• miillaan

Välja mellan vänner

Hej, jag vet inte vad jag ska göra, ska berätta kortfattat. mina 2 bästa vänner har hamnat i största bråket och nu tvingar dom mig att välja mellan dom, om jag inte väljer så skulle ingen av dom vara vän med mig mer. Grejen är att dom är mina ända vänner och dom beter sig såhär barnsligt. Och båda dom här två är ''populära'' och vid tidigare erfarenheter så vet jag att om man bråkar med någon utav dom så fixar dom folk emot en så man bli hatad. Jag vet detta är barnsligt beteende men snälla hjälp mig.

• Svar på tråden Välja mellan vänner
  • Mongoliet

Åh du får ställa frågan i Min häst ist

• OlgaElvira
    miillaan skrev 2018-11-28 03:53:16 följande:

Hej, jag vet inte vad jag ska göra, ska berätta kortfattat. mina 2 bästa vänner har hamnat i största bråket och nu tvingar dom mig att välja mellan dom, om jag inte väljer så skulle ingen av dom vara vän med mig mer. Grejen är att dom är mina ända vänner och dom beter sig såhär barnsligt. Och båda dom här två är ''populära'' och vid tidigare erfarenheter så vet jag att om man bråkar med någon utav dom så fixar dom folk emot en så man bli hatad. Jag vet detta är barnsligt beteende men snälla hjälp mig.

Dina `vänner` beter sig väldigt barnsligt men det inser du redan. Att de sedan också talar illa om människor de haft en konflikt med visar att de inte är mycket till vänner.

Jag tycker inte att du ska göra något alls. Fortsätt umgås med båda och om de ställer krav och kommer med hot så säg helt lugnt att det är deras val och att du tycker att de uppför sig omoget. Förstår att det känns tungt och riskfyllt när man inte har så många vänner. Men ibland bör man göra det rätta annars riskerar man att alltid blir någon man kan köra med.
  • Meriall

Men vad handlar bråket om då?

Välj den vän du tycker bäst om. Tycker du exakt lika mkt om dem så välj den du tycker har rätt i bråket.

• Afterlife
    miillaan skrev 2018-11-28 03:53:16 följande:

Den sortens vänner klarar du dig bättre utan även om du blir ensam.
    Mitt råd är att sakligt berätta för dem att de är dina enda vänner och att du under inga omständigheter kommer att välja sida i ett bråk som du inte har haft någon del i (vilket jag förutsätter att du inte har).
    Sedan går du vidare. Om de då väljer att säga upp kontakten med dig var de inga vänner att ha iallafall.

Jag var tvungen att göra samma sak för ett antal år sedan med mina syskon (som jag alltid stått jättenära). Båda hade betett sig som idioter mot varandra och de krävde att jag valde sida. Jag vägrade och förklarade att jag aldrig kommer att välja mellan mina syskon. Tyvärr tog mitt ena syskon det som om jag valde den andras sida och sade upp kontakten med mig. Det svider men det är fullständigt orimligt att kräva att någon väljer sida på det sättet.
  • Meriall
    Afterlife skrev 2018-11-28 09:29:53 följande:

Den sortens vänner klarar du dig bättre utan även om du blir ensam.

Mitt råd är att sakligt berätta för dem att de är dina enda vänner och att du under inga omständigheter kommer att välja sida i ett bråk som du inte har haft någon del i (vilket jag förutsätter att du inte har).

Sedan går du vidare. Om de då väljer att säga upp kontakten med dig var de inga vänner att ha iallafall.

Jag var tvungen att göra samma sak för ett antal år sedan med mina syskon (som jag alltid stått jättenära). Båda hade betett sig som idioter mot varandra och de krävde att jag valde sida. Jag vägrade och förklarade att jag aldrig kommer att välja mellan mina syskon. Tyvärr tog mitt ena syskon det som om jag valde den andras sida och sade upp kontakten med mig. Det svider men det är fullständigt orimligt att kräva att någon väljer sida på det sättet.

Jo men det beror ju helt på vad bråket handlade om. Det nämner ju inte TS. Har bara en betett sig dåligt/sämre är det en annan sak.
  • miillaan

Jag är inte helt 100 på vad allt startade pga att jag inte var inblandad, men det startade om nått litet typ vem som har rätt sedan eskalerade det bara.

• AnnaSthlm

De lägger alltså ansvaret för sin skit på dig? Du är inte mycket värd i deras ögon. Du är för de båda ett verktyg för att höja självförtroendet.

Säg såhär: det där är ert bråk och jag vill inte bli inblandad. Jag kommer inte att ta ställning. Om du fortfarande vill vara vän med mig finns jag här, det är upp till dig. Jag kommer att vara vän med NN också om hen vill. Om du vill vara vän med NN är upp till dig.

• Afterlife
    Meriall skrev 2018-11-28 12:19:49 följande:
    Jo men det beror ju helt på vad bråket handlade om. Det nämner ju inte TS. Har bara en betett sig dåligt/sämre är det en annan sak.
    Ja, det håller jag med om. Jag förutsatte att TS inte hade haft svårt att välja om bara en av dem de facto hade gjort fel. Dumt av mig att förutsätta. :)
    miillaan skrev 2018-11-29 02:25:45 följande:

Jag är inte helt 100 på vad allt startade pga att jag inte var inblandad, men det startade om nått litet typ vem som har rätt sedan eskalerade det bara.

Då står jag fast vid mitt svar. Den sortens vänner som tvingar in dig i sina konflikter är inte bra vänner.
  • nernu

Det reder sig. Man bråkar på högstadiet, särskilt tjejer, men det går troligtvis över efter ett tag när det lagt sig. Försök att inte bestämma eller ge några besked utan flyt bara med och se om det löser sig.

Svar på tråden Välja mellan vänner