• Same here

Ekonomi med sambon?

Hej! Jag behöver lite hjälp av utomstående som kan tycka till då jag börjat tvivla på mig själv och är förvirrad av denna situation. Vad tycker ni?

Ekonomisk situation: jag är sjukskriven med 6500kr i bidrag varje månad. Bor tillsammans med min pojkvän i hans egna bostadsrätt som han ägde innan vi träffades. Han tjänar 31.000kr efter skatt (ca 41.000 före)varje månad ( plus en stor skatteåterbäring i maj och ev övertidsersättning samt rika föräldrar som köper saker ofta till honom apropå ingenting)

Vi köper varsinn mat, han bjuder ibland av sin mat en gång per helg då han tycker det är mysigt om vi äter samma mat då. Han betalar lån och hyra på sin lägenhet samt el och internet och tv. Kostnader som han har oavsett om jag bor här eller inte.

Jag betalar ingenting för boendet, däremot sköter precis all hushållsarbete han droppar saker runt som att han bodde på hotell, lämnar skräp där han Sitter och plockar aldrig efter sig, och skulle det inte vara städat någon dag anmärker han. Disken ska va skött o tvätten tvättat och bäddat.

Jag köper allt hem, inklusive möbler mattor osv han har endast köpt soffan och TVn. Han menar på att det är mitt område.

Vi har separata hyllor i kylen och jag får oftast inte röra hans mat.

Han bjuder aldrig ut mig och väldigt sällan på bio då jag inte kan betala för mig säger han. Inga presenter heller av samma anledning.

Han skäller på mig jämt att jag lever på honom.

Jag bor gratis. Vad tycker ni???

Har ofta svår värk dessutom men det skiter han i.

Han tycker jag borde betala hyra och en del avgifter.

Råd?

• Svar på tråden Ekonomi med sambon?
  • Same here

[quote=79190166][quote-nick]Jemp skrev 2018-11-04 19:08:16 följande:[/quote-nick]Kommer du fortsätta vara sjukskriven? Gör du det du kan för att må bättre, kunna börja jobba etc?

I så fall är ju frustrationen onödig. Vad har han för förslag då? Att ni ska flytta isär? Flytta till billigare lgh? Hur mycket vill han att du ska betala?[

Om jag skulle betala så skulle han få mer pengar som han inte behöver o lägga på sina egna nöjen medans jag skulle leva på svältgränsen. Och han skulle titta på. Det pallar inte jag inte min stolthet, ingen del av mig. Känns som han hatar mig ibland av okänd anledning Som att han inte vill mig väl.

Det gör mig väldigt ledsen.Och han säger att om jag flyttar så är det slut. Att han vill ha en kvinna med jobb som man kan dela kostnaderna med och han vill att jag ska va den kvinnan då han Är kär i mig. Så slutar våra diskussioner typ. Han köper dyra prylar jämt till sig själv och satsar noll kronor på oss eller på hemmet för övrigt.

Jag har noll självförtroende kvar. Men tydligen såpass att när jag känner mig dåligt behandlat.

• v i r r a
    Same here skrev 2018-11-04 19:51:38 följande:

[quote=79190166][quote-nick]Jemp skrev 2018-11-04 19:08:16 följande:[/quote-nick]Kommer du fortsätta vara sjukskriven? Gör du det du kan för att må bättre, kunna börja jobba etc?

I så fall är ju frustrationen onödig. Vad har han för förslag då? Att ni ska flytta isär? Flytta till billigare lgh? Hur mycket vill han att du ska betala?[

Om jag skulle betala så skulle han få mer pengar som han inte behöver o lägga på sina egna nöjen medans jag skulle leva på svältgränsen. Och han skulle titta på. Det pallar inte jag inte min stolthet, ingen del av mig. Känns som han hatar mig ibland av okänd anledning Som att han inte vill mig väl.

Det gör mig väldigt ledsen.Och han säger att om jag flyttar så är det slut. Att han vill ha en kvinna med jobb som man kan dela kostnaderna med och han vill att jag ska va den kvinnan då han Är kär i mig. Så slutar våra diskussioner typ. Han köper dyra prylar jämt till sig själv och satsar noll kronor på oss eller på hemmet för övrigt.

Jag har noll självförtroende kvar. Men tydligen såpass att när jag känner mig dåligt behandlat.

Finns det ingen möjlighet för dig att börja jobba eller plugga? Du behöver bli självständig oavsett om ni fortsätter bo ihop eller inte.
  • Solarn
    Same here skrev 2018-11-04 19:51:38 följande:

Man behandlar inte någon man älskar som han behandlar dig. Vad är anledningen till att du stannar hos denna man?
  • Same here

[quote=79190919][quote-nick]Solarn skrev 2018-11-05 01:55:33 följande:[/quote-nick]Man behandlar inte någon man älskar som han behandlar dig. Vad är anledningen till att du stannar hos denna man?[/

Tack för att du bekräftar det jag redan hört av vänner och närstående. Då han säger att hans vänner och familj påstår motsatsen att det är jag som är en snyltare och felar så ville jag höra utomståendes åsikt. Har verkligen försökt skildra det helt objektivt skulle han läsa detta skulle han inte heller ha något ytterligare att tillägga förutom såklart att han skulle bli förbannad vilket han blir av det minsta lilla mot mig. Han tar sig friheten att behandla mig som skit då jag stannat hos honom trots stt han behandlar mig såhär. Mina föräldrar bor utomlands och jag är där stora delar av året ( oxå en källa till bråk min kille ?tillåter? mig inte vara där hur länge jag vill och vill ha exakta datum när jag kommer hem med motiveringen ? jag vill ha en kvinna som är där för mig? vad jag vill ha är inte ens sekundärt det är noll och intet förstår jag.

Jag försöker nu bli friskare och håller på att se mig om efter jobb i smyg ( har hjälp av föräldrarna) då jag bestämt mig att utesluta honom i mina planer då jag inte längre litar på honom att han vill mig väl o skulle kanske sänka mig o ta mina energier nu när jag behöver dem. Tilliten är ju totalt borta, det lustiga är att han verkar ha ännu mindre tillit till mig, det är som han är misstänksam till varför jag är kvar hos honom ( bara mina spekulationer då ju sämre han behandlar mig desto elakare blir han) jag vet inte. Något samliv har vi inte. ( jag vill inte)

• Same here

[quote=79190056][quote-nick]Persikaplommon skrev 2018-11-04 18:22:34 följande:[/quote-nick]?Jag ser inte själv som att jag är försörjt. Tycker själv att vi borde lägga ihop pengarna o dela?

Skojar du?

Ni verkar förtjäna varandra...[/

Nej jag skojar inte, på vilket sätt menar du? Kan du förklara ytterligare?

Vad var så hemskt av att vi skulle lägga ihop våra inkomster?

Vi ska alltså vara ett par inte vänner som delar lägenhet om du missade det.

Så jag förtjänar att bli behandlad på detta sätt enligt dig då. Ja ok tack för din åsikt det är ju därför jag skev för stt höra allas åsikter.

• millow
    Same here skrev 2018-11-04 18:55:47 följande:

Jag var 20 när vi flyttade ihop så ja det är så vi haft det..

Dock när vi båda var fattiga så delade vi på allt o hade det mycket bättre. Nu känner jag mig bara orättvist behandlad. Ja han gillar att sänka mig men det är för att han är frustrerad av att jag inte tjänar nåt säger han.

Hur gammal är du nu?

Tycker att ni ska sätta er ner och prata om hur ni vill ha det. Vilka förväntningar och förhoppningar ni har på varandra och förhållandet. Om ni kan hitta något som båda kan leva med - bra, annars kanske ni ska bli särbo eller gå isär.
  • Fiiee

Är han på riktigt?! Fy fan!

Att vara sjuk och sjukskriven är inget man själv väljer! Dessutom är det jävligt svårt att få sjukskrivning. Man får det liksom inte utan anledning. Ingen vill ju för fan vara sjuk liksom! My good vad förbannad jag blir!

Och att ha egen mat i kylen??? Vad fan är det då?!

Han är ju sjuk i huvudet på riktigt!

LÄMNA HONOM NU!!!

Även om du får gå på soc ett tag så kommer du få det mycket bättre UTAN honom!

Kanske kan du börja plugga lite sen? Finns mycket på distans tex.

LÄMNA skithögen!

Kram till dej!

• Kronärtskockan
    Same here skrev 2018-11-04 18:28:40 följande:

Jaha då vet jag hur du tycker. Jag vet inte hur man är som roomie eller sambo därför frågar jag. Känner som jag känner och känner mig orättvist behandlad.

Jag tycker du förtjänar bättre. Just nu är du askungen. Mår jättedåligt när jag läser om det här. Jag hoppas du kan lämna honom och få bo hos nån tills du reder dig.
  • Ljbs
    Same here skrev 2018-11-04 17:00:36 följande:

Hej! Jag behöver lite hjälp av utomstående som kan tycka till då jag börjat tvivla på mig själv och är förvirrad av denna situation. Vad tycker ni?

Ekonomisk situation: jag är sjukskriven med 6500kr i bidrag varje månad. Bor tillsammans med min pojkvän i hans egna bostadsrätt som han ägde innan vi träffades. Han tjänar 31.000kr efter skatt (ca 41.000 före)varje månad ( plus en stor skatteåterbäring i maj och ev övertidsersättning samt rika föräldrar som köper saker ofta till honom apropå ingenting)

Vi köper varsinn mat, han bjuder ibland av sin mat en gång per helg då han tycker det är mysigt om vi äter samma mat då. Han betalar lån och hyra på sin lägenhet samt el och internet och tv. Kostnader som han har oavsett om jag bor här eller inte.

Jag betalar ingenting för boendet, däremot sköter precis all hushållsarbete han droppar saker runt som att han bodde på hotell, lämnar skräp där han Sitter och plockar aldrig efter sig, och skulle det inte vara städat någon dag anmärker han. Disken ska va skött o tvätten tvättat och bäddat.

Jag köper allt hem, inklusive möbler mattor osv han har endast köpt soffan och TVn. Han menar på att det är mitt område.

Vi har separata hyllor i kylen och jag får oftast inte röra hans mat.

Han bjuder aldrig ut mig och väldigt sällan på bio då jag inte kan betala för mig säger han. Inga presenter heller av samma anledning.

Han skäller på mig jämt att jag lever på honom.

Jag bor gratis. Vad tycker ni???

Har ofta svår värk dessutom men det skiter han i.

Han tycker jag borde betala hyra och en del avgifter.

Råd?

Flytta.
  • Persikaplommon
    Same here skrev 2018-11-05 07:51:21 följande:

[quote=79190056][quote-nick]Persikaplommon skrev 2018-11-04 18:22:34 följande:[/quote-nick]?Jag ser inte själv som att jag är försörjt. Tycker själv att vi borde lägga ihop pengarna o dela?

Skojar du?

Ni verkar förtjäna varandra...[/

Nej jag skojar inte, på vilket sätt menar du? Kan du förklara ytterligare?

Vad var så hemskt av att vi skulle lägga ihop våra inkomster?

Vi ska alltså vara ett par inte vänner som delar lägenhet om du missade det.

Så jag förtjänar att bli behandlad på detta sätt enligt dig då. Ja ok tack för din åsikt det är ju därför jag skev för stt höra allas åsikter.

Du kan inte kräva hans pengar , men du har all rätt att kräva respektfull behandling och att han deltar i hushållsarbetet. Det är olika saker...

Och man kan vara att par och ha separat ekonomi.

Det finns ingen allmän regel hur alla par måste leva...

Den ena personen ( den med mindre inkomst ) kan naturligvis inte bestämma själv att man delar bådas löner.

Antingen kommer man överens eller gör man slut.

Frågan är vad ni får ut av ert förhållande , det verkar inte att någon av er trivs eller mår bra.
Svar på tråden Ekonomi med sambon?