• Same here

Ekonomi med sambon?

Hej! Jag behöver lite hjälp av utomstående som kan tycka till då jag börjat tvivla på mig själv och är förvirrad av denna situation. Vad tycker ni?

Ekonomisk situation: jag är sjukskriven med 6500kr i bidrag varje månad. Bor tillsammans med min pojkvän i hans egna bostadsrätt som han ägde innan vi träffades. Han tjänar 31.000kr efter skatt (ca 41.000 före)varje månad ( plus en stor skatteåterbäring i maj och ev övertidsersättning samt rika föräldrar som köper saker ofta till honom apropå ingenting)

Vi köper varsinn mat, han bjuder ibland av sin mat en gång per helg då han tycker det är mysigt om vi äter samma mat då. Han betalar lån och hyra på sin lägenhet samt el och internet och tv. Kostnader som han har oavsett om jag bor här eller inte.

Jag betalar ingenting för boendet, däremot sköter precis all hushållsarbete han droppar saker runt som att han bodde på hotell, lämnar skräp där han Sitter och plockar aldrig efter sig, och skulle det inte vara städat någon dag anmärker han. Disken ska va skött o tvätten tvättat och bäddat.

Jag köper allt hem, inklusive möbler mattor osv han har endast köpt soffan och TVn. Han menar på att det är mitt område.

Vi har separata hyllor i kylen och jag får oftast inte röra hans mat.

Han bjuder aldrig ut mig och väldigt sällan på bio då jag inte kan betala för mig säger han. Inga presenter heller av samma anledning.

Han skäller på mig jämt att jag lever på honom.

Jag bor gratis. Vad tycker ni???

Har ofta svår värk dessutom men det skiter han i.

Han tycker jag borde betala hyra och en del avgifter.

Råd?

• Svar på tråden Ekonomi med sambon?
  • Jemp

Jag tycker inte att ekonomin verkar vara ditt stora problem, utan att din sambo inte respekterar dig.

• Same here

Jo det är sant. Hans förklaring är återigen pga jag inte betalar för mig. Han räknar inte det jag gör. Då det är inte pengar. Han respekterar inte heller något jag köpt hem utan använder sig av det fritt och ersätter inte om han tar sönder något. Då jag återigen bor gratis..

• Sharper

Jag tycker ni ska dela procentuellt på det som tillhör boendet. Avgift till brf, el, Internet mm. Och även maten så att ni inte ska behöva ha separata hyllor. Även möbler mm till hemmet ska ni dela på (om det behövs. Vill du ha en inredningspryl för att de e fint får du stå för det själv). Sen måste han börja respektera dig. Ska ni dela procentuellt ska även han göra sin del av hushållsarbetet!

Procentuellt ska du stå för 17% av det gemensamma och han 83% isåfall

• Same here

Han säger ofta att ingen skulle stå ut med att försörja mig som han gjort. Jag har tappat självförtroendet mycket pga denna situation samt blivit arg. Jag ser inte själv som att jag är försörjt. Tycker själv att vi borde lägga ihop pengarna o dela men då blir han förbannad när jag ens nämner det.

• kottelin
    Same here skrev 2018-11-04 18:15:08 följande:

Han säger ofta att ingen skulle stå ut med att försörja mig som han gjort. Jag har tappat självförtroendet mycket pga denna situation samt blivit arg. Jag ser inte själv som att jag är försörjt. Tycker själv att vi borde lägga ihop pengarna o dela men då blir han förbannad när jag ens nämner det.

Det kan du väl ändå inte mena?
    Ja, typ så...
  • Same here

Ja absolut men han har aldrig gjort hushållsarbete under hela sitt liv. Inte heller bryr han sig om annat än tv och soffan. Procentuellt skiter han i har föreslagit det redan. Det ska va rättvist säger han hälften av hans hyra och internet och tv. Samt att jag fortsätter göra allt osv

• Persikaplommon
    Same here skrev 2018-11-04 18:15:08 följande:

?Jag ser inte själv som att jag är försörjt. Tycker själv att vi borde lägga ihop pengarna o dela?

Skojar du?

Ni verkar förtjäna varandra...
  • Same here

Alltså dela kostnaderna. Jo det menar jag. Så skulle jag göra. Sen skulle han ju bestämma över mer av pengarna. Eller dela kostnaderna procentuellt. Men nej.

• AvalonC

Men han inser ju att det inte funkar för dig att ha den fördelningen. Så hans förslag är bara ett sätt att sänka dig. För pengarna finns ju, det är inte som att han inte KAN betala räkningarna.

Finns det något sätt du kan öka inkomstsidan på?

Hur var eran överenskomelse när du flyttade in?

Vad skulle du tycka om att bli särbo? Då kan han inte klaga där. Du skulle få bostadsbidrag eller soc...

Svar på tråden Ekonomi med sambon?