• Malina70

Klass 5

Hej! Min son går i klass 5 och har sedan födseln varit överaktiv. Han lyssnar inte alltid på lärare och behöver hjälp för att förstå uppgiften.Det gäller mest Svenska och samhälle.När han väl vet hur han ska arbeta jobbar han på och är duktigt.Lite Kortfattad han lyssnar inte och har bråkat tidigare också . I fredags ringde fröken och meddelade att dom har bestämt att sonen ska arbeta i ett annat rum tillsammans med en till pojke och en resurs person och då alla ämnen förutom musik och idrott . Jag blev chockat liksom rester av famiöjen. Sonen tycker onte om fet heller. Undrar vad är det för metoder dom använder?? Har någon varit i samma dits? Finns det några lärare här? Dom har tänkt att jobba på detta sättet i en två

Månafer . Är riktigt ledsen och tror han kommer att retas för detta.

• Svar på tråden Klass 5
  • AndreaBD

Jag är lärare (högstadiet) och har själv två barn med ADHD. Det finns många delar i det här. Till att börja med: Har pojken utreds? Om ja, äter han medicin?
    Det beror ju mycket på hur hyperaktiv han är, hur svårt han har att anpassa sig och kunna jobba i klassrummet. Min äldste son togs ur klassrummet nästan omedelbart  i ettan. Sedan satt han med assistent i ett annat rum, i princip hela lågstadiet. Sedan fick han byta till en specialskola. När han fick medicin sedan (det var svårt att få då), kunde han återvända till vanlig skola och vara med alla andra i klassrummet f.o.m. 6:an. Min dotter däremot har alltid klarat sig i skolan och gått i vanlig klass med hyfsat bra resultat. Hon krisade först i tonåren och fick diagnos då.

Generellt kan du utgå ifrån att lärarna inte skulle ta ut honom, om det inte vore nödvändigt. Tvivlar du på att det behövs? Har du varit med på lektioner? Visserligen beter sig inte barn som de brukar göra, när föräldrar är med, men om man är med flera gånger och inte alltid är så synlig, så kan man få ett relativt realistisk intryck av hur det fungerar. Det kan jag bara rekommendera att du gör. Annars vet du inte hur det går. Barn kan vara så olika, hemma och i skolan.

• AndreaBD

Jag tycker du ska se det som en chans och peppa sonen. Allt negativt som du förmedlar (och du låter negativ), gör bara att han kommer att vägra satsa ordentligt. Det innebär en stor risk att han kommer att hamna efter. Och då blir det oftast i många ämnen samtidigt. Och när de väl kommer upp i högstadiet, puberteten gör det ännu värre och då blir det problem.

Det är jätteviktigt att få ordning på det före högstadiet. Att andra skulle reta honom, är egentligen minsta problemet. Att han inte är positiv till det är väl klart? Men det är en chans för honom att vända på denna negativa utvecklingen och fixa det. Ni skulle göra honom en björntjänst om ni inte stödjer det.

• Serah

Hur har det sett ut inman? Har läraren gjort anpassningar, stöd eller på annat sätt försökt hjälpa din son i klassrummet? Och har det hjälpt?

Har läraren kontaktat er ang de anpassningar som gjorts?

Ett sånt hör beslut anser jag att man först och främst stämmer av vid ett möte med föräldrarna, där läraren kan berätta hur hen arbetat med er son och hur han svarat på de anpassningar som gjorts, för att sen komma till att det inte funkar och DÅ, komma med ett förslag om att låta sonen komma i den enskilda gruppen, vad det skulle innebära för sonen osv. Hur de arbetar och vilket stöd han får.

Är ingen lärare själv men har en son i rvåan som fick börja i stödgrupp på detta sätt. I vårt fall startade även skolan en utredning för att se om han har någon diagnos.

• Fru Ve

Låter väl jättebra att han får sitta med bara ett annat barn och en lärare. Om det gör att han lättare lär sig. Samarbeta med skolan istället. De gör inte detta för att jäklas med dig eller ditt barn utan för att han ska kunna hänga med i undervisningen. Min son har ADHD och han sitter ibland med speciallärare eller i mindre grupper. Tycker det är bra!

• Bibbidi
    Serah skrev 2018-11-26 19:21:48 följande:

Hur har det sett ut inman? Har läraren gjort anpassningar, stöd eller på annat sätt försökt hjälpa din son i klassrummet? Och har det hjälpt?

Har läraren kontaktat er ang de anpassningar som gjorts?

Ett sånt hör beslut anser jag att man först och främst stämmer av vid ett möte med föräldrarna, där läraren kan berätta hur hen arbetat med er son och hur han svarat på de anpassningar som gjorts, för att sen komma till att det inte funkar och DÅ, komma med ett förslag om att låta sonen komma i den enskilda gruppen, vad det skulle innebära för sonen osv. Hur de arbetar och vilket stöd han får.

Är ingen lärare själv men har en son i rvåan som fick börja i stödgrupp på detta sätt. I vårt fall startade även skolan en utredning för att se om han har någon diagnos.

Att utreda en diagnos tar ofta flera år, det är jättelånga köer just nu. 

Sen kan man tycka vad man vill, men lärare får ta sådana här beslut. Oftast är det dock ingenting som läraren enskilt.

TS, antagligen har det här beslutet tagits för det absolut inte fungerat i klassrummet just nu. För hela klassens skull, och för din sons skull, är det ibland bäst att man kommer ifrån gruppen så man kan fokusera. Tänk bara vilken möjlighet! Bara två stycken elever, på en vuxen! Snacka om att din son kommer ha möjlighet till att få mycket hjälp!
  • Bibbidi
    Oftast är det dock ingenting som läraren enskilt * 

bara ville förtydliga att jag inte menar att föräldrarna behöver vara med på tåget utan det är andra vuxna på skolan, typ specialpedagog/speciallärare/rektor osv som tagit beslutet. 
Svar på tråden Klass 5