• Anonym (Trådstartaren)

    Hur delade ni föräldraledigheten och varför?

    Hur delade/delar (eller kommer ni dela) på föräldraledigheten och varför valde ni att dela just så?

  • Svar på tråden Hur delade ni föräldraledigheten och varför?
  • Anonym (Jo)
    Michael 310 skrev 2018-10-19 06:10:06 följande:

    Med första barnet tog sambon ut alla dagar. Hon Var hemma ca 1,5 år. Jag var ändå ledig ca 8 månader om året de första 2 åren samt att jag tjänade ca 60000 mer i månaden. Kändes som en både ekonomisk och tidsmässigt förlust om jag hade tagit dagar istället för sambon.

    Andra barnet har vi delat 70/30 På mest pga att jag precis bytt jobb och inte kunde börja med att vara fl 6 månader.


    Jag började en ny anställning med att vara föräldraledig 12 månader. Fick inskrivet i mitt avtal att jag även skulle få föräldrapenningtillägg/föräldralön från dag 1, annars får man det först efter en viss tid som anställd - tror det är 1 års anställning som krävs. Det är bara att ställa krav, är man så viktig för arbetsgivaren så löser den det. Annars får de hitta någon annan. Samtidigt visar då AG att den verkligen vill ha en, så självklart blir i alla fall jag mer lojal och chansen att jag stannar länge ökar.

    Vi har delat FP 50/50. Min fru tog under första året ut färre än 5 dagar per vecka, då vi klarade oss bättre genom att jag har högre lön. På så sätt kunde hon vara hemma lite längre. Däremot har jag mer flexibelt jobb, fler semesterdagar, klämdagar lediga mm. Detta gör att vi har varit hemma ungefär lika mycket med barnen, även om jag tog ut FP fem dagar per vecka när jag var ledig.
  • Michael 310

    Svårt att få till det när man blir anställd till ett byggprojekt som är under begränsad tid och man är den enda som har den funktionen. Då får man inte jobbet. Fördelen är att jag har möjlighet till flexa jobba hemma och ta lediga dagar här och där.

  • Inga bekymmer
    Anonym (Pi) skrev 2018-10-17 17:32:54 följande:

    Vi var hemma tre veckor tillsammans, sen var jag hemma tre månader. Han tog sen ett halvår och sen jag tre månader till, sen var han hemma i några månader. Fyra-fem tror jag.

    Vi delade upp det så eftersom vi inte tycker att kvinnan ska dra största lasset. Inte konstigt att kvinnor diskrimineras på arbetsmarknaden när de aldrig är där... Dessutom så vill vi båda ha en relation till barnet, pappan är lika viktig.

    Vi har nu båda gått ner i tid.


    Varför skulle kvinnan behöva dra största lasset bara för hon är hemma? Skulle varit betydligt tröttsammare att behöva jobba 3 mån efter förlossning. Ert sätt funkar ju bara om man vill flaskmata också. Vår lille vägrar flaska så här är det inte ens möjligt att pappan skulle varit hemma från 3 månaders ålder.
  • Anonym (S)
    Inga bekymmer skrev 2018-10-19 09:12:47 följande:
    Varför skulle kvinnan behöva dra största lasset bara för hon är hemma? Skulle varit betydligt tröttsammare att behöva jobba 3 mån efter förlossning. Ert sätt funkar ju bara om man vill flaskmata också. Vår lille vägrar flaska så här är det inte ens möjligt att pappan skulle varit hemma från 3 månaders ålder.
    För att det lätt blir så. Den som är hemma förväntas ofta fixa städning, tvätt och annat fixande som ska göras. Det blir också den personen som naturligt känner sig mest bekväm med barnet och dess rutiner, som tar det det där spontana huvudansvaret och reagerar först när barnet behöver något. Det märks om man läser trådar här på forumet.
    Jag själv märker t.o.m av det eftersom jag arbetar hemifrån. "Jag är ju hemma så då borde jag ju kunna fixa disken, tvätten, plocka undan ... osv" Jag vet inte hur många gånger jag hört att "men du är ju ändå hemma hela dagen".
  • Anonym (Hmmmm....)
    Anonym (Tvillingar) skrev 2018-10-18 15:21:40 följande:
    Alla gör så som det passar deras familj bäst,
    Tydligen passar det nästan alla bäst att kvinnan är hemma. Är kvinnan arbetslös är det lika bra att hon tar all FL. Om mannen är arbetslös måste han fokusera på jobbsök så det är bäst att kvinnan är hemma. Om mannen är egenföretagare måste kvinnan vara hemma. Om kvinnan är egenföretagare är det bäst att hon är hemma eftersom hon då själv bestämmer över sin tid.

    Bah!
  • Anonym (Hmmmm....)
    Anonym (inte Herr Mumin) skrev 2018-10-19 02:46:36 följande:

    Min lön, hans lön, hennes lön. Mitt och ditt och mitt barn och hans barn och denne och henne och hans och hennes...?

    Vad har hänt med vårat och tillsammans?

    Är detta den moderna familjen(nej, inte serien för helvete - den är faktiskt jävligt bra) - under utveckling, mot en potentiell superegocentrisk tidsepok?

    Eller?

    För övrigt är Ed O'Neill och Jesse Tyler Ferguson helt jävla enastående.

    Käften nu.

    Asså?

    Mvh "inte" Herr Mumin


    Det blir ditt och mitt och inte vårt när kvinnan är änka och har en usel pension för att hon tog den ekonomiska smällen av "vårt och tillsammans".
  • Anonym (Hmmmm....)
    Anonym (Jo) skrev 2018-10-19 08:54:01 följande:
    Jag började en ny anställning med att vara föräldraledig 12 månader. Fick inskrivet i mitt avtal att jag även skulle få föräldrapenningtillägg/föräldralön från dag 1, annars får man det först efter en viss tid som anställd - tror det är 1 års anställning som krävs. Det är bara att ställa krav, är man så viktig för arbetsgivaren så löser den det. Annars får de hitta någon annan.
    För väldigt många tjänster gäller tyvärr att de hellre hittar en annan.
  • Anonym (Hmmmm....)
    Michael 310 skrev 2018-10-19 09:02:39 följande:

    Svårt att få till det när man blir anställd till ett byggprojekt som är under begränsad tid och man är den enda som har den funktionen. Då får man inte jobbet. Fördelen är att jag har möjlighet till flexa jobba hemma och ta lediga dagar här och där.


    Nä, det är jobbigt om man blir gravid under sådana omständigheter...
  • Anonym (Snart 2 barn)

    Med första så var jag hemma själv mycket men vi var hemma samtidigt ca 3 månader..

    Med nästa så kommer jag nog vara hemma själv 1 år förutom första månaden då vi vill vara hemma tillsammans men jag har mitt jobb på helgerna som jag gör så kan fortsätta arbeta som vanligt :)

    Vi har valt såhär för jag ska amma och vår första är fortfarande så liten att jag gärna ger så mycket tid jag kan till båda!

    Sambon planerar in extra mycket semesterveckor istället :)

  • Michael 310
    Anonym (Pi) skrev 2018-10-19 06:32:23 följande:

    Det kan man visst. Hur hade du gjort om du varit den ammande föräldern? För dom kan, konstigt nog.


    Om man blir anställd specifikt för ett 8 månaders projekt och kräver att börja med 6 mån fl tror du man får det jobbet?
Svar på tråden Hur delade ni föräldraledigheten och varför?