• Anonym (mamma)

    Tillreda mat i skolan

    En undran

    Varför ska det alltid bara vara personalen på skolan som får tillgång till lunchrum och inte eleverna?

    Skolan hänvisar hela tiden till skolmatsalen, men inte alla vill äta där.

    Min dotter som går på högstadiet lever helst på typ nuttilet sakes som blandas med vatten. Men hon får inte gå bakom i matsalen och personalrummets kök är endast till för lärarna. Och cafeterian är hon inte heller välkommen att tillreda sin mat i. Så nu får hon varje dag tillreda och diska på en sunkig TOA.

    Borde det inte finnas möjligheter till kök för elever

    Hur ser det ut på andra skolor?

  • Svar på tråden Tillreda mat i skolan
  • Anonym (realist)
    Anonym (mamma) skrev 2018-10-20 13:42:49 följande:

    Varken skolsköterska eller läkare ser något problem då hon inte har en vikt som går nedåt, hon bantar inte och gör det inte för att gå ner i vikt, men det är billigt och går snabbt.

    Jag hinner sällan äta pga jobbet sen kommer jag hem för sent för att laga mat eller känna mig hungrig.

    Jag bantar inte heller, den enda som bör banta är sonen på åtta som enligt sin skolsköterska väger lite för mycket.


    Skolmat är en rättighet vi har i Sverige, ganska unikt i värden faktiskt. Den är avgiftsfri och serveras i matsal under lunchtimmen.
    Det finns inget argument om pris eller tid att inte äta skolmat, den är dessutom tillredd för att ge barnen rätt balans av näring då de utvecklas. 

    Bara för att du inte tar dig tid på dagen att äta så lär du ut samma sjukliga beteende till dina barn?

    Det som nog är mest oroväckande i detta är att ditt barn dessutom inte umgås med övriga barn i sin klass för att i stället springa runt på toaletten och dricka bantningspulver.

    Om något så borde skolan göra en orosanmälan till soc utifrån beteendet som dina barn verkar lära sig från dig.
  • Lilyje
    Anonym (mamma) skrev 2018-10-20 10:39:04 följande:

    Nutrilet är en sorts mat eftersom det ersätter en måltid. Att säga att det är osunt är bara för att mat är norm i samhället, nutrilett är likvärdigt med att äta annat annorlunda tex, vegetarian lchf eller lufterian..det är också avvikande.

    Så länge hon är lycklig och mår bra.

    Har hellre ett lyckligt än ett överviktigt barn!

    Jag kan också hoppa mat i flera dagar utan problem.


    Snälla säg att du skämtar?

    NEJ! Nutrilett är inte likvärdigt med en måltid. Nutrilett är INTE menat att ersätta en måltid en längre tid.

    Hellre lycklig än överviktig, vad om flickan vore överviktig OCH lycklig?

    Misstänker att det är du som överfört din sjuka syn på mat på flickan, så jag hoppas att ni båda söker hjälp.
    M 2010 | B 2017 | ? 2019
  • Anonym (p)

    Om din minderåriga dotter hellre dricker bantingspulver än äter mat så är inte ert stora problem var hon ska blanda sitt bantningspulver!

  • Anonym (Ät rätt)
    Anonym (mamma) skrev 2018-10-20 14:06:51 följande:

    Ja, hennes kurva går inte ned utan ligger stadigt och går upp ibland och alla värden ser bra ut. Finns inget att anmärka på enligt läkarna. Så länge hon får i sig det hon gillar och blir mätt, inte rasar i vikt eller att det påverkar hennes allmäntillstånd behöver man inte oroa sig enlig läkaren vi träffat.


    Man får inte i sig näring av nutrilett shaker. En sån innehåller 10 sockerbitar. Säg till henne att gå till matsalen för att äta sallad så att hon får någon näring. Jag har länge ansett att elever ska ha möjlighet att ta med matlåda hemifrån och kunna kyla och värma maten under dagen. Ge förslag till skolnämnden.
  • Anonym (Em)
    Anonym (mamma) skrev 2018-10-20 13:42:49 följande:

    Varken skolsköterska eller läkare ser något problem då hon inte har en vikt som går nedåt, hon bantar inte och gör det inte för att gå ner i vikt, men det är billigt och går snabbt.

    Jag hinner sällan äta pga jobbet sen kommer jag hem för sent för att laga mat eller känna mig hungrig.

    Jag bantar inte heller, den enda som bör banta är sonen på åtta som enligt sin skolsköterska väger lite för mycket.


    Ni måste ju vara en helt unik familj som inte äter eller lever på max 600 kalorier om dagen, går i skolan eller jobbar hela dagarna och tränar mycket men ändå håller vikten. Känns som att ni borde anmäla er som forskningsobjekt.
  • Anonym (mamma)

    Jag har inte problem med maten förutom att jag inte hinner äta.

    Och nej, min dotter har inte heller ätstörning det är ett aktivt val som ligger bakom och inte hjärnspöken.

    Du projekterar dina egna problem på det du läser


    AndreaBD skrev 2018-10-20 14:44:38 följande:

    Du har också problem med maten, verkar det som. Och jag är insatt i ätstörningar. Din dotters beteende tyder på ätstörning och din relation till mat är inte heller normal. 


  • Anonym (Fd anorektiker)
    Anonym (mamma) skrev 2018-10-21 14:49:17 följande:

    Jag har inte problem med maten förutom att jag inte hinner äta.

    Och nej, min dotter har inte heller ätstörning det är ett aktivt val som ligger bakom och inte hjärnspöken.

    Du projekterar dina egna problem på det du läser


    Ifall du missat mitt inlägg i debatten...

    Det kan helt enkelt inte stämma. Läs detta... 

    "Nutrilett är avsett för behandling av övervikt hos friska personer 

    Nutrilett viktkontroll-produkter är avsedda för behandling av fetma hos friska människor. Nutrilett bör inte ätas av barn, tonåringar, äldre, gravida eller ammande kvinnor. Våra produkter ska inte ätas av personer med diabetes eller personer som lider av andra sjukdomar där ett extremt lågt kaloriintag inte är lämpligt. Nutrilett viktkontroll-shake bör ätas som en fullständig måltidsersättarning under den valda perioden och bör inte ätas i mer än 3 veckor, om du inte har konsulterat läkare."

    Källa:

    www.med24.se/nutrilett-vlcd-choklad-shake
  • Anonym (Fd anorektiker)
    Anonym (mamma) skrev 2018-10-21 14:49:17 följande:

    Jag har inte problem med maten förutom att jag inte hinner äta.

    Och nej, min dotter har inte heller ätstörning det är ett aktivt val som ligger bakom och inte hjärnspöken.

    Du projekterar dina egna problem på det du läser


    Ifall du missat mitt inlägg i debatten...

    Det kan helt enkelt inte stämma. Läs detta... 

    "Nutrilett är avsett för behandling av övervikt hos friska personer 

    Nutrilett viktkontroll-produkter är avsedda för behandling av fetma hos friska människor. Nutrilett bör inte ätas av barn, tonåringar, äldre, gravida eller ammande kvinnor. Våra produkter ska inte ätas av personer med diabetes eller personer som lider av andra sjukdomar där ett extremt lågt kaloriintag inte är lämpligt. Nutrilett viktkontroll-shake bör ätas som en fullständig måltidsersättarning under den valda perioden och bör inte ätas i mer än 3 veckor, om du inte har konsulterat läkare."

    Källa:

    www.med24.se/nutrilett-vlcd-choklad-shake
  • Anonym (Fd anorektiker)
    Anonym (mamma) skrev 2018-10-21 14:49:17 följande:

    Jag har inte problem med maten förutom att jag inte hinner äta.

    Och nej, min dotter har inte heller ätstörning det är ett aktivt val som ligger bakom och inte hjärnspöken.

    Du projekterar dina egna problem på det du läser


    Ifall du missat mitt inlägg i debatten...

    Det kan helt enkelt inte stämma. Läs detta... 

    "Nutrilett är avsett för behandling av övervikt hos friska personer 

    Nutrilett viktkontroll-produkter är avsedda för behandling av fetma hos friska människor. Nutrilett bör inte ätas av barn, tonåringar, äldre, gravida eller ammande kvinnor. Våra produkter ska inte ätas av personer med diabetes eller personer som lider av andra sjukdomar där ett extremt lågt kaloriintag inte är lämpligt. Nutrilett viktkontroll-shake bör ätas som en fullständig måltidsersättarning under den valda perioden och bör inte ätas i mer än 3 veckor, om du inte har konsulterat läkare."

    Källa:

    www.med24.se/nutrilett-vlcd-choklad-shake
  • AndreaBD
    Anonym (mamma) skrev 2018-10-21 14:49:17 följande:

    Jag har inte problem med maten förutom att jag inte hinner äta.

    Och nej, min dotter har inte heller ätstörning det är ett aktivt val som ligger bakom och inte hjärnspöken.

    Du projekterar dina egna problem på det du läser


    Jag har själv ingen ätstörning. Min dotter hade. Och det är ett antal år tillbaka. Och det var mindre allvarliga tecken först än vad det är med din dotter. Men jag förstod vad det var. Om du inte tar det på allvar kan det bli ganska allvarligt och det går inte att vända så snabbt. 

    Bantningsmedel är i alla fall olämpligt. 
Svar på tråden Tillreda mat i skolan