• Same here

Ekonomi med sambon?

Hej! Jag behöver lite hjälp av utomstående som kan tycka till då jag börjat tvivla på mig själv och är förvirrad av denna situation. Vad tycker ni?

Ekonomisk situation: jag är sjukskriven med 6500kr i bidrag varje månad. Bor tillsammans med min pojkvän i hans egna bostadsrätt som han ägde innan vi träffades. Han tjänar 31.000kr efter skatt (ca 41.000 före)varje månad ( plus en stor skatteåterbäring i maj och ev övertidsersättning samt rika föräldrar som köper saker ofta till honom apropå ingenting)

Vi köper varsinn mat, han bjuder ibland av sin mat en gång per helg då han tycker det är mysigt om vi äter samma mat då. Han betalar lån och hyra på sin lägenhet samt el och internet och tv. Kostnader som han har oavsett om jag bor här eller inte.

Jag betalar ingenting för boendet, däremot sköter precis all hushållsarbete han droppar saker runt som att han bodde på hotell, lämnar skräp där han Sitter och plockar aldrig efter sig, och skulle det inte vara städat någon dag anmärker han. Disken ska va skött o tvätten tvättat och bäddat.

Jag köper allt hem, inklusive möbler mattor osv han har endast köpt soffan och TVn. Han menar på att det är mitt område.

Vi har separata hyllor i kylen och jag får oftast inte röra hans mat.

Han bjuder aldrig ut mig och väldigt sällan på bio då jag inte kan betala för mig säger han. Inga presenter heller av samma anledning.

Han skäller på mig jämt att jag lever på honom.

Jag bor gratis. Vad tycker ni???

Har ofta svår värk dessutom men det skiter han i.

Han tycker jag borde betala hyra och en del avgifter.

Råd?

• Svar på tråden Ekonomi med sambon?
  • Förstabarnet33
    Same here skrev 2018-11-11 08:47:33 följande:

[quote=79205596][quote-nick]Förstabarnet33 skrev 2018-11-11 08:43:37 följande:[/quote-nick]Hade jag varit sig så hade jag lämnat. Han verkar inte bry sig särskilt mycket om dig eller hur du mår.

Jag är i liknande situation som dig, med skillnaden att vi inte kör ?ditt och mitt? utan försöker vara ett så bra team som möjligt och hjälpa varandra i tuffa situationer.

Nu är vi visserligen gifta med gemensam ekonomi, men vi har alltid hjälpt varande, även innan vi gifte oss. Ibland har man oturen att under en förhoppningsvis begränsad tid hamna i en jobbigt ekonomisk sits, och då tycker jag det känns självklart att man hjälps åt. Det finns inget som säger att din sambo aldrig kommer hamna där du är och då kommer han vilja ha ditt stöd, precis som du behöver hans stöd nu!

Jag hade kanske förstått din sambo lite grann om det hade varit så att du bara satt hemma och inte lyfte ett finger. Men du verkar ju ändå, precis som jag, hjälpa till så mycket du kan. Det spelar ingen roll att det inte är pengar, du tar hand om honom och erat hem och det tycker jag är värt ganska mycket.[/

Tack för ditt svar!!

Ja så känner jag innerst inne oxå exakt såhär!!

Jag har bara läst bitvis i tråden, men han verkar vara ett svin tyvärr! Du förtjänar bättre.

Kram
  • Same here

[quote=79205583][quote-nick]GGN skrev 2018-11-11 08:31:03 följande:[/quote-nick]Gå till prostituerade?? Ja, varsågod.

Ja precis???? tänk om kvinnor sa såhär.

Bäst att den står upp nu ordentligt annars går jag o skaffar mig betalt sex... liksom

• Same here
    Förstabarnet33 skrev 2018-11-11 08:49:56 följande:

Jag har bara läst bitvis i tråden, men han verkar vara ett svin tyvärr! Du förtjänar bättre.

Kram

Japp ett svin. Tack så mycket jag visste nog att han var det, bara det att mitt självförtroende är så låg vissa dagar att jag inte tror jag förtjänar bättre.

Det var t ex nån här i tråden som sa att vi förtjänar varann vilket är väl det jag är rädd för..
  • Same here
    Förstabarnet33 skrev 2018-11-11 08:43:37 följande:

Hade jag varit sig så hade jag lämnat. Han verkar inte bry sig särskilt mycket om dig eller hur du mår.

Jag är i liknande situation som dig, med skillnaden att vi inte kör ?ditt och mitt? utan försöker vara ett så bra team som möjligt och hjälpa varandra i tuffa situationer.

Nu är vi visserligen gifta med gemensam ekonomi, men vi har alltid hjälpt varande, även innan vi gifte oss. Ibland har man oturen att under en förhoppningsvis begränsad tid hamna i en jobbigt ekonomisk sits, och då tycker jag det känns självklart att man hjälps åt. Det finns inget som säger att din sambo aldrig kommer hamna där du är och då kommer han vilja ha ditt stöd, precis som du behöver hans stöd nu!

Jag hade kanske förstått din sambo lite grann om det hade varit så att du bara satt hemma och inte lyfte ett finger. Men du verkar ju ändå, precis som jag, hjälpa till så mycket du kan. Det spelar ingen roll att det inte är pengar, du tar hand om honom och erat hem och det tycker jag är värt ganska mycket.

Glömde svara att förutom att ta hand om hemmet så har jag alltså bekostat hela hemmet oxå. Och köper allt som behövs löpande för hemmet.

Skulle diskmaskinen gå sönder ( obs hans lägenhet) så har han sagt att då får jag diska för hand för han har tydligen inte ?råd? att köpa någon ny vilket vi båda vet är en lögn.

Btw han har inga lån förutom bolån som inte ens är dyr( 3000kr) köper NADA själv inte ens sina egna kläder för det tycker han jag eller hand morsa borde köpa.( jag vägrar förutom till julklapp eller så förresten så köper han inga klappar till mig då han säger att bo gratis är present nog hans egna ord)

Han är höginkomsttagare, bor billigt och har kvinnor att sköta hans marktjänst o alla andra heminköp det är så det borde vara oxå enligt honom uppenbart.
  • Same here

Finns ett klipp innan en musikvideo som innan den börjar visat hur vi har det exakt. ?black Widow? med rita ora och Iggy azalea. Paret som sitter vid kaféet innan musiken o sången börjar alltså????????

Sådär är han exakt när han är lite i fyllan o vi är ute ( vilket vi aldrig är mer)

• Same here

Sen tycker han att jag borde släppa till oxå som att det ingick i marktjänsten. Utan någon som helst motprestation från hans sida uppenbarligen.

Just nu har jag sagt att jag vill ha min läslampa tillbaka som han råkat ta sönder då jag får läsa i dålig belysning. Det gått 1 år o han har självklart inte köpt den o kommer heller aldrig att göra det. Sist igår sa jag det då jag får läsa i mörker. Han svarade inget som vanligt o började istället på kvällen tafsa på mig o blev förbannad då jag blev arg. Oftast fattar han att jag vägrar sex då han varit elak mot mig ( tror jag han fattar) men det är uppenbarligen för roligt att vara elak mot mig för attt han kan hålla sig för det.

Om han inte är elak då är det såna här saker som med lampan o 1000 andra liknande saker( han behandlar mina ägodelar som ingenting o gör vad han vill med dem o allt i hushållet har jag skaffat förutom tv o soffa.

O ändå håller han vår ekonomi ovan huvudet på mig som ett sätt att rättfärdiga allt.

• äldreochklokare

TS, du behöver inte förklara mer för oss. Vi förstår och anser att du inte ska stanna i denna relation! 
    Som i går kväll när du la dig ledsen, varför stannade du? Du är ledsen och mår dåligt och du ser nu varför, men du packade inte en väska och stack till mamma trots att hon sagt att hon vill det. Förstår du att du måste bli aktiv här? 

Idag ringer du mamma och säger att du vill dit. Det kanske är lättast att packa om han inte är hemma, och åk dit, sen får du ringa honom därifrån och tala om att det är slut. Jag tror att det blir väldigt jobbigt för dig om du ska tala om det för honom innan du har åkt, för han kommer bli arg, hota eller vad han nu brukar göra. Han tror ju att han har dig säkert "inlåst" hemma. Om du inte städar och fixar allt får han ju göra det sälv och det verkar han vara alldeles för lat för.  Kanske får du och dina föräldrar planera lite tillsammans först? 

Jag har en kompis som för många år sen var i liknande relation, Hon gjorde upp med sina föräldrar att de skulle komma med sin bil och hämta henne en dag när han var på jobbet. Hon packade kläder och annat i ett nafs, pappan hjälpte henne att bära de fåtal möbler som var hennes (de hade inte bott ihop så länge) och sen drog de. Har ringde och gapade och skrek, bönade och bad några gånger tills hennes pappa sa till på skarpen att slutar du inte förfölja vår dotter polisanmäler vi dig. Då slutade han. 

• Fiiee
    äldreochklokare skrev 2018-11-11 09:58:47 följande:

TS, du behöver inte förklara mer för oss. Vi förstår och anser att du inte ska stanna i denna relation! 

Som i går kväll när du la dig ledsen, varför stannade du? Du är ledsen och mår dåligt och du ser nu varför, men du packade inte en väska och stack till mamma trots att hon sagt att hon vill det. Förstår du att du måste bli aktiv här? 

Idag ringer du mamma och säger att du vill dit. Det kanske är lättast att packa om han inte är hemma, och åk dit, sen får du ringa honom därifrån och tala om att det är slut. Jag tror att det blir väldigt jobbigt för dig om du ska tala om det för honom innan du har åkt, för han kommer bli arg, hota eller vad han nu brukar göra. Han tror ju att han har dig säkert "inlåst" hemma. Om du inte städar och fixar allt får han ju göra det sälv och det verkar han vara alldeles för lat för.  Kanske får du och dina föräldrar planera lite tillsammans först? 

Jag har en kompis som för många år sen var i liknande relation, Hon gjorde upp med sina föräldrar att de skulle komma med sin bil och hämta henne en dag när han var på jobbet. Hon packade kläder och annat i ett nafs, pappan hjälpte henne att bära de fåtal möbler som var hennes (de hade inte bott ihop så länge) och sen drog de. Har ringde och gapade och skrek, bönade och bad några gånger tills hennes pappa sa till på skarpen att slutar du inte förfölja vår dotter polisanmäler vi dig. Då slutade han. 

TS!

Här har du ju fått ett super bra tips!!!

Bara gör det!!! Lämna det jävla aset!

Du förtjänar att vara lycklig. Man har bara ett liv.

Vill du må så här resten av livet?? Nej det tror jag inte att du vill. Så lämna nu. Du måste!
  • Same here

Tack!! Håller på att planera det, är så sjuk o orkeslös hela tiden också. Bara att sitta brevid honom gör mig illamående just nu o hittar på ursäkter att vara i ett annat rum. Ber jag om massage i den onda delen av min rygg så får jag alltid ett nej. Fler ggr har jag behövt ett lån på ngn hundralapp för mat eller läkare så samma där det blir ett nej.

Ändå säger han saker som ?nästa år så är vi där o händer det o det? som om han var helt säker på att jag ska vara med honom trots denna behandling.

Han har även sagt att jag ska skatta mig lycklig för med min inkomst skulle jag aldrig få råd med ett sånt boende och att ingen kille skulle vilja ha en tjej utan jobb.

Har liksom trott på det till hälften iaf.

• Same here

[quote=79205657][quote-nick]Same here skrev 2018-11-11 09:26:35 följande:[/quote-nick]Sen tycker han att jag borde släppa till oxå som att det ingick i marktjänsten. Utan någon som helst motprestation från hans sida uppenbarligen.

Just nu har jag sagt att jag vill ha min läslampa tillbaka som han råkat ta sönder då jag får läsa i dålig belysning. Det gått 1 år o han har självklart inte köpt den o kommer heller aldrig att göra det. Sist igår sa jag det då jag får läsa i mörker. Han svarade inget som vanligt o började istället på kvällen tafsa på mig o blev förbannad då jag blev arg. Oftast fattar han att jag vägrar sex då han varit elak mot mig ( tror jag han fattar) men det är uppenbarligen för roligt att vara elak mot mig för attt han kan hålla sig för det.

Om han inte är elak då är det såna här saker som med lampan o 1000 andra liknande saker( han behandlar mina ägodelar som ingenting o gör vad han vill med dem o allt i hushållet har jag skaffat förutom tv o soffa.

O ändå håller han vår ekonomi ovan huvudet på mig som ett sätt att rättfärdiga allt.[/

Låter som honom. Han är extremt gränsöverskridande och trakassserande när han vill. I

• Same here

Tack för denna inlägg!! Ger mig styrka att planera mitt eget liv! När man är sjuk o allt tar energi blir det lätt att ja bar lider på som vanligt tills jag vaknar upp en dag o typ inte vill leva längre känns det som och jag fattar att det kommer hända.

Fiiee skrev 2018-11-11 11:40:06 följande:

TS!

Här har du ju fått ett super bra tips!!!

Bara gör det!!! Lämna det jävla aset!

Du förtjänar att vara lycklig. Man har bara ett liv.

Vill du må så här resten av livet?? Nej det tror jag inte att du vill. Så lämna nu. Du måste!

• Same here

Han bryter också varenda löfte han ger med motiveringen ? nu har jag ingen lust mer eftersom? och så något jag sagt. Eller bara skiter i det utan förklaringar. O då menar jag varenda löfte hur dramatiskt det än låter.

Om jag tar upp det säger han bara ? du har också lovat att betala hyra men ljög? och med det så ljuger han till mig konstant o bryr sig inte om att bli påkommen.

• Same here

Jag har verkligen ingen att berätta detta till så det är därför jag känner lättnad att berätta detta i denna tråd ursäkta för för mycket info men har inte ens berättat hälften av allt o kommer aldrig att göra det heller till nån då ingen skulle orka höra ens..

• Same here

Han blivit åtalad för misshandel av sin föredetta tjej ( som var en tonåring utan föräldrar) så han har alltid varit noga med att inte lyfta ett hand mot mig men all sorts annan jävlighet gör han.

• Same here

Han blivit åtalad för misshandel av sin föredetta tjej ( som var en tonåring utan föräldrar) så han har alltid varit noga med att inte lyfta ett hand mot mig men all sorts annan jävlighet gör han.

• Same here

Sen var han väldigt ?omhövdertsgande? o generös i början även om alla varningstecken redan var där men vi var nästan tonåringar så fattade inget då. Han var inte såhär då. Vet inte när det blivit så fattar faktiskt inte

• Same here

Minns när vi båda hade väldigt lite pengar o detta var första veckorna in i förhållandet. När han fick sina pengar så åkte vi in till mataffären o skulle handla till helgen med hans pengar då bestämde han självklart vad vi ska ha. Pekade på en påse nötter och han sa ?nej det är för dyrt?

Veckan efter fick jag mina pengar o min tur att köpa så åkte vi in till samma mataffär o blev chockad för då plockade han in nötterna i vagnen o all annan mat precis som när det var han som köpte. O jag betalade. De där nötterna som var för dyra för HONOM men när det var mina pengar då var det okej.

Minns det fortfarande som varningstecken nr1

• Same here

han är så diktatorisk och tror på fullaste allvar att alla o allt Ska kretsa kring honom o lyder jag inte så blir han arg o när man ska resonera med honom t ex om mitt eget liv om när jag ska vara hemma o hur länge jag får vara borta, så säger han ? men du verkar inte fatta att jag inte vill att du ska åka? eller liknande motivering. Som att jag ska bara fatta vad han vill så ska jag agera efter vad han vill. O när jag är borta så är han mycket löftesrik o snäll i telefon o sms saker som aldrig infrias sen när jag kommer hem.

• Fiiee
    Same here skrev 2018-11-14 19:10:44 följande:

Tack för denna inlägg!! Ger mig styrka att planera mitt eget liv! När man är sjuk o allt tar energi blir det lätt att ja bar lider på som vanligt tills jag vaknar upp en dag o typ inte vill leva längre känns det som och jag fattar att det kommer hända.

Åh vad bra!!

Jag hejar på dej! Vet själv hur det är att vara hemma sjukskriven. Man är ju inte hemma för att man VILL.

Utan för att man är tvungen. En jävla skillnad det där. Som endel inte verkar fatta.

Och att då inte ha det stödet av sin sambo måste vara ännu värre. Det stjälper ju mer än det hjälper.

Du kommer aldrig att må bättre med honom! Du kommer inte ens få en chans att frisk.

Snarare kommer du bli sjukare.

GÅ NU!!

DU KAN!!

Han är inte värd en enda dag till av DITT liv!

Det är ditt liv. Och du måste leva det. Kram
  • Same here

Tack för all stöd!!!!

Det pendlar mellan att jag vägrar tro att han är så som han är mot mig på riktigt liksom trots nästan dagliga bevis. Tror att snart kommer han inse, känner som att sjölen är bara en piskad massa just nu.

Har alltid hittat på ursäkter till mig själv varför han är så som han är. Idag var det silent treatment igen då jag ?gnällde? hela morgonen om hur jag känner mig värdelös framför hans moderat familj ( farsan är mer nazi höger ungefär) som han tvingade mig att umgås med igår. Jag sa att jag ångrar att jag gick o klagade på. Det skulle jag inte gjort då han straffat mig hur mycket som helst idag. Igår kväll var han mysig och kramig men jag var mycket avvisande.

Han sa idag att jag är en hatisk kärring o dödar all bra stämning och att jag skulle ha bitit ihop o

Inte klagat ( vilket jag gjorde framför hans familj) när jag försökte förklara att jag ville ju att han ska bry sig om hur jag mår gick det för döva öron igen.

Han sa att jag bara klagar o tar all hans energi jämt o att jag är aldrig nöjd. Vilket jag oxå tror på då vet inte längre han kanske har rätt. ???? vet bara att jag gråter jämt i ensamhet och han vet nog om det men anser att jag har mig själv att skylla.

Svar på tråden Ekonomi med sambon?