• Anonym (Em)

    Namnet Adolf

    Vad tycker ni om namnet Adolf?

  • Svar på tråden Namnet Adolf
  • AndreaBD
    Ascendere skrev 2018-11-19 20:41:01 följande:

    En viss tysk herre med distinkt mustasch har så att säga brandat det namnet ganska tungt. 
    Men visst, framåt 2320-talet eller så är det säkert helt OK igen....


    Österrikisk, inte tysk.
  • Anonym (Förbrukat)
    Anonym (A) skrev 2018-11-19 20:56:59 följande:
    En hel värld såg ju upp till Hitler så det finns nog ganska många gamla som heter så
    de var nog mest samtida, efter 40-talet tro jag inte det var så vanligt -  men det går att kolla upp

    Tänker istället på Tant Adolfina

    seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Tant_Adolfina

    Hennes alter ego var väl inblandad i någon skum taxiverksamhet, men jag kommer inte ihåg detaljerna
  • Anonym (A)
    Anonym (Förbrukat) skrev 2018-11-19 21:00:26 följande:

    de var nog mest samtida, efter 40-talet tro jag inte det var så vanligt -  men det går att kolla upp

    Tänker istället på Tant Adolfina

    seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Tant_Adolfina

    Hennes alter ego var väl inblandad i någon skum taxiverksamhet, men jag kommer inte ihåg detaljerna


    Hitler va på den tiden väldigt omtyckt men även väldigt hatad. Antingen älskade man honom eller hatade honom.
  • Anonym (Förbrukat)

    från SCB


    185 personer har Adolf som tilltalsnamn Förnamn:

    185 män har Adolf som tilltalsnamn


    Totalt 2 322 män har Adolf som förnamn


    0 kvinnor har Adolf som tilltalsnamn


    Totalt 1 kvinna har Adolf som förnamn


    Efternamn:

    2 personer har Adolf som efternamn


    Medelåldern för tilltalsnamnet Adolf är 74


  • Anonym (Y)

    Om man som vuxen funderar på att byta - go ahead.

    På en nyfödd - nej.

  • Anonym (A)
    Anonym (Förbrukat) skrev 2018-11-19 21:03:21 följande:

    från SCB


    185 personer har Adolf som tilltalsnamn Förnamn:
    185 män har Adolf som tilltalsnamn

    Totalt 2 322 män har Adolf som förnamn
    0 kvinnor har Adolf som tilltalsnamn

    Totalt 1 kvinna har Adolf som förnamn
    Efternamn:2 personer har Adolf som efternamn

    Medelåldern för tilltalsnamnet Adolf är 74
    Anonym (Förbrukat) skrev 2018-11-19 21:03:21 följande:

    från SCB


    185 personer har Adolf som tilltalsnamn Förnamn:
    185 män har Adolf som tilltalsnamn

    Totalt 2 322 män har Adolf som förnamn
    0 kvinnor har Adolf som tilltalsnamn

    Totalt 1 kvinna har Adolf som förnamn
    Efternamn:2 personer har Adolf som efternamn

    Medelåldern för tilltalsnamnet Adolf är 74
    Ja det va väl 73 år sen kriget slutade?
  • Egon den stora

    Känner en som heter det. Ser inget fel med det, men han kan inte skaffa facebook utan att få felmeddelande "vänligen ange ditt riktiga namn "

    Man kan ju heta josef utan problem?

  • Anonym (A)
    Egon den stora skrev 2018-11-19 21:15:04 följande:

    Känner en som heter det. Ser inget fel med det, men han kan inte skaffa facebook utan att få felmeddelande "vänligen ange ditt riktiga namn "

    Man kan ju heta josef utan problem?


    Lol
  • Ascendere
    Anonym (Förbrukat) skrev 2018-11-19 21:00:26 följande:
    de var nog mest samtida, efter 40-talet tro jag inte det var så vanligt -  men det går att kolla upp

    Tänker istället på Tant Adolfina

    seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Tant_Adolfina

    Hennes alter ego var väl inblandad i någon skum taxiverksamhet, men jag kommer inte ihåg detaljerna
    Just det, hon ja!
    Hon var en humanoid robot i skepnad av en snäll gammal tant, men när hennes kretsar kopplades fel blev hon istället "Lady Olfina", fruktad gangsterdrottning inblandad i alla sorts olagligheter. 
  • Anonym (B)

    Bra, med tanke på alla framstående personer med det namnet.
    Kung Adolf Fredrik (1710-1771) samt flera kungligheter vid namn Gustav Adolf till exempel. Samt nobelpristagare, diplomater, furstar, forskare, kompositörer, idrottare och många fler.

    sv.wikipedia.org/wiki/Adolf

  • Anonym (A)
    Anonym (B) skrev 2018-11-19 21:35:26 följande:

    Bra, med tanke på alla framstående personer med det namnet.

    Kung Adolf Fredrik (1710-1771) samt flera kungligheter vid namn Gustav Adolf till exempel. Samt nobelpristagare, diplomater, furstar, forskare, kompositörer, idrottare och många fler.

    sv.wikipedia.org/wiki/Adolf


    Juste dom glömmer man ofta. Hitler är den som snor uppmärksamheten för namnet tyvärr
  • 19rosor

    Själv skulle jag aldrig döpa barnet till ett sådant namn :O Min partners familj kommer från Polen och där är det likaså. Eftersom namnet är så pass känsloladdat (tänk bara hur Polen drabbades under WWII) är det ingen som heter så. Eller nästan ingen i alla fall.

  • Anonym (Förbrukat)
    Anonym (A) skrev 2018-11-19 21:11:57 följande:
    Ja det va väl 73 år sen kriget slutade?
    Adolf var populärt under hela 1800-talet, efter Adolfs vedervärdiga folkmord under andra världskriget avtog populariteten snabbt - om jag ska tro på det jag läser

    Det är 100 år sedan första världskriget slutade
    Peter Englund, historiker, författare och tidigare akademiens ständiga sekreterare har precis givit ut sista boken i serien om första världskriget , den ska enligt uppgift sluta med en österrikisk korprals besvikelse över utgången - du vet vem
  • Bananböjaren

    Inget fel på Adolf, många kungligheter och stora historiska människor har hett det.
    Enda orsaken att det är tabu är att Tyskland förlorade kriget.

    Adolf var inte värre än Josef, Winston eller Franklin. Men det är vinnarna av krig som formar historien för kommande generationer.

    Josef räknas ha tagit livet av tre gånger så många människor som Adolf.

    Den champagne drickande gravt alkoholiserade Winston var konstant bedövad av spriten och var knappast medveten om de hundratusentals baggar han skickade i döden.

    Värst av alla var nog ändå krigstuppen Franklin. Han ägnade hela sitt vuxna liv till att med alla medel dra in USA i krig och förstörelse. På denna tid var inte USA några krigstokiga dårar som de är idag, utan man ville hellst inte blanda sig i. Eftersom Franklin kände sig arg och orättvist behandlad av världen på grund av sin polio så tyckte han att det inte var mer än rätt att miljoner människor skulle få sätta livet till i ett krig på andra sidan jorden.

  • Anonym (A)
    Bananböjaren skrev 2018-11-20 15:09:15 följande:

    Inget fel på Adolf, många kungligheter och stora historiska människor har hett det.

    Enda orsaken att det är tabu är att Tyskland förlorade kriget.

    Adolf var inte värre än Josef, Winston eller Franklin. Men det är vinnarna av krig som formar historien för kommande generationer.

    Josef räknas ha tagit livet av tre gånger så många människor som Adolf.

    Den champagne drickande gravt alkoholiserade Winston var konstant bedövad av spriten och var knappast medveten om de hundratusentals baggar han skickade i döden.

    Värst av alla var nog ändå krigstuppen Franklin. Han ägnade hela sitt vuxna liv till att med alla medel dra in USA i krig och förstörelse. På denna tid var inte USA några krigstokiga dårar som de är idag, utan man ville hellst inte blanda sig i. Eftersom Franklin kände sig arg och orättvist behandlad av världen på grund av sin polio så tyckte han att det inte var mer än rätt att miljoner människor skulle få sätta livet till i ett krig på andra sidan jorden.


  • Anonym (Teo Brasved.)

    Jag tycker att det är ett fint namn. Det är sammansatt av de tyska orden adal (ädel) och wolf (varg). Ädel varg kort och gott. Ett gammalt namn från högtyskan, tror jag läste någonstans. Tror ursprungsnamnet var Athalwolf. Som sagt ett fint namn. Synd bara att det fortfarande förknippas med Hitler som inte själv valde det namnet utan hans föräldrar som inte var antisemiter. Namn och personer är två olika saker. Annars kan vi lika gärna bojkotta Anders (Behring Breivik) också.

  • sextiotalist

    Namnet är ju fortfarande rätt stigmatiserat, då den tidigare omnämnda österrikaren gjorde det ökänt. Det behövs nog ytterligare en generation till tror jag för att det ska bli mer accepterat.

    Josef, jag undrar egentligen hur många som vet att Stalin hette Josef i förnamn?

    Egentligen inget fel på namnet, det har ju burits av kungar och var rätt vanligt förr. Sedan kan man fundera på varför vissa namn blir mer kopplade till tragedier på ett negativt sätt än andra.
    Men det har ju ändå hänt att folk har bytt namn för att inte förknippas med en som gjort grova brott.

  • Bananböjaren
    Anonym (Teo Brasved.) skrev 2018-11-21 10:59:56 följande:

    Jag tycker att det är ett fint namn. Det är sammansatt av de tyska orden adal (ädel) och wolf (varg). Ädel varg kort och gott. Ett gammalt namn från högtyskan, tror jag läste någonstans. Tror ursprungsnamnet var Athalwolf. Som sagt ett fint namn. Synd bara att det fortfarande förknippas med Hitler som inte själv valde det namnet utan hans föräldrar som inte var antisemiter. Namn och personer är två olika saker. Annars kan vi lika gärna bojkotta Anders (Behring Breivik) också.


    Aethelwulf borde vara det ursprungliga namnet, åtminstone som finns dokumenterat. Det härstammar från anglosaxiskan eller gammalengelska som det brukar kallas. I serien Vikings finns en karaktär Aethelwulf som baserar sig på den riktiga personen kung Aethelwulf av Wessex som härskade nångång på 900-talet e.kr har jag för mig.
Svar på tråden Namnet Adolf