• Äldre 29 Dec 09:19
    219 visningar
    9 svar
    9
    219

    Kattunge - kan man jobba som vanligt + han är tillbakalämnad av familj nr 1

    Vi är nära att skaffa en kattunge - är i princip tingad av oss och vi ska träffa honom snart för första gången.

    Om vi köper honom så kommer vi att kunna vara hemma i 5 dagar i sträck men sedan börjar skola, jobb mm. Då kommer vi att vara borta dagtid men förstås försöka gå omlott så mycket som möjligt med tiderna, och säkert kan vi jobba hemifrån någon dag i veckan.

    Tror ni att det borde funka bra för katten?

    Kattungen har också haft ett annat hem innan oss, men blev tillbakalämnad till uppfödaren pga att familj nr 1 upptäckte att de inte kunde avla på honom som planen var. Hur påverkar detta tror ni? Att han först kom till ett hem och sedan kommer tillbaka till uppfödaren och sedan vidare till oss? Jag vet just nu inte hur länge han har varit hos de andra. Men jag förstår också att åldern på katten spelar in mycket, och jag tror att han kan ha lämnats något för tidigt om jag räknar rätt. Ska förstås undersöka saken.

    Alla råd är varmt välkomna, jag är nybörjare och tar tacksamt emot råd och tips. Är väldigt mån om att detta blir bra på alla sätt och vis.

  • Svar på tråden Kattunge - kan man jobba som vanligt + han är tillbakalämnad av familj nr 1
  • Äldre 29 Dec 09:48
    #1
    +1

    Prata med uppfödaren som känner just denna kattunge.

  • Äldre 29 Dec 10:06
    #2

    Ja det ska jag, bra tanke att höra med den som känner honom. Jag bara tänker att de kanske vill sälja katten och inte säger så ofördelaktiga saker då.... Och när man väl står där och håller i lilla kattungen - det är lättare att vara rationell innan (nu) än i det ögonblicket. Tror att katten togs från mamman när den var 10-11 veckor, och så fram och tillbaka mellan familjer uppepå det. Men får den bara ett stabilt hem framåt (hos oss) så kanske det ska gå bra.

    Jag vet inte heller om jag vågar fråga så många ?kritiska? frågor heller, då kanske vi inte får komma och ha första tjing på katten... men den oron är kanske obefogad?

  • Äldre 29 Dec 10:10
    #3
    +1

    En seriös uppfödare skulle aldrig lämna iväg en katt som är yngre än 12 veckor. Gjorde hen det till den andra familjen skulle jag dra mig ur. Är katten vaccinerad och veterinärbesiktigad? Det ska den vara. Är det en raskatt eller huskatt?

    Jag tror absolut en kattunge skulle klara sig själv om dagarna, men nog skulle det bli lite ensamt. Optimalt är väl att köpa 2 syskon så behöver man inte oroa sig och stressa hem på samma sätt.

  • Äldre 29 Dec 10:11
    #4
    +1
    mammamagi skrev 2018-12-29 10:06:45 följande:

    Ja det ska jag, bra tanke att höra med den som känner honom. Jag bara tänker att de kanske vill sälja katten och inte säger så ofördelaktiga saker då.... Och när man väl står där och håller i lilla kattungen - det är lättare att vara rationell innan (nu) än i det ögonblicket. Tror att katten togs från mamman när den var 10-11 veckor, och så fram och tillbaka mellan familjer uppepå det. Men får den bara ett stabilt hem framåt (hos oss) så kanske det ska gå bra.

    Jag vet inte heller om jag vågar fråga så många ?kritiska? frågor heller, då kanske vi inte får komma och ha första tjing på katten... men den oron är kanske obefogad?


    Ett vettig uppfödare blir glad över kritiska frågor. Det betyder att ni själva är seriösa och verkligen vill ge en katt ett bra hem! Känns det lite skumt, avvakta, det finns gott om kattungar!
  • Äldre 29 Dec 10:16
    #5
    +1

    Eftersom att de första ägarna skulle använda katten till avel så gissar jag att det är en raskatt, alltså lär inte ungens ålder handla om okunskap. En seriös uppfödare skulle aldrig lämna bort en kattunge innan 12 veckor.

    Den här stackars lilla kattungen är säkert jättehärlig, men ni bör inte stödja en sådan uppfödare. Lägg era pengar hos någon annan istället som sätter katten (och inte pengarna) först.

    Sedan, tiden hemma funkar säker. Men jag skulle rekommendera att ta in 2 syskon eller kanske en extra unge från ett katthem. Så att de får lite sällskap medan ni jobbar helt enkelt.

  • Äldre 29 Dec 11:19
    #6

    Har träffat på en kattunge som togs för tidigt (dock vid 8 veckor). Den katten mådde aldrig bra, började suga/tugga på sin svans och var alltid lynnig och anföll folk. Kunde inte göra saker som andra katter tex hoppa efter en bit mat. Behöver ju inte bero på det men kanske.

    Det berodde inte på familjen som fick den eftersom de haft många katter som alla varit "normala".

  • Äldre 29 Dec 12:00
    #7
    +1

    Tack för alla svar - och det visade sig att jag hade förstått det fel! Katten har aldrig lämnat mamman! Och uppfödaren säger att den aldrig skulle få lämna innan 12 v. Så nu känns det som grönt ljus faktiskt! Tänk om vi snart blir med katt! Håller tummarna för det!

    Tack för alla tips och info om vikten av att den stannar i 12 v!

  • Anonym (Iris)
    Äldre 29 Dec 12:07
    #8

    Jag håller med tidigare inlägg.

    En seriös uppfödare SKA inte lämna ifrån sig en kattunge innan den blivit 12 veckor gammal. Och uppfödaren skall naturligtvis alltid sätta kattens mående framför pengarna. 
    Djuret har ju inte bett om att få bli köpt och kommer förmodligen att leva ganska länge. Det vore ju väldigt olyckligt om ni efter några månader upplever att det är problem med katten pga det som du nu uttrycker oro för, då har ni förmodligen fäst er vid den och då blir det mycket svårare att lösa problemet. Ett djur skall vara välkommet i familjen och en källa till glädje, inte problem.

    Vad ska ni ha katten till? Eftersom den måste bli "tingad" och du är orolig att inte få köpa den om du (som du beskriver det) ligger på uppfödaren om information.

    Om det är avel är det ju viktigt att den är bra och stabil mentalt och har ett normalt beteende. Om den bara är för sällskap så finns det säkert andra katter som är vid rätt ålder. Ett levande djur skall man inte köpa för att det har ett visst utseende som man råkat fästa sig vid om man misstänker att det kan finnas problem och uppföderen inte är seriös. 

    Det är liksom ingen inredningsdetalj som måste se ut på ett visst sätt.

  • Äldre 29 Dec 13:15
    #9

    En katt klarar oftast av att lämnas ensam ganska fort, även om det inte är det mest ultimata. Om ni kan trixa och gå omlott så katten inte blir själv för många timmar i början är det jättebra. Även förslaget med en andra katt är bra, två katter klarar av mer ensamtid än en ensam katt. Och det kan för all del vara en vuxen katt från ett katthem (se bara till att den inte har för mycket i bagaget).

Svar på tråden Kattunge - kan man jobba som vanligt + han är tillbakalämnad av familj nr 1