• Anonym (Ts)

Byta kött mot halloumi?

Vill minska min köttkonsumtion och äta mer vegetariskt. Gillar inte bönor, linser, tofu osv men ska försöka lära mig. Under tiden, kan man byta ut några kötträtter i veckan mot exempelvis halloumi utan att det ger några direkta negativa effekter rent näringsmässigt?

• Svar på tråden Byta kött mot halloumi?
  • klyban

Låt bli, minska mängden kött istället.

hur många meter var det?
  • Liberté

Du kan alltid byta till ett köttsubstitut fungerar lika bra för köttfärssås och tacos.
    Finns även vegeratiska korvar som endast skiljer lite i textur och inte speciellt i smak.

Halloumi fungerar till vissa rätter men annat skulle det bara bli konstigt.

Det du ersätter med ska fungera i sin egen rätt inte bara ersätta köttet utan man vill äta gott samtidigt, detta är nykeln till att äta vegetariskt. Att lära sig tillaga bönor, linser och grönsakerna så man framhäver dess smak och styrkor istället för att förvänta sig att en ostbit ska vara en stek.

Själv inte vegetarian men äter vegetariskt 5-6 dagar i veckan för att jag lärt mig laga den typen av mat och det fungerar bra, dessutom ofta bra hållbarhet och enkelt att spara i kylen.

• Anonym (Blä)

Är vegetarian men tycker Halloumi smakar skit finns så mycket bättre substitut som "köttfärs" av ärtor, mumma!

• brallison
    Liberté skrev 2019-01-07 15:44:02 följande:

Finns även vegeratiska korvar som endast skiljer lite i textur och inte speciellt i smak.

Att lära sig tillaga bönor, linser och grönsakerna så man framhäver dess smak och styrkor istället för att förvänta sig att en ostbit ska vara en stek.

För min del det är just det - strukturen saknas och därmed blir inte gott Bönor (som varit torkade) kan jag inte äta alls - de har så hemsk mjölig konsistens så att ingen smaksättning hjälper (och det är med tanke på att jag tycker att bönrätter ser väldigt goda ut!)
  • Anonym (Annat?)

Kan du inte testa tex qournfärs, filéer och schnitzel? Och/eller sojavarianterna?

• smulpaj01

Det är klart du kan äta halloumi istället om du gillar det. Men det finns inget substitut för kött som smakar lika bra. Har provat massor. Så jag gör som du, väljer halloumiburgare om jag vill dra ner på kött.

• Anonym (G)

På vilket sätt skulle cypriotisk ost vara ett bättre alternativ än svenskt kött? Cypern använder extrema mängder antibiotika i djurhållningen.

• Anonym (äckligt)

Jag har förmodligen provat alla kött-substitut som finns på marknaden, och alla är i men mening vidriga.

Lär dig att laga god mat helt utan att snegla på kött-recepten. Om din målsättning är att dra ner på köttet och inte bli vegetarian så behöver du inte ens ersätta det animaliska proteinet i en eller ett par rätter i veckan. Du kan istället äta lite mer ägg, kvarg eller fisk t. ex. de måltider som inte är "gröna".

Svar på tråden Byta kött mot halloumi?