• Anonym (Dialektresor.nu)

En fråga om dialekter!

Ni som bor i städer/orter/områden med utslätad dialekt alternativt dialekt som *drar* åt en annan dialekt (typ Södertälje, Alingsås, Sandviken, Uddevalla, Karlskrona m f), hur genuin är dialekten hos andra som bor i samma stad/ort/område?

• Svar på tråden En fråga om dialekter!
  • Anonym (oförstående)
    mammatill6 skrev 2018-12-19 05:29:16 följande:

Men va? Bor i Södertälje. Finns ju ingen speciell dialekt Hr.

Bor inte i Södertälje, men håller med om att det finns ingen speciell dialekt där. Inte så långt jag märkt åtm... inte i Uddevalla eller Alingsås heller...)

Tror ts menar typ att i Södertälje ska dialekten påminna om Stockholmskan men är inte riktig Stockholmska, alltså ska det i ts mening finnas en viss dialekt i Södertälje. Samma med Uddevalla och Alingsås, den påminner om Göteborgska men är inte "riktig" Göteborgska. Dialekten i Södertälje, Uddevalla, Alingsås och vad mer det var ska alltså vara mindre dialektig och svårare att urskilja från var den kommer från. Don't blame me, jag kan ha missuppfattat helt!
  • Anonym (oförstående)
    Anonym (Dialektresor.nu) skrev 2018-12-19 03:18:52 följande:

Nja, snarare en dialekt där de för den dialekten typiska dragen är mindre förekommande. Akademikersvenska, jag vet, men kan inte förklara det bättre. Tänk grötig dialekt kontra *tunn* dialekt.

Vad är Akademikersvenska då? Eller menar du folk som pratar/använder sig av ett språk med stärre ordförråd? Och verkar i miljöer där man "ska" ha ett större och bättre ordförråd? Grötig dialekt för mig är Danska - men då snackar vi ju ett helt annat språk. Möjligen riktigt grov Skånska.

Är en tunn dialekt för dig en dialekt som är svårare att urskilja från var personen kommer? Isåfall skulle jag nog säga att det är en dialekt som påminner mer om rikssvenskan.
  • Anonym (oförstående)

För att svara på TS: Tja, alltså du kan väl inte fråga hur genuin en dialekt är? Alla pratar med mer eller mindre dialekt oavsett om man vill det eller ej och en dialekt är inte mer äkta/riktig än en annan dialekt.

Dialekt påverkas ju av massa saker, tex om man har en mamma som är Göteborgare och en pappa som är Skåning kan man inte räkna med att barnet ska prata "ren" Göteborska eller Skånska, barnets dialekt kommer ha vissa drag av både Skånskan och Göteborgskan.

Jag tycker hela frågeställningen i ts är konstig, så möjligheten att jag missuppfattat frågan är ganska stor.

• Anonym (Öh)

Jag förstår faktiskt inte vilka det är du frågar? Vilka är målgruppen?

• Anonym (Stina)
    Anonym (Dialektresor.nu) skrev 2018-12-19 02:59:04 följande:

Ja, alltså att det övergår i en annan dialekt.

Klart den är påverkad av t ex västgötska som du säger, precis som att människor i Stenungsund för en ovan lyssnar kan framstå som göteborgare. Och, för den delen, att du hittar den mest genuina bohuslänskan på öarna (av skäl som är uppenbara).

Fast ingen göteborgare skulle säga att uddevallamål har några likheter med göteborgska. Och för mig, som göteborgare, så är det ju omöjligt att höra skillnad på stockholmska och den dialekt man talar i Södertälje.

Utslätad är väl ett värdeord? För den som är van att höra stockholmska från Stockholm stad så låter kanske en person från Södertälje som stockholmska blandat med något annat men i själva verket kan man lika gärna säga att stockholmska är som Södertäljedialekt blandat med något annat. Vad jag menar är att det finns ju ingen genuin dialekt utan varje dialekt har en särprägel och beroende på hur känd dialekten är desto mer förknippas den med ett visst område.
  • Anonym (??)
    Anonym (Dialektresor.nu) skrev 2018-12-19 02:56:56 följande:
    Nej, det är snarare en sociolekt. De som har vuxit upp i Södertälje har naturligtvis en dialekt.
    Nej, jag håller inte med. Det har säkert funnits en dialekt där en gång i tiden. Men nu är ju typ 80% som bor där födda i ett annat land.

Precis som att Stockholmskan inte finns längre då det egentligen inte finns en enda riktig stockholmare kvar i stan. Precis alla är inflyttade från andra svenska städer eller länder.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (??) skrev 2018-12-19 09:28:46 följande:
    Nej, jag håller inte med. Det har säkert funnits en dialekt där en gång i tiden. Men nu är ju typ 80% som bor där födda i ett annat land.

Precis som att Stockholmskan inte finns längre då det egentligen inte finns en enda riktig stockholmare kvar i stan. Precis alla är inflyttade från andra svenska städer eller länder.
    Nej, inte precis alla...

Vi är massor som har rötter i Stockholm sedan många generationer. Däremot blir vi fler och fler i Stockholm hela tiden, men utflyttningen är inte lika stor. Det fylls på med folk från annat håll, precis som det ska vara i en storstad. 
  • Åsa

TS använder "utslätad" på ett annat sätt än jag tror jag, så jag vet inte om vi talar om samma sak.
    Dialekter (fast det idag mest handlar om accenter)  talas i glidande skala. Den som talas vid punkt A på en linje är vare sig mer eller mindre genuin än den som talas vid punkt, C, F eller K även om de delar drag med de omkringliggande dialekterna. Som någon skrev kan man lika gärna kalla Göteborgsaccenten en variant av Alingsås,  Uddevallas eller Kungsbackas accenter  som tvärtom (och eftersom Göteborgsdialekten är tungt påverkad av inflyttare från t ex Dalsland och Halland kanske det vore mer korrekt att kalla göteborgskan en variant av dessa än tvärtom) . En annan sak är att man som utsocknes kanske gärna går på den mest kända dialekten och kallar de man är mindre bekant av varianter.

Utslätad dialekt handlar för mig snarare om när individen för att underlätta kommunikationen i en ny omgivning slutar använda de drag i sitt språk som av andra uppfattas som mest dialektala eller sociolektala.

• Anonym (??)
    Mrs Moneybags skrev 2018-12-19 09:37:51 följande:
    Nej, inte precis alla...

Vi är massor som har rötter i Stockholm sedan många generationer. Däremot blir vi fler och fler i Stockholm hela tiden, men utflyttningen är inte lika stor. Det fylls på med folk från annat håll, precis som det ska vara i en storstad. 
    Ja, och eftersom att det fylls på hela tiden så finns det ingen dialekt längre. Hur länge sedan var det du träffade på någon där man direkt hörde att personen är uppvuxen i solna tex?
  • Åsa
    Anonym (??) skrev 2018-12-19 10:46:45 följande:
    Ja, och eftersom att det fylls på hela tiden så finns det ingen dialekt längre. Hur länge sedan var det du träffade på någon där man direkt hörde att personen är uppvuxen i solna tex?
    Dialekter i klassisk bemärkelse (typisk grammatik, ordförråd + accent) finns inte många kvar ens på landsbygden. Går du bara på vad som gäller för dialekt idag, accenten, så nog hör de flesta icke 08:or vem som är från Stockholm även om stockholmaren själv inte tycker att det hörs (många stockholmare tror sig - felaktigt - tala vad som uppfattas som "rikssvenska"). Skillnader mellan närliggande områden i huvudstaden kanske inte har typiska skillnader /längre/, men sådana har ingen utanför orten lagt märke till innan heller.
Svar på tråden En fråga om dialekter!