta ansvar för att meddela henne vad som gäller på hennes veckor.

• ThomasW

Ja, Ni får bestämma Er !
    Om du tycker att det är OK så låt det fortsätta ?
    Annars är det bara att stänga av telefonen.

Klart hon blir sur men meddela henne om max ett telefonsamtal om dagen
    och så slår han av telefonen efter det.

• Färsk bonus

Tack för alla svar!
    Det verkar vara flera som föreslår att helt enkelt inte svara, att stänga av telefonen. Det är så trist att det ska krävas, men det är en ohållbar situation. Har ni själva använt den taktiken, och sedan etablerat bättre gränser och fått en fungerande relation?

• äldreochklokare

Min mans ex var likadan, men där finns det psykisk ohälsa bakom, så det är åtminstone en förklaring. När hon haft jobbiga perioder stannade det ju inte vid ett fåtal samtal eller sms per dag utan det kunde vara 10-20 st. Det GÅR inte att svara på alla! 

Han fick slå av ljudet och sen kom de överens om att hon inte skulle ringa (om det inte var nåt akut, vilket det ju i princip aldrig var) utan messa, så kunde han svara när han själv ville. Det funkade väl inte alltid men i af bättre efter att han hade sagt ifrån. 
    Han fick helt enkelt säga åt henne att han inte tänkte svara om han inte hade tid så det var lika bra hon gick med på upplägget. 

• äldreochklokare
    ThomasW skrev 2018-09-26 14:37:49 följande:

Ja, Ni får bestämma Er !
    Om du tycker att det är OK så låt det fortsätta ?
    Annars är det bara att stänga av telefonen.

Klart hon blir sur men meddela henne om max ett telefonsamtal om dagen
    och så slår han av telefonen efter det.

Finns ingen som helst anledning att ha kontakt med sitt ex en gång om dagen så jag tycker inte de ska gå med ens på det. 
  • Brumma
    Färsk bonus skrev 2018-09-26 15:14:26 följande:

Tack för alla svar!

Det verkar vara flera som föreslår att helt enkelt inte svara, att stänga av telefonen. Det är så trist att det ska krävas, men det är en ohållbar situation. Har ni själva använt den taktiken, och sedan etablerat bättre gränser och fått en fungerande relation?

Min vän fick gå så långt att all kommunikation fick skötas per mail via en mailadress som lästes av en dag i veckan. Trist att det skall behöva gå så långt men när en människa inte klarar av att hålla sig till normal hänsyn kan det tyvärr bli tvunget.

Jag förodrad också att han meddelar sitt ex att han hädanefter kommer att stänga av ljudet på telefonen när han kommer hem från jobbet och att han kollar sms en gång per dag. Visst blir det jobbigt att stå på sig men har han någonsin funderat på hur jobbigt det blir att ha det s0jär i tio år till?
  • Jw83
    Färsk bonus skrev 2018-09-26 14:10:39 följande:

Ja, han har pratat med henne om det flera gånger. Men han är inte vidare bra på att stå på sig, han är konflikträdd. De gånger han försökt att inte svara på hennes texter har hon bara textat ännu mer, och blivit sur att han inte svarar.

Jag tror dock att du missuppfattat vad jag har problem med, och det är inte att de delar ett föräldraskap. Men vad räknas som "några pling"..? Textar du någon, förutom den partner du lever med, 5-10 gånger VARJE DAG? Gör exet till din partner det?

Men hur gjorde dom innan du kom in i bilden? Dom har väl pratat dagligen i sisådär 10 år eller nåt? Då är det dumt att förutsätta att hon plötsligt ska ändra sitt sätt att kommunicera. Speciellt då din sambo inte är tydlig mot henne.

Jag och min make har inga barn med andra än varandra. Men jag kan tänka mig att vi skulle ha ett mkt starkt band och tät kommunikation även om vi skilde oss. Vi är ju bästa vänner också. Det är nog omöjligt att gå igenom massa år ihop, förlossningar och att ha gemensamma barn utan att få någon form av livslång relation.

Men om det förstör ert förhållande så bör det ju ligga lite i hans intresse att vara tydlig. Som det är nu så förstör han hellre hela din kväll än att göra exet lite upprörd.

Det ligger p honom att förtydliga att kommunikationen måste ändras. Hon kan ju inte förutsättas anta att en flerårig vana plötsligt måste ändras.
  • Physalis

Det låter som om hon kommunicerar med honom av gammal vana och som att din kille är för feg för att säga ifrån.

Ni kan inte styra henne så han får helt enkelt tuffa till sig. Kanske borde de träffas över en fika och prata ut om det hela. Så kanske hon inser att det är dags att släppa taget och hitta någon annan att ta alla dessa saker med.

Korrekturläser som en kratta
  • Deceree1
    Jw83 skrev 2018-09-26 18:47:34 följande:

Men hur gjorde dom innan du kom in i bilden? Dom har väl pratat dagligen i sisådär 10 år eller nåt? Då är det dumt att förutsätta att hon plötsligt ska ändra sitt sätt att kommunicera. Speciellt då din sambo inte är tydlig mot henne.

Jag och min make har inga barn med andra än varandra. Men jag kan tänka mig att vi skulle ha ett mkt starkt band och tät kommunikation även om vi skilde oss. Vi är ju bästa vänner också. Det är nog omöjligt att gå igenom massa år ihop, förlossningar och att ha gemensamma barn utan att få någon form av livslång relation.

Men om det förstör ert förhållande så bör det ju ligga lite i hans intresse att vara tydlig. Som det är nu så förstör han hellre hela din kväll än att göra exet lite upprörd.

Det ligger p honom att förtydliga att kommunikationen måste ändras. Hon kan ju inte förutsättas anta att en flerårig vana plötsligt måste ändras.

Ni kommer förmodligen inte att vara bästa vänner om någon av er träffar någon annan.
Svar på tråden Biomamman textar/ringer konstant