• Anonym (?)

varför barnförsäkring?

varför ska man teckna en barnförsäkring?

• Svar på tråden varför barnförsäkring?
  • Anonym (?)
    Anonym (viktigt) skrev 2019-01-18 10:54:07 följande:

Super viktigt med barnförsäkringar. Vårt barn råkade ut för en cykelolycka och skadade sina vuxentänder. Kommer behöva sätta två kronor när hon blir vuxen (myndig). Försäkringsbolaget betalar tandvård för den skadan tills barnet är 25 år.

är det trygg hälsas?
  • Anonym (?)
    Anonym (?) skrev 2019-01-18 10:57:35 följande:

är det trygg hälsas?

*hansas
  • Anonym (viktigt)

Tycker att Trygghansa har den bästa barnförsäkringen. Ring och prata med deras kundtjänst. Se till att du tecknar den dyrare varianten. Tacksam att vi gjorde det då 12-åriga sonen har fått en npf diagnos. Tack vare den dyrare försäkäkringen så har vi möjlighet att få ersättning även om han fick diagnosen efter att han fyllt 12 år.

• Anonym (hjälp)
    Anonym (?) skrev 2019-01-18 10:15:53 följande:
    sjukvården är ju endå relativt gratis i sverige?
    Men om ditt barn blir allvarligt sjuk kan du behöva vara borta länge från jobbet  = stort inkomstbortfall. På sjukhuset ingår inte din/pappans mat utan den kanske ni behöver köpa på plats = dyrare än hemma.
    Resor till och från vården kan kosta mycket om man måste åka ofta. 

Sjukhusvård är nästan gratis men inte helt.

Ni kan behöva hjälpmedel och annat som kostar.
  • Anonym (E)
    Anonym (viktigt) skrev 2019-01-18 10:58:06 följande:

Tycker att Trygghansa har den bästa barnförsäkringen. Ring och prata med deras kundtjänst. Se till att du tecknar den dyrare varianten. Tacksam att vi gjorde det då 12-åriga sonen har fått en npf diagnos. Tack vare den dyrare försäkäkringen så har vi möjlighet att få ersättning även om han fick diagnosen efter att han fyllt 12 år.

De har bara en försäkring idag och då ingår om barnet får en npf diagnos.
  • Magnefico
    Anonym (Q) skrev 2019-01-18 10:14:43 följande:

Av samma anledning som man tecknar bilförsäkring, hemförsäkring, olycksfallsförsäkring etc.

För att man hoppas på att aldrig behöva använda den.

Bilförsäkring måste du ha enligt lag. Inte riktigt jämförbart...

Personligen har jag ingen barnförsäkring. I genomsnitt så är det pengar i sjön. Annars skulle försäkringsbolagen inte göra någon vinst.

Skulle det hända något så har jag ekonomisk buffert för minst 5 år utan jobb. Mycket mer än vad någon försäkring skulle ge ändå.
  • Anonym (?)
    Magnefico skrev 2019-01-18 11:04:14 följande:

Personligen har jag ingen barnförsäkring. I genomsnitt så är det pengar i sjön. Annars skulle försäkringsbolagen inte göra någon vinst.

Skulle det hända något så har jag ekonomisk buffert för minst 5 år utan jobb. Mycket mer än vad någon försäkring skulle ge ändå.

men alltså jag fattar inte riktigt hur det här med barnförsäkring fungerar, jag går på försörjningsstöd för tillfället och har inte pengar att lägga undan till någon försäkring, eller hur funkar det?
  • Magnefico
    Anonym (viktigt) skrev 2019-01-18 10:54:07 följande:

Super viktigt med barnförsäkringar. Vårt barn råkade ut för en cykelolycka och skadade sina vuxentänder. Kommer behöva sätta två kronor när hon blir vuxen (myndig). Försäkringsbolaget betalar tandvård för den skadan tills barnet är 25 år.

Räknar ni verkligen hem det? Vad kan två kronor kosta? 25000 - 40000 kr? Den summan och mer därtill betalar ni nog i premier.
  • Anonym (Q)
    Magnefico skrev 2019-01-18 11:04:14 följande:

Bilförsäkring är inte detsamma som trafikförsäkring. Så jo, det är jämförbart
  • Anonym (Q)
    Anonym (?) skrev 2019-01-18 11:06:41 följande:
    men alltså jag fattar inte riktigt hur det här med barnförsäkring fungerar, jag går på försörjningsstöd för tillfället och har inte pengar att lägga undan till någon försäkring, eller hur funkar det?
    Men barnförsäkring ingår ju för fasen i försörjningsstödet!
    Det är ingenting du behöver betala själv i sådana fall. SÅ pass viktigt är det att ha en barnförsäkring att regeringen bestämt att det till och med ingår om man lever på existensminimum.
Svar på tråden varför barnförsäkring?