Anonym (Stina) skrev 2018-12-19 06:47:39 följande:
Fast ingen göteborgare skulle säga att uddevallamål har några likheter med göteborgska. Och för mig, som göteborgare, så är det ju omöjligt att höra skillnad på stockholmska och den dialekt man talar i Södertälje.
Utslätad är väl ett värdeord? För den som är van att höra stockholmska från Stockholm stad så låter kanske en person från Södertälje som stockholmska blandat med något annat men i själva verket kan man lika gärna säga att stockholmska är som Södertäljedialekt blandat med något annat. Vad jag menar är att det finns ju ingen genuin dialekt utan varje dialekt har en särprägel och beroende på hur känd dialekten är desto mer förknippas den med ett visst område.
Fast jag påstod aldrig att uddevallamål liknar göteborgska.
Jaså, tycker du? Jag hör ändå viss skillnad, dock svårare att säga exakt vad det är som skiljer. Likaså hör jag (förhållandevis stor) skillnad på stockholmska som talas söder om slussarna och den som talas norr därom och kanske framförallt den på Lidingö.
Vad menar du med värdeord? Att det beror på vad man lägger för värde i det?
Fast jag vill ändå påstå att *genuin* kan användas för att skilja mer särpräglade, ålderdomliga dialekter från mer utslätade, rikssvenska-influerade dialekter. Samtidigt som ju *genuin* kan ha den där mer individuella innebörden som du antyder.