• Malina70

Klass 5

Hej! Min son går i klass 5 och har sedan födseln varit överaktiv. Han lyssnar inte alltid på lärare och behöver hjälp för att förstå uppgiften.Det gäller mest Svenska och samhälle.När han väl vet hur han ska arbeta jobbar han på och är duktigt.Lite Kortfattad han lyssnar inte och har bråkat tidigare också . I fredags ringde fröken och meddelade att dom har bestämt att sonen ska arbeta i ett annat rum tillsammans med en till pojke och en resurs person och då alla ämnen förutom musik och idrott . Jag blev chockat liksom rester av famiöjen. Sonen tycker onte om fet heller. Undrar vad är det för metoder dom använder?? Har någon varit i samma dits? Finns det några lärare här? Dom har tänkt att jobba på detta sättet i en två

Månafer . Är riktigt ledsen och tror han kommer att retas för detta.

• Svar på tråden Klass 5
  • AndreaBD

Jag är lärare (högstadiet) och har själv två barn med ADHD. Det finns många delar i det här. Till att börja med: Har pojken utreds? Om ja, äter han medicin?
    Det beror ju mycket på hur hyperaktiv han är, hur svårt han har att anpassa sig och kunna jobba i klassrummet. Min äldste son togs ur klassrummet nästan omedelbart  i ettan. Sedan satt han med assistent i ett annat rum, i princip hela lågstadiet. Sedan fick han byta till en specialskola. När han fick medicin sedan (det var svårt att få då), kunde han återvända till vanlig skola och vara med alla andra i klassrummet f.o.m. 6:an. Min dotter däremot har alltid klarat sig i skolan och gått i vanlig klass med hyfsat bra resultat. Hon krisade först i tonåren och fick diagnos då.