• Anonym (anonym)

    Om ni fick chansen, skulle ni vilja bli 18 år igen?

    Jag tror att jag skulle säga ja. Dels skönt att vara ung igen, men också chansen att rätta mitt misstag av vad jag gjorde efter studenten, eller rättare sagt vad jag inte gjorde efter studenten. Det dröjde fem år efter studenten innan jag hoppade på en utbildning(nu 2018, tog studenten 2013), men jag har bestämt mig för att hoppa av. Jag mår lite dåligt av att det har gått så lång tid mellan gymnasiet och högre studier. Så det skulle vara skönt att kunna ändra det. Men det skulle vara jobbigt att gå i gymnasiet igen, jag trivdes verkligen inte. 

    Skriv gärna hur gamla ni är. Jag själv är 24. 

  • Svar på tråden Om ni fick chansen, skulle ni vilja bli 18 år igen?
  • Tecum
    Anonym (aldrig) skrev 2018-11-04 18:26:21 följande:
    Nej aldrig i livet, speciellt inte som världen ser ut idag med alla krav och hot.
    Skulle aldrig orka göra det en gång till inte ens som rik. Idag är jag 50+ och jävligt glad att jag är på den sidan strecket. Hade dock gärna varit snygg livet ut.Det enda jag saknar förutom pengar och hälsa. Så osäker jag var i tonåren och alla misslyckade ligg och kärleksbekymmer...bäst var livet absolut mellan 35-45. Var som attraktivast då. Bäst självförtroende och på bäst plats i livet.
    Håller med, aldrig att jag skulle vilja vara ung igen med alla krav som finns idag och en värld som är på väg åt h-e.
  • Meriall
    FDFMGA skrev 2018-11-04 18:17:00 följande:

    Javisst, om jag fick behålla det liv jag har och leva färdigt det först - innan jag fick ett nytt.

    Det är ju inte bara allt negativt och alla felaktiga beslut man skulle sudda bort om man fick börja om - utan också allt positivt.

    I frågeställningen är det underförstått att man får ta med sig sina erfarenheter, men de är ju en del av det man lärt av livet efter 18

    Visst, det skulle vara intressant att vara 18 igen - men inte till priset av att de barn man har nu aldrig blir födda och detta tillsammans med allt annat fantastiskt man hunnit uppleva.


    Men om det var samma barn som föddes igen när man fick barn?
  • gnipökåms

    jag är bara 19, så ingen stor skillnad men om jag vore äldre så skulle jag aldrig i livet sitta och önska mig tillbaka till ungdomen, inte som världen ser ut just nu. Jag avundas de som är äldre, de har livet i ordning, oftast ett fast jobb som de har hunnit bli riktigt bra på och kommit in i rutinerna, samt en egen bostad. Jag längtar så tills den tiden kommer till mig. Just nu bor jag hos mina föräldrar och har just börjat på ett vikariat, har kontrakt i enbart ett år och stressar sönder för att kunna hinna med allt jobb under en dag. USCH för att vara ung!!

  • Anonym (Kgkgzkgzkh)

    Nej! Visserligen finns det beslut jag ångrar, men mannen och barnen vill jag inte förlora. Dessutom var jag sjukt jobbig som 18åring, så osäker... Snart 40 idag.

  • Anonym (S)

    Aldrig i livet. Är nu 30 år och älskar att vara vuxen på riktigt: färdig med utbildningen, fast arbete, god ekonomi, hus och familj.

  • TeenageFanclub
    Anonym (anonym) skrev 2018-11-04 17:18:53 följande:

    Jag tror att jag skulle säga ja. Dels skönt att vara ung igen, men också chansen att rätta mitt misstag av vad jag gjorde efter studenten, eller rättare sagt vad jag inte gjorde efter studenten. Det dröjde fem år efter studenten innan jag hoppade på en utbildning(nu 2018, tog studenten 2013), men jag har bestämt mig för att hoppa av. Jag mår lite dåligt av att det har gått så lång tid mellan gymnasiet och högre studier. Så det skulle vara skönt att kunna ändra det. Men det skulle vara jobbigt att gå i gymnasiet igen, jag trivdes verkligen inte. 

    Skriv gärna hur gamla ni är. Jag själv är 24. 


    Ja, absolut. Bara haft problem som vuxen.
  • Anonym (Ja!!!)

    Ja, herrejösses ja!! Skulle inte göra om en enda grej tror jag. Ångrar i stort sett hela livet... Är 50 nu.

  • FDFMGA
    Meriall skrev 2018-11-04 19:54:02 följande:
    Men om det var samma barn som föddes igen när man fick barn?
    I mitt fall helt osannolikt. Efter 18 jobbade jag några år på lite olika industrier innan jag började plugga igen.

    Hade jag inte "slösat" bort några år hade jag heller aldrig mött den kvinna som blev mamma till mina barn på den där bussen på väg till högskolan i den där staden där jag råkade hamna.

    Egentligen är ju frågeställningen "Med de erfarenheter du har idag vad skulle du säga till dig själv som 18-åring om du fick den möjligheten?". Men mina och alla andras erfarenheter är ju grundade på på både det positiva och det negativa vi upplevt, hur vi hanterat detta och hur det har format oss som individer.

    Nej, jag vill inte göra mig kvitt de erfarenheter som gör mig till jag, även om en hel del i livet varit besvärligt.

    Däremot skulle det var mycket intressant att få veta exakt vad som hade hänt om man handlat annorlunda vid vissa tillfällen.

    Livet kanske är mycket slumpstyrt, lite som ett flipperspel där en liten förändring gör att kulan tar en helt annat väg.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Anonym (H)

    Jag skulle gärna kika tillbaka och få uppleva det en stund då det var bland den roligaste tiden i mitt liv, jag älskade gymnasiet! Men samtidigt vill jag vara där jag är nu: Vi sparar till hus, vi försöker skaffa barn och jag är så lycklig med min sambo.

  • sextiotalist

    Nej, tonåren är inget som jag saknar precis.

    Idag är jag 55+, och trivs bra med livet

  • tankfull

    Ja, om jag kunde vara så klok som 18-åring som jag är nu i 40-årsåldern. Och om jag kunde trolla bort all migrän jag haft genom livet och återfödas utan migrän. Men allra bäst tyckte jag om mig själv när jag var typ 38, då var jag mogen men fortfarande fräsch och utan celluliter (tror jag). Efter 40 händer något trist med kroppen och den blir aldrig riktigt som förr.

Svar på tråden Om ni fick chansen, skulle ni vilja bli 18 år igen?