• Sharper

2 timmar att somna

En tjej på 10 år och det varje kväll 1,5-2 timmar innan hon ska somna. Hon lägger sig mellan 19.30-20 på vardagar (hos mamman ja de eva 21-22) och ska upp 06.30 och hon kan då va så trött så det är jobbigt att gå upp. Hon springer på toaletten kanske 6 gånger ungefär minst och varje gång ska hon komma in till oss och säga godnatt eller något annat. Ibland har vi släckt för att sova då vår klocka ringer runt 04-04.30 på morgonen. Det är jobbigt! För ett par veckor sen sa pappan att hon får lägga sig tidigare om hon fortsätter. Hon har någon gång fått lägga sig 19 och då tar det till 21 innan hon somnat, lägger hon sig 20 somnar hon 22. Så det är alltid samma intervall oavsett när hon lägger sig.

Några tips?

• Svar på tråden 2 timmar att somna
  • Mimmi77

Låter lite tidigt faktiskt.

Min 6 och 8 åring somnar vid 20.30 och kliver upp vid 6.

• Sharper
    Mimmi77 skrev 2018-10-11 05:54:44 följande:

Låter lite tidigt faktiskt.

Min 6 och 8 åring somnar vid 20.30 och kliver upp vid 6.

Lägger hon sig senare eller som när hon somnar 22 är det ett helsike att få upp henne (Lägger sig 20). Ibland har hon lagt sig 20.30-21 (tex helger) men det tar ändå 2 timmar innan hon somnar. Började i våras.
  • Norbottensfia

Det kan vara ett helsike att få upp barnen oavsett när de lägger sig....många individer är helt enkelt väldigt väldigt morgontrötta... ni får hitta en bra rutin för vävning... fråga henne själv hur hon vill bli väckt för att det ska gå smidigast? tycker också att det låter lite väl tidigt faktiskt att lägga sig som 10 åring.... vad säger hon själv om varför det är svårt att somna?

• Stjärnstoft

Haft liknande sits med sonen som nu är tolv. Han hade svårt att varva ner och brottades, visade det sig, med jobbiga tankar vid sänggåendet. Tankar om världen, livet, att vi föräldrar en ggn blir gamla och dör, nyheter han snappat upp, händelser i skolan. Vi strulade länge men det som funkat absolut bäst är att vi sitter med honom en liten stund och pratar, sen lyssnar vi gemensamt på ljudbok och sen är det godnatt. Det har förändrat allt. Pratstunden till att fånga upp och lufta tankar - som radikalt minskat! - och boken för att varva ner. Oftast somnar han inom fem-tio sen.

• GAndrea

Min syster hade också problem med att somna i hela mellanstadiet. Hon tänkte också väldigt mycket. Var rädd för terrorister, krig, rymden att den är oändlig och aldrig slutar. Det hjälpte jättemycket med ljudbok och även CD-skiva med guidad meditation och avslappning.

• Anonym01

Låt henne vara uppe längre. Passa på att ha det mysigt tillsammans istället. Bättre att hon är ordentligt trött och får en skön känsla av att gå och lägga sig. Hota absolut inte med läggdags! Kan leda till livslånga problem med sömnen!

Min elvaåring går upp kl 6:30 varje dag och sommar vid 21:30-22:00.

Det är helt normalt att vara trött tidigt på morgonen och det är inte alls säkert att det hjälper att somna tidigare.

• whitestar

Frågan är vad hon gör om kvällarna innan läggdags? Sonen på 11 får alltid stänga av elektronik senast 1 timma innan sänggående han kan dock få sitta o se på tv om han vill.annars är det lugna aktiviteter som gäller ex. Rita eller läsa

• Sharper

Ibland är vi ute (som igår) fram till ca 19 då fick pojkarna lägga sig (2 5 och 8 år) sen fick hon ligga i sängen med oss till typ 19.40, somnade strax efter 21.30 gissningsvis.

Jag och pappan pratade lite imorse om problemet. 9 gånger av 10ligger han hos henne och pratar 10-20 minuter men det blir ingen skillnad. Så nästa gång när de kommer ska vi prata med henne och hon kommer få välja, antingen lägga sig 19.30 och då följer pappa med henne och pratar å så, eller senast 20.30 men då får hon "underhålla" sig själv (inte alla kvällar givetvis men hon kan inte räknaed att vi kan underhålla henne för vi var saker som ska göras innan vi tar natten också)även gå och lägga sig själv. Givetvis prata med henne mrn vi kanske inte kan spela spel eller sådär. Och även prata med henne som vi gjorde i sommras att hon får självklart gå på toaletten men varje gång behöver hon inte komma in och säga godnatt mm. Funkade ett tag sen har det fallit tillbaka i gamla vanor.

• Sharper
    Anonym01 skrev 2018-10-11 08:26:25 följande:

Låt henne vara uppe längre. Passa på att ha det mysigt tillsammans istället. Bättre att hon är ordentligt trött och får en skön känsla av att gå och lägga sig. Hota absolut inte med läggdags! Kan leda till livslånga problem med sömnen!

Min elvaåring går upp kl 6:30 varje dag och sommar vid 21:30-22:00.

Det är helt normalt att vara trött tidigt på morgonen och det är inte alls säkert att det hjälper att somna tidigare.

Spelar ingen roll när hon lägger sig. Lägger hon sig 22 (hänt någon helg) somnar hon vid 00. Oavsett tidpunkt så tar det så lång tid
  • Sharper
    whitestar skrev 2018-10-11 09:24:50 följande:

Frågan är vad hon gör om kvällarna innan läggdags? Sonen på 11 får alltid stänga av elektronik senast 1 timma innan sänggående han kan dock få sitta o se på tv om han vill.annars är det lugna aktiviteter som gäller ex. Rita eller läsa

Vi försöker få igång henne att läsa, hon har sagt att hon saknar böcker hos oss. Jag var iväg och köpte en bok som hon fick välja själv och tog hem en hel del böcker som hon gillar som jag hade som liten. Men hon är för trött på kvällen för att läsa säger hon. Ändå kan hon tycka ibland att de får lägga sig tidigt. Men somnar hon som hon ska (mellan 20-21 senast) vilket inte hör till vanligheterna så är hon pigg på morgonen och då går hon upp utan problem. Barnen har egna väckarklockor på rummen.
Svar på tråden 2 timmar att somna