• Äldre 8 Nov 09:52
    3013 visningar
    11 svar
    11
    3013

    Vi behöver råd för att sluta med amning

    Hej!

    Vår dotter (som blir 10 månader snart) vägrar ge upp amningen, och vi har problem och skulle jättegärna ta emot tips och råd.

    En liten bakgrund att ta i beaktande, vi har en son på 3 år, som inte ammade pga han var så glupsk att brösten inte räckte till, varför han då fick ersättning istället nästan från start, vi har alltså inte råkat ut för det här med vårt tidigare barn.

    Våran dotter, har ammat sedan hon föddes, amningen funkade riktigt bra för henne vilket självklart gjorde både mig och min fru glada.

    Men nu vill min fru inte längre, av flera anledningar. Dels får hon problem med sina bröstvårtor för dottern biter, hårt, vilket såklart gör ont. Ett annat stort problem är att vi vill att dottern ska kunna somna med mig (pappan), samt att hon kommer börja på dagis om c:a 6 månader, och där blir det fantastiskt svårt att vara med och amma under dagarna.

    Det största problemet som vi ser det är att hon inte kan somna utan att tutta. Hon tar inte napp, och inte heller ersättning/välling. Tror vi har köpt nappar och flaskor av olika sorter för mer än vad vår bil är värd, hon tar lixom inte hur vi än försöker, och vi har försökt i säkert 4-5 månader med detta..

    Nu är jag hemma och är pappaledig, har varit det i strax en månad, och det har ju skapat problem. Hon äter bra, vanlig mat, gröt och sånt, och jag märker klockrent på henne när hon är trött och vill sova. Men så fort det är dags att sova är det stopp, hon skriker och skriker, först tills hon grinar, sen tills hon tappar andan och kräks, vilket såklart inte funkar, vi har provat att få henne att sova utan tutte med jämna mellanrum men det går inte.

    Det enda som funkar, är att hon får somna i bilen i sitt babyskydd, då somnar hon supergott och sover länge och vaknar glad och pigg. Eller om hon somnar i vagnen när vi är ute och går, MEN, då får man inte stanna med vagnen, så fort man stannar så vaknar hon...

    Jag kan visst gå med vagn ich åka bil med henne, jag dör inombords när hon gråter som hon gör, men problemet är att jag inte kan vara ute och gå i flera timmar när vår son är hemma, samt att hon snart inte kan ha sitt babyskydd för hon är för tung för det - och det funkar ju inte i längden at hålla på såhär heller, det gör bara inte det..

    Kan någon snälla ge oss tips och råd, vi är desperata och vet inte hur vi ska bete oss. Dottern får jättegärna amma innan hon sover för natten, inga problem för oss, men på dagtid så KAN hon inte amma, och livet måste funka, även i framtiden.

    Notera att det här är bara av praktiska skäl, vi är inte elaka dumma människor som inte tänker på vårt barn, det är inte så, det måste alla som läser det här lita på, hade vi kunnat amma henne hela tiden så hade vi gjort det..

    Hoppas någon varit i liknande situation och berätta hur vi ska bete oss.. Kommer svara på alla svar i den här tråden och är evigt tacksam om någon kan ta sig tid att ge oss råd ??

  • Svar på tråden Vi behöver råd för att sluta med amning
  • Äldre 8 Nov 09:53
    #1

    www.amningshjalpen.se

    De vet vad de pratar om då de är utbildade!

  • Äldre 8 Nov 09:54
    #2

    Delamma kan man ju göra.

  • Äldre 8 Nov 09:56
    #3
  • Äldre 8 Nov 10:04
    #4

    Jag har själv bekymmer med att fasa ut amningen men när det gäller sövning av barn kör vi på bärsele (ergonomisk variant typ Tula, Ergobaby eller sjalar) här hemma - inga problem för pappan att söva då. Kanske svårt att börja vid 10 mån om ni inte använt tidigare men värt ett försök! Funkar i alla lägen när det inte handlar om hunger.

    Hoppas ni får ordning på det! Det känns som vissa barn har starkare behov/vana av amningen än andra. Skönt att hon äter annat iallafall!

  • Äldre 8 Nov 12:25
    #5

    För det första, lägg helt bort tanken på förskola om sex månader, det är totalt oviktigt just nu, det är hur lång tid som helst i barnets liv!

    Men jag förstår inte, om du är ensam med barnet hela dagen och hon blir jättetrött och skriker, vad gör du då? Har du henne i famnen, tex sittandes i soffan eller liggandes på en säng? Kanske buffar i rumpan, kanske sjunger en sång (eller många sånger...). Det är ju bara en vana (ovana) som hon har att somna med bröstet och de flesta barn i den åldern brukar gå att vänja om, speciellt när mamman inte är hemma.

  • Äldre 8 Nov 16:22
    #6

    Tack för svaren. Bärsele har vi, det är dock inget som dottern uppskattar alls, hon tycker det är obekvämt och jobbigt bara, kan ha att göra med att min fru testade med bärsele och dottern då inte kom åt brösten när hon satt i selen.

    Vad


    Alexi skrev 2018-11-08 12:25:34 följande:

    För det första, lägg helt bort tanken på förskola om sex månader, det är totalt oviktigt just nu, det är hur lång tid som helst i barnets liv!

    Men jag förstår inte, om du är ensam med barnet hela dagen och hon blir jättetrött och skriker, vad gör du då? Har du henne i famnen, tex sittandes i soffan eller liggandes på en säng? Kanske buffar i rumpan, kanske sjunger en sång (eller många sånger...). Det är ju bara en vana (ovana) som hon har att somna med bröstet och de flesta barn i den åldern brukar gå att vänja om, speciellt när mamman inte är hemma.


    Vadå lägg ner tanken om inskolning? För mig är det inte alls oviktigt.

    Och vad är det du inte fattar? Försöker jag få henne att sova, blir hon ledsen, hur jag än gör. Försöker jag lägga henne i sängen, så blir hon ledsen, vad jag än gör, håller jag om henne försiktigt och myser eller gungar henne lite, försöker ge henne napp eller vad som helst så spelar det ingen roll, hon är ledsen vilket som. När hon blir ledsen så tar jag henne såklart, bär henne, försöker vyssja och mysa med henne i famnen för att lugna henne och få henne att sova, men det går inte, hon blir mer intresserad av annat. Ingenting funkar.

    Även när min fru försöker så är det lönlöst, hur hon än beter sig på alla dess möjliga vis så är hon absolut ledsen ända tills hon får tutten. Det är det vi behöver hjälp med, att få råd hur man ska göra för att få henne lugn och trygg nog att sova utan att hon får bröstet. Hon är inte hungrig eller törstig, hon vill ha tutten som en "napp" för att sova bara.

    Om du läser mitt första inlägg igen så ser du att det enda jag kan göra för att få henne att sova är att åka bil eller gå med vagnen. Det är det enda, vilket jag såklart får göra, hon kan inte skrika tills hon kräks, det blir bara värre av det
  • Äldre 8 Nov 16:30
    #7
    Benderino skrev 2018-11-08 16:22:02 följande:

    Tack för svaren. Bärsele har vi, det är dock inget som dottern uppskattar alls, hon tycker det är obekvämt och jobbigt bara, kan ha att göra med att min fru testade med bärsele och dottern då inte kom åt brösten när hon satt i selen.

    Vad

    Vadå lägg ner tanken om inskolning? För mig är det inte alls oviktigt.

    Och vad är det du inte fattar? Försöker jag få henne att sova, blir hon ledsen, hur jag än gör. Försöker jag lägga henne i sängen, så blir hon ledsen, vad jag än gör, håller jag om henne försiktigt och myser eller gungar henne lite, försöker ge henne napp eller vad som helst så spelar det ingen roll, hon är ledsen vilket som. När hon blir ledsen så tar jag henne såklart, bär henne, försöker vyssja och mysa med henne i famnen för att lugna henne och få henne att sova, men det går inte, hon blir mer intresserad av annat. Ingenting funkar.

    Även när min fru försöker så är det lönlöst, hur hon än beter sig på alla dess möjliga vis så är hon absolut ledsen ända tills hon får tutten. Det är det vi behöver hjälp med, att få råd hur man ska göra för att få henne lugn och trygg nog att sova utan att hon får bröstet. Hon är inte hungrig eller törstig, hon vill ha tutten som en "napp" för att sova bara.

    Om du läser mitt första inlägg igen så ser du att det enda jag kan göra för att få henne att sova är att åka bil eller gå med vagnen. Det är det enda, vilket jag såklart får göra, hon kan inte skrika tills hon kräks, det blir bara värre av det


    Ett tips är att forsla ut henne från tutten, exempelvis lägg henne nära bröstet och låt henne snutta medan ni ger napp. Ett till tips är att ni sitter och ligger hud mot hud, det lugnar ner barnet och ger trygghet, då kan ni också ge napp. Ett tredje tips är att i två veckor, hur tufft det än är, skapa kvällsrutiner som är samma varje kväll. Där inkluderar ni hud mot hud. Kan ni börja med flaskmatning?

    När mina var små badade jag dom varje kväll, matade, sjöng och så somnade de. Men nu ska man ju inte bada bebisar varje dag.
  • Äldre 8 Nov 18:08
    #8
    Benderino skrev 2018-11-08 16:22:02 följande:
    Tack för svaren. Bärsele har vi, det är dock inget som dottern uppskattar alls, hon tycker det är obekvämt och jobbigt bara, kan ha att göra med att min fru testade med bärsele och dottern då inte kom åt brösten när hon satt i selen.

    Vad

    Vadå lägg ner tanken om inskolning? För mig är det inte alls oviktigt.

    Och vad är det du inte fattar? Försöker jag få henne att sova, blir hon ledsen, hur jag än gör. Försöker jag lägga henne i sängen, så blir hon ledsen, vad jag än gör, håller jag om henne försiktigt och myser eller gungar henne lite, försöker ge henne napp eller vad som helst så spelar det ingen roll, hon är ledsen vilket som. När hon blir ledsen så tar jag henne såklart, bär henne, försöker vyssja och mysa med henne i famnen för att lugna henne och få henne att sova, men det går inte, hon blir mer intresserad av annat. Ingenting funkar.

    Även när min fru försöker så är det lönlöst, hur hon än beter sig på alla dess möjliga vis så är hon absolut ledsen ända tills hon får tutten. Det är det vi behöver hjälp med, att få råd hur man ska göra för att få henne lugn och trygg nog att sova utan att hon får bröstet. Hon är inte hungrig eller törstig, hon vill ha tutten som en "napp" för att sova bara.

    Om du läser mitt första inlägg igen så ser du att det enda jag kan göra för att få henne att sova är att åka bil eller gå med vagnen. Det är det enda, vilket jag såklart får göra, hon kan inte skrika tills hon kräks, det blir bara värre av det
    Fast min poäng med inskolningen på förskolan är att sex månader bort är ett halvt liv för er dotter, det kan alltså hända precis hur mycket som helst med hennes utveckling på den tiden. Ni behöver alltså inte det minsta oroa er för inskolningen sex månader bort när det gäller amningen, det kan ha löst sig hur mycket som helst till dess.
    Dessutom, det finns hur många historier som helst om barn som bara somnar på ett visst sätt hemma oh sen börjar de förskolan och vips så somnar de precis som alla andra.

    Men två saker. Det är inte farligt att hon blir ledsen för att hon inte får somna som hon vill, dvs vid bröstet eller i bilen. Det är inte farligt att gråta. Det som är farligt är att vara bebis, ledsen och ensam. Dvs så länge ni finns där hos henne och ger henne närhet så är det inte farligt. Hon får gråta. Och lära sig att somna på annat sätt än vid bröstet.

    För jag antar av det du skriver att när hon gråter en stund så ger ni upp och ger bröstet eller åker bil och då talar ni ju varje gång om för henne att om man gråter så kommer bröstet eller bilen komma till slut. Ni behöver alltså lära om henne, att man kan gråta och vara ledsen, men ni finns där för henne och så kan hon lära sig att somna hos er på annat sätt än vid bröstet.

    Jag har alltså erfarenhet av detta, jag både tog bort nattamningen för sonen på egen hand, dvs gav närhet men inte bröstet. Men också erfarenhet av att min man lärde sonen somna i hans famn på kvällarna, istället för vid mitt bröst.

    Det handlar om att bestämma sig för hur man vill att barnet ska somna istället ( i famnen, i sängen, i vagnen eller vad man nu vill), vara konsekvent, ge närhet och hålla ut. Inte låta barnet skrika 30 min och sen ge upp, då är man på ruta ett igen.
  • Äldre 8 Nov 20:21
    #9
    Benderino skrev 2018-11-08 16:22:02 följande:
     När hon blir ledsen så tar jag henne såklart, bär henne, försöker vyssja och mysa med henne i famnen för att lugna henne och få henne att sova, men det går inte, hon blir mer intresserad av annat. Ingenting funkar.
    Slutar hon skrika då, eller inte...?

    Jag minns jag bar min pojke av och an i sovrummet upp till en timmes tid innan han somnade och jag kunde forsiktigt lägga ner honom...
  • Äldre 9 Nov 14:40
    #10
    Alexi skrev 2018-11-08 18:08:12 följande:
    Fast min poäng med inskolningen på förskolan är att sex månader bort är ett halvt liv för er dotter, det kan alltså hända precis hur mycket som helst med hennes utveckling på den tiden. Ni behöver alltså inte det minsta oroa er för inskolningen sex månader bort när det gäller amningen, det kan ha löst sig hur mycket som helst till dess.
    Dessutom, det finns hur många historier som helst om barn som bara somnar på ett visst sätt hemma oh sen börjar de förskolan och vips så somnar de precis som alla andra.

    Men två saker. Det är inte farligt att hon blir ledsen för att hon inte får somna som hon vill, dvs vid bröstet eller i bilen. Det är inte farligt att gråta. Det som är farligt är att vara bebis, ledsen och ensam. Dvs så länge ni finns där hos henne och ger henne närhet så är det inte farligt. Hon får gråta. Och lära sig att somna på annat sätt än vid bröstet.

    För jag antar av det du skriver att när hon gråter en stund så ger ni upp och ger bröstet eller åker bil och då talar ni ju varje gång om för henne att om man gråter så kommer bröstet eller bilen komma till slut. Ni behöver alltså lära om henne, att man kan gråta och vara ledsen, men ni finns där för henne och så kan hon lära sig att somna hos er på annat sätt än vid bröstet.

    Jag har alltså erfarenhet av detta, jag både tog bort nattamningen för sonen på egen hand, dvs gav närhet men inte bröstet. Men också erfarenhet av att min man lärde sonen somna i hans famn på kvällarna, istället för vid mitt bröst.

    Det handlar om att bestämma sig för hur man vill att barnet ska somna istället ( i famnen, i sängen, i vagnen eller vad man nu vill), vara konsekvent, ge närhet och hålla ut. Inte låta barnet skrika 30 min och sen ge upp, då är man på ruta ett igen.
    Håller helt med. Det gäller att stålsätta sig och inte "gå tillbaka" till det hon vill ha, oavsett hur länge hon skriker eller är ledsen. Ju fler ggr ni ger med er desto mer uthållig blir hon.

    Vi har vid samtliga "avvänjningsperioder", amning, sova i egen säng, napp, nappflaska, blöja bestämt från en dag till en annan att ny ordning råder och ALDRIG gått tillbaka. Det har tagit ca 3 dagar, max en vecka (sova själv) innan de glömt det som varit. Första kvällen har varit värst, sen har det snabbt blivit bättre.

    Att vänja av med napp gjordes t.ex helt utan sorg. De fick ett gosedjur istället och nappen lades undan. Inte ett pip om det efteråt. Bajsa på pottan gnälldes det lite om första dagen av sonen, men tillslut var han ju så illa tvungen att bajsa och det var ju skönt för honom att till slut få ut det =en positiv förstärkning.

    Bestäm er, och var konsekventa. Då blir "plågan" kortare än att ni skall dra ut på det och ge henne dubbla signaler kring hur ni vill ha det framöver.
  • Äldre 11 Feb 12:12
    #11
    Det låter som en väldigt tuff situation. Vår son hade också svårt att somna utan amningen, men han tyckte om att sitta i bärselen så min man kunde söva honom i bärselen medan han satt och guppade på en pilatesboll framför teven. 

    Första försöket att sluta nattamma vid strax över ett års ålder så gav vi upp efter två veckor nästan utan sömn. Andra försöket var sonen nästan 2 år. Då slutade vi helt amma i sovrummet och ammade bara i soffan. Jag sov i gästrummet första veckorna och bebis med pappan. Han sov oftast bra med pappan, när han inte kunde känna mjölk-/mamma-doften. När jag kom tillbaka till sängen så sov jag med sport-bh och t-shirt på, och erbjöd vatten vid uppvak. 

    Jag tror inte på att låta barn skrika och gråta för att lära dem något nytt. En del barn behöver amningen längre än vad som är norm i samhället idag. Jag tror att barnen blir tryggare om vi kan ge dem vad de behöver. Tyvärr måste vi ju även anpassa oss till samhället och ibland lämna på förskola trots att de är så små. Vår son började på förskolan när han var 15 mån. Han hade innan det aldrig somnat utan bärsele eller amning. Efter två veckor sov han på egen madrass precis som de andra barnen. Förskolepersonalen är fantastisk! Så om jag var du hade jag inte oroat mig för förskolan, utan tänkt mer på din och din frus situation hemma. 

    Om barnet kan somna i vagn så kan en idé vara att ta in vagnen inomhus. Jag vet många som kört vagnen fram och tillbaka över trösklar för att söva barnet. Det finns även speciella fötter till spjälsängen som gör att den guppar fram och tillbaka, det kanske kan hjälpa.

    Jag saknade mycket att kunna visa ett amningsavslut i en bilderbok, hittade inga sådana böcker trots att det finns massor om att sluta med napp. Därför skrev jag en barnbok om att sluta amma tillsammans med illustratören Mia Fernau. Nu är boken nästan klar, och vi kör en kickstarter-kampanj för att få råd med tryckkostnaden. Följ gärna länken och stötta vårt bokprojekt! www.kickstarter.com/projects/2133506023/barnbok-om-att-sluta-amma
Svar på tråden Vi behöver råd för att sluta med amning