Fast jag påstod aldrig att uddevallamål liknar göteborgska.
Jaså, tycker du? Jag hör ändå viss skillnad, dock svårare att säga exakt vad det är som skiljer. Likaså hör jag (förhållandevis stor) skillnad på stockholmska som talas söder om slussarna och den som talas norr därom och kanske framförallt den på Lidingö.
Vad menar du med värdeord? Att det beror på vad man lägger för värde i det?
Fast jag vill ändå påstå att *genuin* kan användas för att skilja mer särpräglade, ålderdomliga dialekter från mer utslätade, rikssvenska-influerade dialekter. Samtidigt som ju *genuin* kan ha den där mer individuella innebörden som du antyder.
ja visst är det skillnad på den stockholmskan som talas norr om stan jämfört med den som talas söder om stan. Skillnaden hörs mest bland dem som är över 50, speciellt "södertugget" är inte lika extremt bland yngre förmågor.
Däremot förstår jag inte vad du menar med Södertälje, skulle det vara en allmänt vedertagen plats för dialektala skillnader? Båda mina föräldrar samt mor och farföräldrar är uppvuxna i Södertälje, jag en bit utanför och jag har aldrig hört att det skulle vara något gränsland. Menar du mellan sörmländska och södersnack då? Sörmländska är väldigt olika om du kommer från Nyköping eller Eskilstuna. I Eskilstuna brukar man ju säga att gnällbältet light börjar.
Som jag uppfattar Södertäljemål så är det nästan identiskt med södersnack om än inte lika extremt, mer likt rikssvenskan.
Mellan Strängnäs och Eskilstuna är det bara 3-4 mil men skillnaden är enorm, inte som Nyköping och Norrköping, men nästan!
Vore intressant att höra dina åsikter om Södertäljedialekt kontra södersnack och S-tälje kontra Strängnäs/Mariefred/Nykvarn-hållet.