• Marie89

    Bästa sättet att lära sig engelska?

    Någon som har gått in för att lära sig engelska som vuxen och lyckats?

    Jag slet för att få g i engelska i skolan, jag har alltid haft svårt för det. Nu känner jag att man skulle ha så stor nytta av att kunna framförallt läsa engelska, vissa ämnen man vill fördjupa sig i står ofta på engelska.

    Några bra knep? läsa det man vill läsa och slå upp orden? Gå en onlinekurs?

  • Svar på tråden Bästa sättet att lära sig engelska?
  • Kjell2
    Marie89 skrev 2019-01-29 08:22:45 följande:

    Någon som har gått in för att lära sig engelska som vuxen och lyckats?

    Jag slet för att få g i engelska i skolan, jag har alltid haft svårt för det. Nu känner jag att man skulle ha så stor nytta av att kunna framförallt läsa engelska, vissa ämnen man vill fördjupa sig i står ofta på engelska.

    Några bra knep? läsa det man vill läsa och slå upp orden? Gå en onlinekurs?


    Läsa böcker och ha en ordbok. Börja med enkla och sen mer avancerade.
    Se på film utan textning
    Kvällskurser
    Språkresor eller turista själv London t ex.
  • K Kalle

    Jag gick en konversationskurs för några år sedan. Folkuniversitetet. Det hade varit ännu bättre om fler än bara jag och en till varit intresserade av att prata. De flesta satt mest tysta. Annars är det en bra grej!

  • Nyfiken blå

    Vill du läsa engelska så är nog tipset att läsa så mycket som möjligt och slå upp orden allt eftersom de kommer. Det tar tid i början men allt eftersom så kommer ordförrådet att öka och det blir färre och färre ord att slå upp. Man kan med fördel skapa en lista med ord och översättning som man kan träna på.

    Läser man romaner så kan det "räcka" att förstå ungefär vad ett ord betyder, vilket ofta kan utläsas av sammanhanget, tills det kommer fler gånger och kan vara dags att slå upp det. Förstår man inte ordet baserat på sammanhanget första gången så slår man upp direkt. Sen är det bara att traggla vidare och träna på de nya orden.

    För faktatexter gäller (oftast) det att slå upp direkt vad orden betyder så att man inte missar något viktigt.

    Att titta på engelskspråkiga filmer/serier/dokumentärer utan text är ett bra sätt att lära sig höra språket och uttalsträna - kan vara svårare att hinna slå upp ord dock. Lyssna på talböcker är också bra av samma orsaker.

    Vill då lära dig tala engelska så är det enda sättet att göra det att faktiskt hitta andra som talar engelska och prata med dem - helst ska de vara engelskspråkiga för att du ska få höra ett mer varierat språk men kan man inte hitta dessa så är det såklart bättre att prata med vem som helst.

    Att lära sig ett nytt språk som vuxen är i många fall inte svårare än när man är barn - snarare tvärt om då man kan vara mer motiverad - det som kan vara svårt är att få till uttalet som "en infödd".

  • Liberté

    Är målet att lära sig tala engelska eller kunna skriva det korrekt ?

    Hur du lär dig ett språk varierar.

    Många i Sverige är bra på att skriva/läsa för det är fokus i skolan men de kan inte tala särskilt bra då de saknar korrekt uttal och bygger inte meningar flytande samt saknar moderna ord.

    Exempelvis kan de flesta följa en engelsk film med undertexter på just engelska men tar du bort detta så har de svårare att förstå för de har kan inte läsa mimik effektivt, detta är något som krävs för att förstå och tala med andra engelskspråkiga.

    Uttalet blir extra viktigt.

    Medan om du istället ska kunna skriva så är att läsa viktigt för att du passivt tar in hur meningar byggs upp. Kombinera detta med att lära sig korrekt grammatiska regler.

  • AndreaBD

    Det finns jättemånga sidor på nätet där man kan träna det mesta.

    De här är mest för grammatik  (och ordförråd):

    https://agendaweb.org/

    https://www.englisch-hilfen.de/en/

    https://www.ego4u.com/

    Allt möjligt:

    https://www.myenglishpages.com/

    http://learnenglish.britishcouncil.org/

    Det finns förstås många fler. Googla bara efter vad du är ute efter.

    Annars är det förstås också jättebra att läsa, även på nätet, att titta på film på engelska, chatta med andra, läs och skriv på engelska forum.

  • brallison

    Självklart kan man lära sig engelska i vuxna ålder (jag har ju lärt mig svenska när jag var 25 på en ganska kort tid och har flera äldre kompisar som gjort det senare). Bästa tipset är nog att åka till ett engelsktalande land och stanna där i ett par månader - man tvingas helt enkelt att prata och använda språket och det går mycket fortare än vilka som helst kurser hemma.

  • Marie89

    Tack för alla tips! Nummer 1 för mig är att kunna läsa engelska, men är väl som många säger att helt enkelt börja läsa och låta det ta tid och vara jobbigt i början. Har gett mig i läxa att försöka läsa nåt på engelska varje dag.

    Åka till ett engelsktalande land förstår jag är det bästa men det går inte

  • Aliona
    Marie89 skrev 2019-01-31 18:03:36 följande:

    Tack för alla tips! Nummer 1 för mig är att kunna läsa engelska, men är väl som många säger att helt enkelt börja läsa och låta det ta tid och vara jobbigt i början. Har gett mig i läxa att försöka läsa nåt på engelska varje dag.

    Åka till ett engelsktalande land förstår jag är det bästa men det går inte


    Då är det läsa du ska göra! Varva mellan att läsa extensivt och intensitvt. När man läser extensivt försöker du bara läsa och förstå innebörden men bry dig inte om ifall det är ord du inte förstår. När du läser intensivt slår du upp alla ord du inte kan. Läs, smaka på orden och fundera över konstruktionerna. När du är klar skriv ner alla nya ord i en lista och repetera dem. Skriv sen gärna en sammanfattning av texten du läste. Försök att använda så mycket som möjligt de nya orden.

    Variera också romaner/noveller och tidningsartiklar då det är väldigt olika språk.

    Om du tycker om musik kan du jobba med sångtexter. Slå upp orden och lär dig sen att sjunga sången. Musik är ett bra sätt att memorera.
Svar på tråden Bästa sättet att lära sig engelska?