Inlägg från: Anonym (förstår icke) |Visa alla inlägg
  • Anonym (förstår icke)

    Otrohet - vad tycker du?

    Om alla ska vara otrogna till höger och vänster, vad är då meningen med att ha ett fast förhållande överhuvudtaget?

    Då kan man lika gärna leva tillsammans med en bästa vän (av samma kön) istället för en partner, och ha sex med hur många man vill. Utan risk för att såra någon eller riskera att något kommer fram.

    Jag vill inte vara otrogen för att jag helt enkelt inte vill ha sex med personer jag inte känner något för. Om jag känner mer för en annan man, så lämnar jag förhållandet jag har innan jag har sex med denne.

  • Anonym (förstår icke)

    Det är lite skillnad på vänner och att ha sex med andra. Vänner har man inte sex med, och sex är en intim handling. Hur går dessa ens att jämföra?

  • Anonym (förstår icke)

    1) Tycker du att det är ok att ha sex med nån annan utan att din partner vet om det eller har godkänt det?

    Nej, däremot har jag inget emot öppna förhållanden som båda är med på.

    3) Om du INTE tycker att det är ok, vad är det du tycker är fel? Är det att man lurar sin partner, eller är det just själva sexet? Eller båda delarna?

    Båda sakerna är fel för mig (eftersom jag aldrig skulle ha sex med någon utan känslor så känns det fel att ha sex med andra). Det som dock är värst är att gå bakom ryggen och ljuga för sin partner.

    4) Du som tycker att det är "lurandet" som är det värsta, kan du ärligt säga att du aldrig gjort någonting som du vet att din partner inte skulle vilja att du gjorde, och sen hållit tyst om det, alt. ljugit om du blivit konfronterad?

    Jag brukar försöka vara öppen och ärlig, men om jag någon gång ljugit så har det varit en oskyldig s.k vit lögn som inte skulle orsaka en enorm skada på förhållandet och min mans förtroende. Det finns vissa lögner som jag anser mycket värre än andra: några ex förutom otrohet är att ljuga om att man inte använder droger, att ljuga om att man inte spelar upp pengar,  ljuga om att man inte har barn med någon annan, att man inte har höga skulder (trots att man har det). 

  • Anonym (förstår icke)
    Anonym (Sannolikt?) skrev 2019-01-31 12:46:10 följande:
    Blir dock komplicerade familjeförhållanden.... ????
    Det blir det väl också ifall båda föräldrarna till barnen är otrogna och skaffar nya barn lite här och där? Resultatet blir oavsett att vissa kommer leva ensamma med sina barn. 
  • Anonym (förstår icke)
    Kråkungen skrev 2019-01-31 13:04:57 följande:
    Ja, det finns nog väldigt många olika tolkningar - jag insåg först häromdan att det finns de som till och med tycker att man är otrogen om man har fantasier om nån annan utan att agera på dem! Det jag menar med absolut trohet är helt enkelt att kräva att ens partner aldrig får ha sex med någon annan. Jag tror inte att jag drar nån gräns mer än mellan sex/inte sex - jag har som sagt fram till för ett par dar sen tagit för givet att det är där alla drar gränsen, men inser nu att så inte är fallet.
    Inga bekymmer skrev 2019-01-31 12:23:16 följande:
    Du skriver att trohet och krav på trohet är en fix ide hos den som kräver det, men om båda parter då har samma ide och inställning när de valde att bli partners? Är det inte rimligt att man talar om ifall man vill ändra villkoren? Är det ok att bara ändra sig och skita i vad man kommit överens om, utan att tala om för sin partner att man nu inte längre vill och har för avsikt att vara trogen?
    Jo absolut är det rimligt att prata med partnern om det!!! Jag insåg efter X antal inlägg att jag varit otydlig på den punkten. Alltså, jag tycker definitivt att man ska prata med sin partner redan från början om sin inställning - att bara gå och låssas att man är monogam, utan att ens ha gett partnern chansen att kanske godkänna ett öppet förhållande tycker jag är ett väldigt märkligt beteende. Men finns det så många som har det så? Som är icke-monogama av naturen, men som aldrig säger nåt om det till sin partner, utan som bara går och låssas? Är det däremot sen så att partnern förfärat ryggar tillbaka eller bara skrattar bort det när man tar upp det, eller på annat sätt tydliggör att ett öppet förhållande är otänkbart, och att hen kräver att man inte har sex med någon annan... ja, då har man ju ett dilemma. Och det är vid den punkten min fråga om vad som är rätt och fel/okej och inte blir aktuell. 
    Då är det enda rätta att man separerar och hittar en som tycker likadant (inte att man är otrogen). Om båda partnerna har så olika värderingar ska ingen kräva att den andra ska behöva ändra på sig.  

    Det är egentligen ingen skillnad mot de par där den ena inte vill något hellre än skaffa barn, medan den andre inte alls vill ha barn. Om det inte går att kompromissa fram något, så får man inse att man helt enkelt inte är kompatibla.
  • Anonym (förstår icke)

    Finns det någon som skulle komma överens med sin partner, att den kan ljuga och gå bakom ryggen hur mycket den vill så länge det inte kommer fram? Varför är det ok med otrohet. och inte alla andra tänkbara lögner man kan komma med?


    Jag vill inte leva i ett förhållande där lögner är en ingrediens för att få vårat sexliv bättre. Jag vill inte leva i ett förhållande där min man är med mig endast för vår bostad/barn/villa eller gemensamma vänners skull. Jag vill vara med en man för att han älskar mig och att jag älskar honom. Om han inte är nöjd med mig (för jag skulle se en otrohet som ett missnöje) då vill jag få möjligheten att hitta en annan som är med mig för att han älskar mig. Varför ska jag behöva nöja mig med ett förhållande med ett bra sexliv, som endast är bra för att en annan kvinna är kryddan i min mans liv?

    Alla som pratar om biologi och att man ska byta partner efter 4 år, har ni en aning om hur kärlekslöst era resonemang låter? Trista och robotaktiga för ni menar att man inte kan älska en person mer än 4 år. och därefter ska man bara vara med personen för det materiell (och den eventuella familjens skull).

    Hur tycker ni då att den personen som vill ha ett kärleksfullt liv ska göra?

  • Anonym (förstår icke)

    För mig som monogam är det inte en liten oskyldig lögn att gå bakom ryggen och vara otrogen. Därför förutsätter jag "om ingen öppen relation diskuterats innan " att han inte älskar mig (ej nöjd med förhållandet) om han är otrogen. Även i öppna förhållanden brukar det finnas vissa regler, och det är lika fel att där bryta det man kommit överens om.

    Det som är viktigt (i en relation) för en person behöver inte gälla för alla. Är det inte därför det är så oerhört viktigt att diskutera sådant, innan man bestämmer sig för att göra som man själv vill? Att vara egoistisk i en relation och bara tänka på sig själv, är inte synonymt med kärlek för mig.


    Risken finns alltid att en otrohet kommer fram! Den man vänstrar med kanske kärar ner sig och vägrar släppa taget och meddelar den ovetande partnern. 
    Men det som skulle göra mig mest arg förutom lögnen är att jag fråntas ett val. Ett val att lämna och hitta en person som har likadana värderingar som mig. Jag skulle känna att den personen jag blev kär i egentligen är en främling. för han var ju inte den jag trodde att han var. 

    Jag skrev inte alla ni som utan "alla som", och det är för att jag har sett fler diskussioner på FL som handlat om att män gör si och så utifrån biologi. Att män ska sprida sin säd till flera kvinnor, och att kvinnorna ledsnar på sex så snart de får barn för att det ligger i deras gener m.m.m.

  • Anonym (förstår icke)
    Kråkungen skrev 2019-02-03 01:28:12 följande:
    Blir osäker på vad du menar med citationstecknen här... använder du dem för att betona? Så att du menar att det är skillnad om man har diskuterat öppenhet innan (oavsett vad man kommit fram till)? För det är ju det jag har menat hela tiden, även om jag i början av tråden var otydlig med detta (det föll mig liksom inte in att det behövde tydliggöras...) - att man självklart förklarar sin ståndpunkt (att man inte är monogam av naturen) från början. 
    Ja, det är ju definitivt en poäng...  
    Anonym (förstår icke) skrev 2019-02-02 19:29:25 följande:

     


    Men det som skulle göra mig mest arg förutom lögnen är att jag fråntas ett val. Ett val att lämna och hitta en person som har likadana värderingar som mig. Jag skulle känna att den personen jag blev kär i egentligen är en främling. för han var ju inte den jag trodde att han var. 


    Ja, detta kan jag som sagt absolut förstå; om partnern från början utgett sig för att vara monogam kommer ju saken i en annan dager.
    Ah, då förstår jag!
    Ja du förstod allting rätt Glad

    Mina svar var utifrån att man inte diskuterat öppenhet. Jag tycker dock aldrig att man ska vara otrogen eftersom det sårar den man påstår sig älska, såvida den personen inte är polygam. 

    Om jag utgår från att min man hade varit poly och jag monogam, så önskar jag att han varit helt tydlig med mig att det aldrig skulle kunna fungera, om han inte fick vara med andra. Då blir det jag som får det avgörande valet om jag klarar av att leva i ett sådant förhållande eller inte.

    Det finns många par som har separerat trots att de älskar varandra. Andra anledningar till att man inte kan fungera ihop trots kärlek kan vara ( t.ex. kulturella, ekonomiska, politiska och religiösa skäl).Därför är det viktigt att vara tydlig med hur man fungerar, och att ingen ska behöva göra avkall på sig själv, även om det innebär att man inte kan leva tillsammans som ett par. 
  • Anonym (förstår icke)
    Kråkungen skrev 2019-02-03 02:10:51 följande:
    Anonym (FYI) skrev 2019-02-03 01:02:27 följande:
    Eller respekt....
    Ah ok. Men då är det ju nåt helt annat än det personen i ursprungsinlägget pratade om. 

    Jag var den som skrev ursprungsinlägget, men jag tycker att både det du skrev och det som FYI skrev stämmer. 

    Jag skulle inte anse att han älskade mig om han kunde ljuga om något sådant han vet är viktigt för mig (sårar mig).  Han skulle åtminstone inte ha respekt för mig och mina känslor. Samt det som jag skrev i ett inlägg innan, skulle han inte vara den person jag trodde mig älska.

    Det som FYI skriver stämmer ju också. Jag skulle inte anse att han hade rätt till min kärlek eller respekt längre. Han visade mig ingen kärlek och respekt när han ljög och gick bakom min rygg, bara för att få vara med en annan kvinna än mig.
  • Anonym (förstår icke)

    Tycker detta var lite intressant att läsa, även om jag inte helt känner igen mig i det.
    www.expressen.se/halsoliv/sex--relationer/psykologen-darfor-blir-vi-sa-knackta-av-otrohet/

    En ytterligare anledning till att jag avskyr otrohet, är att många otrogna bara själva vill vara otrogna men är starkt emot att deras partner är det. Det handlar alltså om att vara egoistisk och bara tänka på sig själv. Hur kan dessa människor påstå att de älskar sin kvinna/man? I mina ögon älskar de bara sig själva.

    Jag hittade tyvärr inte undersökningen där det stod att de otrogna var mer benägna till svartsjuka,och att de skulle lämna om deras partner var otrogen. Men har för mig att det var Victoria Milan som utförde den undersökningen bland sina medlemmar.

  • Anonym (förstår icke)

    Nu frågar jag bara av ren nyfikenhet. 


    Är ett bra sexliv så mycket värt att man kan tillåta otrohet för att få det? För mig känns det viktigare att veta partnern älskar (bara) mig. Jag skulle tänka att han låg och tänkte på den andra kvinnan medan han hade sex med mig (att det är enda orsaken till det bättre sexlivet), och därför skulle det inte vara värt det.

    Sexlivet är viktigt men inte prio ett för min del, då ligger omtanke, kärlek, tillit och värderingar snäppet högre. Om min man svek mig på det viset skulle jag förlora respekten och kärleken till honom. Därför skulle jag lika gärna kunna ha bra sex med vilken främling som helst efter det. Min man skulle vara lika mycket främling i mina ögon som en random kille på stan. 

    En annan fråga är varför jag skulle stanna med honom när jag kan hitta en ny/bättre? En som kan ge mig både respekt, kärlek och ett bra sexliv utan att behöva bli försmådd. Någon som jag  kan lita på i vardagslivet också.

  • Anonym (förstår icke)
    Inga bekymmer skrev 2019-02-06 11:05:30 följande:
    Det är naturligtvis en lögn att sexlivet skulle bli bättre av otrohet!! Men vad är det som säger att om din partner skulle bedra dig så hittar du en ny som är bättre? Du litade väl på din man? Så om han skulle svika dig hur ska du VETA på förhand att nästa partner är sååå mkt bättre?
    Det vet jag såklart inte, men (som med min man) skulle jag ge det en chans till motsatsen bevisas. Då är det inte svårare än att lämna och leta vidare? Om nu mot förmodan alla män skulle visas vara otrogna lögnare. Ja, då går det lika bra att leva själv . Jag är inte rädd för att leva ensam, och föredrar det alla dagar i veckan framför att leva med en man som ljuger och gör mig olycklig. Det förhållandet skulle inte ge mig något positivt längre, och då är det helt enkelt dags att gå vidare.

    I vilket fall som helt har min man brukat mitt förtroende ,så den nästa kan ju inte bli mycket sämre. Jag väntar helt enkelt tills jag hittar den rätta igen. Det kan jag ju inte göra om jag sitter fast i ett förhållande som gör mig olycklig. 

    Ett bra sexliv kan man få utan att skaffa en ny partner. Går ju bra att leva ensam och bara träffa män då och då.
  • Anonym (förstår icke)
    Kråkungen skrev 2019-02-06 14:55:11 följande:
    Detta var verkligen intressant, i det att det så väldigt tydligt illustrerar hur totalt olika perspektiv man kan ha :) 

    Min syn är att ja absolut!! Ett bra sexliv är betydligt mycket viktigare än att min partner älskar bara mig! Så länge han älskar mig, och vi har ett bra liv tillsammans, så har jag inga problem med att han älskar en eller flera andra utöver mig. Varför skulle jag? Det är nåt jag som sagt fortfarande inte fattar. Varför man måste ha ensamrätt.

    Intressant också att du valt att sätta bara inom parentes: "partnern älskar (bara) mig". Detta tyder på att du tycker att alternativet med bara är likvärdigt med alternativet utan, så att om partnern inte älskar bara mig, så älskar hen mig inte överhuvudtaget. Detta är en helt främmande tanke för mig. Precis som med vänner, som jag har tagit upp ett par ggr tidigare. Om jag har en vän, och sen får en vän till, så innebär ju inte det att jag inte längre är vän med den första, eller hur? Med absolut största sannolikhet fortsätter jag att vara precis lika bra vän med den första vännen helt oavsett. 

    Däremot betyder ju olika vänner olika mycket för en - man kan ha allt ifrån ytliga bekanta som man inte egentligen har nån nämnvärd relation till, till en vän som betyder allt för en - ens bästa vän. På samma sätt har det alltid varit med sexpartners för mig. Jag har haft allt ifrån tillfälliga ligg som inte betytt nåt mer än bra (och ibland dåligt) sex, till män som jag haft den där fullständiga, totala samhörigheten med, och som jag därför velat dela mitt liv med. Min kärlek till den där allra "bästa mannen" har inte varit eller blivit mindre för att jag har haft andra vid sidan av, som jag älskat i mer eller mindre hög grad.

    Sen det här med att partnern ligger och fantiserar om nån annan: i alla fall i mitt fall var det aldrig så att sexlivet med min monogame man blev bättre för att jag låg och fantiserade om nån annan under tiden. Det blev bättre för att jag inte längre kände den där extrema instängdheten och frustrationen som jag gjorde när jag försökte hålla mig till enbart honom. 

    Slutligen vill jag bara vara väldigt tydlig med att jag inte lägger nån värdering i min observation om hur olika ens perspektiv kan vara. Jag förstår inte behovet av ensamrätt, men jag har mer och mer börjat inse att det faktiskt är ett reellt behov, som ska tas på allvar av både den som har det och dess omgivning. Jag har tidigare sett det som ett tankefel; en "felkoppling" i huvet orsakad av en ursprungligen religiöst betingad samhällsmoral, men jag börjar mer och mer förstå att det inte är det det är frågan om. Även om ingen lyckats ge mig en rationell förklaring till det, så förstår jag bättre att det faktiskt är ett äkta behov. Och behov har ju ingalunda alltid rationella förklaringar :)

    Det är svårt att diskutera helt utifrån ditt inlägg. Jag har diskuterat utifrån rubriken om "otrohet" och inte polyamori. Ser som sagt inget fel i att en del människor kan tänka sig dela sin partner med andra, så länge det sker på lika villkor (vilket inte otrohet är). 

    Personligen skulle jag aldrig kunna leva i ett polyamoröst förhållande. Jag är helt enkelt bara kär i en åt gången, och då är det den personen jag vill ha sex med. Andra personer intresserar mig inte alls då. Jag lägger hellre tid på "vårat" sexliv än att blanda in andra då, det är ju bara "honom" jag vill lägga min tid på. Om jag skulle ha sex med andra så skulle det innebära att jag fick mindre tid att ha sex med den jag älskar, och varför ha halvdant sex med andra istället för med den jag älskar?  Så är i alla fall mitt resonemang i frågan. 

    Jag har för övrigt väldigt svårt att bli förälskad och kär. Till skillnad från tonåren (med ständiga förälskelser) så är det supersvårt i vuxen ålder. Att ligga med någon jag inte har känslor för skulle snarare ge mig ångest, än ge mig något positivt. Det har jag gjort tillräckligt mycket i tonåren så det räcker för mig.

    Om man dessutom bildat familj med sin partner har jag ännu svårare att förstå att man skulle vilja riskera att råka skaffa halvsyskon, eller dra hem sjukdomar till sin partner. 

    Ja, jag vill att min man ska älska mig och inte andra. Det har inget med äganderätt att göra, han är fri att gå när han vill (göra vad han vill), men inte på bekostnad av mig och mina känslor.


    Du jämför med vänner men jag kan inte relatera till det på samma sätt. Som jag skrev förut så har jag inte intimt sex med mina vänner. Jag är inte kär i mina vänner. Jag kommer aldrig bilda familj och gifta mig med mina vänner. 


    Men en sak som går att jämföra när det kommer till otrohet och mina vänner, är att om någon av de skulle ljuga, svika, nedvärdera och gå bakom ryggen på mig så är de inte längre mina vänner. De skulle snabbt degraderas till ytliga bekanta precis som min man om han var otrogen.

    Jag tycker att du diskuterar vettigt utifrån dina synpunkter. Men jag tycker du blandar ihop otrohet och polyamori när du pratar om dig själv. I ditt fall kan jag mer förstå mig på dina känslor, eftersom du (som du skrev tidigare) diskuterat det med din man redan från första början. Det är sällan otrogna diskuterar något med sin partner utan de bara gör som de själva vill och känner för.

  • Anonym (förstår icke)

    Jag har lika svårt att förstå det motsatta. Du utgår från att alla blir attraherade och kära i andra personer än den de är i förhållande med.? Jag blir kär i en åt gången, och det är den personen jag väljer att ha förhållande med. 


    För mig är det lika märkligt att vilja ha förhållande med en person, och ändå behöva blanda in en massa andra personer. Varför ens ha ett förhållande då? Bara för att garantera sällskap, och inte bli själv på ålderns höst? 


    En annan fråga är varför man inte ingår ett förhållande med en som har liknande värderingar till att börja med? Jag vill självklart ha en man som är trogen och då har jag inte förhållande med en poly. Om min man mot förmodan skulle vara otrogen så vet han att det är ett svek, eftersom han delar den värderingen. Han vill inte att jag ska vara otrogen mot honom. 


    Jag ser ingen mening i att ha förhållande eller gifta sig om man vill vara med massor av andra. Precis som du ser exklusivitet som en sjukdom så ser jag inte meningen med att ha flera samtidigt. 


     

  • Anonym (förstår icke)
    Anonym (FYI) skrev 2019-02-21 14:23:30 följande:

    Det kanske är hårklyverier och OT, men räknas verkligen fobier som psykisk sjukdom? Eller t.ex vara rädd för åskan...Är man psykiskt sjuk då?
    Tycker kanske att det är en lite olycklig jämförelse...Fobi__Otrohet..


    Jag tror att det räknas som psykisk ohälsa. Obefogad inlärd rädsla.
  • Anonym (förstår icke)
    Anonym (FYI) skrev 2019-02-21 14:23:30 följande:

    Det kanske är hårklyverier och OT, men räknas verkligen fobier som psykisk sjukdom? Eller t.ex vara rädd för åskan...Är man psykiskt sjuk då?
    Tycker kanske att det är en lite olycklig jämförelse...Fobi__Otrohet..


    Rädd för äskan behöver ju inte vara en fobi (kan vara sunt att vara försiktig). Fobi är en extrem rädsla som kan innebära att man begränsar sitt liv. 

    www.praktiskmedicin.se/sjukdomar/fobier-agorafobi-social-fobi/
    Dessa fobier går iaf under psykisk sjukdom. Tillvägagångsättet att bota fobier med KBT är ju även via psykiatrin
  • Anonym (förstår icke)
    Anonym (Man med egen erfarenhet) skrev 2019-02-21 16:58:55 följande:
    Om möjligt bör man som partner respektera den andres behov.
    Dock märkligt att den ena måste respektera den andres behov av exklusivitet, trots att det inte finns några genetiska eller naturliga anledningar till det. Medan den andra inte alls behöver respektera den enas behov av relationer, t ex sexuellt umgänge, med fler än en person.
    Jag förstår att detta är fruktansvärt svårt för vissa att förstå och acceptera, svårt att ens tänka tanken, sannolikt pga okontrollerad svartsjuka/avundsjuka? Och jag förstår också att jag svär i kyrkan.
    Men rent faktabaserat, vad är den stora skillnaden? Varför ska den enas (konstruerade) behov respekteras med självklarhet men den andres (naturliga?) behov inte alls behöver respekteras?

    Ingen säger att man måste respektera den andres behov. Finns faktiskt ett val att låta bli att ge sig in i förhållanden där man har olika värderingar. (Kan det gälla politiska åsikter så kan det gälla synen på exklusivitet). Men om man gör valet så borde man ju hålla löftet,  att åtminstone lämna personen innan man träffar andra. 


    Det stämmer dock inte att det enbart är den som vill ha monogami som ska respekteras. Om jag träffar en man som är poly  gäller ju samma regler för mig (som är monogam). Alltså om jag går med på att leva i ett förhållande där man träffar fler kan jag ju inte ändra reglerna bara helt plötsligt och kräva att han ska bli monogam. Visst kan jag, men då får jag ju lämna om han inte går med på det.

Svar på tråden Otrohet - vad tycker du?