• Anonym (ts)

    Köper ni bil kontant eller med kredit?

    Köper ni bil kontant eller med kredit? Vilken prisklass köper ni som köper kontant?

  • Svar på tråden Köper ni bil kontant eller med kredit?
  • Anonym (kontanter)
    Anonym (Karin) skrev 2019-02-06 14:27:44 följande:

    Alltså hur har så många råd att köpa kontant? Vi får ut ungefär 100K i månaden efter skatt och skulle aldrig ha råd att köpa kontant. Vad duktiga ni alla måste vara på att spara?!

    Vi måste köpa bil snart och kommer göra det när dom erbjuder räntefritt lån. Jeep brukar erbjuda räntefritt på 5 år hos oss. Räntefritt är smartare än att dumpa en stor summa på en gång, då har man pengar fria att investera på annat.


    Bor ni väldigt dyrt i storstad? Har ni många barn och många andra fasta kostnader? Själv kan jag inte ens föreställa mig hur jag skulle kunna göra av med hundratusen i månaden. Skrattande Det är nog helt emot min natur, hehe. Ja, om jag inte bodde vääääldigt dyrt i storstad då. 

    Själva har vi ungefär tiotusen i månaden i boendekostnader. Får ut cirka en tredjedel av er i månaden. Kanske något mindre, eftersom min man då och då plockar ut föräldraledighet i form av dagar på lägstanivå. 
    Hade fram till nyligen två bilar. Båda köpta kontant, men den ena var väldigt billig. Ja, i inköpspris i alla fall, den kostade massor i reparationskostnader. Har nu tröttnat på det och gjort oss av med den eftersom vi har turen att klara oss med en bil. (Den vi köpte för 144 000 för några år sedan.) 

    Som framgår av ovan har vi barn också. Men inte så många. Flört
  • Anonym (Men)
    Anonym (Karin) skrev 2019-02-06 14:27:44 följande:

    Alltså hur har så många råd att köpa kontant? Vi får ut ungefär 100K i månaden efter skatt och skulle aldrig ha råd att köpa kontant. Vad duktiga ni alla måste vara på att spara?!

    Vi måste köpa bil snart och kommer göra det när dom erbjuder räntefritt lån. Jeep brukar erbjuda räntefritt på 5 år hos oss. Räntefritt är smartare än att dumpa en stor summa på en gång, då har man pengar fria att investera på annat.


    Har man råd med lånet borde det gå att spara ihop till samma summa om man planerar köpet. Det är bara att månadsvis lägga undan motsvarande vad ett billån skulle kosta. Då blir det billigare att köpa kontant, man slipper räntan och får i slutändan mer pengar över till annat, eller nästa bilköp.
  • Anonym (kontanter)
    Anonym (kontanter) skrev 2019-02-06 15:36:51 följande:
    Bor ni väldigt dyrt i storstad? Har ni många barn och många andra fasta kostnader? Själv kan jag inte ens föreställa mig hur jag skulle kunna göra av med hundratusen i månaden. Skrattande Det är nog helt emot min natur, hehe. Ja, om jag inte bodde vääääldigt dyrt i storstad då. 

    Själva har vi ungefär tiotusen i månaden i boendekostnader. Får ut cirka en tredjedel av er i månaden. Kanske något mindre, eftersom min man då och då plockar ut föräldraledighet i form av dagar på lägstanivå. 
    Hade fram till nyligen två bilar. Båda köpta kontant, men den ena var väldigt billig. Ja, i inköpspris i alla fall, den kostade massor i reparationskostnader. Har nu tröttnat på det och gjort oss av med den eftersom vi har turen att klara oss med en bil. (Den vi köpte för 144 000 för några år sedan.) 

    Som framgår av ovan har vi barn också. Men inte så många. Flört
    Innan jag får höra av andra skribenter att jag minsann ändå har massor av pengar, så vill jag säga att jag är medveten om att vi lever på en nivå långt över existensminimum. (Här finns alltid en massa medlemmar som lever på luft och vackert väder och ändå lyckas spara multum varje månad.) Flört

    De flesta vi känner får dock in minst 15-20 000 mer i månaden än oss (inklusive barnbidrag). Men då är det oftast två arbetande vuxna. De flesta är högskoleutbildade och har hyfsade löner. 
  • Anonym (Kalla)
    Anonym (Karin) skrev 2019-02-06 14:27:44 följande:

    Alltså hur har så många råd att köpa kontant? Vi får ut ungefär 100K i månaden efter skatt och skulle aldrig ha råd att köpa kontant. Vad duktiga ni alla måste vara på att spara?!

    Vi måste köpa bil snart och kommer göra det när dom erbjuder räntefritt lån. Jeep brukar erbjuda räntefritt på 5 år hos oss. Räntefritt är smartare än att dumpa en stor summa på en gång, då har man pengar fria att investera på annat.


    Får faktiskt inte ihop ditt inlägg. Du skriver att ni inte har råd att köpa en bil kontant, men sedan skriver du att ni investerar pengar istället. Då har ni råd, men ni väljer att göra annat med pengarna.


  • Anonym (BrumBrum)

    Ändå en hel del som anser det orimligt att spara ihop till en bil. Tycker det verkar lite märkligt. Man behöver i princip bara spara ihop en gång, och sedan betalar man av till sig själv. I praktiken blir detta billigare då man slipper räntan till banken, men det kräver naturligtvis struktur och ihärdighet. Idag när räntan på boendet är extremt låg, och har varit det länge, borde det ha funnits utrymme att spara ihop till en bil de senaste 5-6 åren. Nu tänker jag inte på de som inte alls har råd till bil, men resonemanget går att använda i alla prisklasser, men beloppen blir naturligtvis olika.

    Jag återbetalar till mig själv och lägger beloppet på en bit över bilens värdeminskning. I praktiken har jag samma pengar på kontot efter ca 4-5 år. Restvärde + kontanter räcker mer än väl till en lite finare bil än den förra. Ibland byter jag redan efter 2-3 år men även då brukar jag inte behöva skjuta till pengar från andra konton.

    Börja iofs bli sugen på att privatleasa en bil. Då blir de pengarna som jag snurrar runt på nu tillgängliga för andra äventyr .

  • Anonym (LOL)

    Kontant, så man ska gå omkring med 200.00 i fickan ;) Snarare bankväxel eller liknande debit :)

  • Anonym (Felix)

    Fast ni som säger att det är så lätt att spara ihop till en bil för 200-300 tkr har ni inga andra utgifter, renoverar ni aldrig hemma? har ni aldrig andra reparationer eller utbyte av vitvaror. Köper ni aldrig prylar eller andra saker till hemmet? Har ni inga huslån?

    Jag finner detta helt obegripligt om jag ska vara ärlig. Här är det alltid något som behöver, repareras, renoveras, tankas, handlas, kläder, skor, mat osv. Försäkringar som ska betalas. Mobiltelefoner, fasta internet osv. Då har vi ändå löner över medelinkomsten i landet.

    Ni borde starta en blogg och lära oss oinvigda :)

  • Anonym (Fablernas värld)
    Anonym (kontanter) skrev 2019-02-06 15:41:56 följande:

    Innan jag får höra av andra skribenter att jag minsann ändå har massor av pengar, så vill jag säga att jag är medveten om att vi lever på en nivå långt över existensminimum. (Här finns alltid en massa medlemmar som lever på luft och vackert väder och ändå lyckas spara multum varje månad.) 

    De flesta vi känner får dock in minst 15-20 000 mer i månaden än oss (inklusive barnbidrag). Men då är det oftast två arbetande vuxna. De flesta är högskoleutbildade och har hyfsade löner. 


    Ni måste ha en väldigt begränsad umgängeskrets. De flesta familjer med två föräldrar har helt andra förutsättningar än er. I barnfamiljer är det inte vanligt att båda föräldrarna arbetar heltid och definitivt inte att båda tjänar 50000-60000 per månad. Grattis. Ett varningens ord är att ni bör se till att ha en väldigt stor buffert för oväntade situationer. Med hög inkomst och exklusiv livsstil faller man till botten fortare än man kan tro om något händer.
  • Anonym (Bilbytare)
    Anonym (Felix) skrev 2019-02-06 17:51:25 följande:

    Fast ni som säger att det är så lätt att spara ihop till en bil för 200-300 tkr har ni inga andra utgifter, renoverar ni aldrig hemma? har ni aldrig andra reparationer eller utbyte av vitvaror. Köper ni aldrig prylar eller andra saker till hemmet? Har ni inga huslån?

    Jag finner detta helt obegripligt om jag ska vara ärlig. Här är det alltid något som behöver, repareras, renoveras, tankas, handlas, kläder, skor, mat osv. Försäkringar som ska betalas. Mobiltelefoner, fasta internet osv. Då har vi ändå löner över medelinkomsten i landet.

    Ni borde starta en blogg och lära oss oinvigda :)


    Detta är frågor jag också undrar över. Även om jag hade sparat ihop säg 300000 så skulle jag aldrig tömma kontot och lägga det på en bil. på företaget jag jobbar så leasas alla lastbilar och pengarna finns kvar i företaget. Dom byts ut efter cirka 4 år.
  • Anonym (BrumBrum)
    Anonym (Felix) skrev 2019-02-06 17:51:25 följande:

    Fast ni som säger att det är så lätt att spara ihop till en bil för 200-300 tkr har ni inga andra utgifter, renoverar ni aldrig hemma? har ni aldrig andra reparationer eller utbyte av vitvaror. Köper ni aldrig prylar eller andra saker till hemmet? Har ni inga huslån?

    Jag finner detta helt obegripligt om jag ska vara ärlig. Här är det alltid något som behöver, repareras, renoveras, tankas, handlas, kläder, skor, mat osv. Försäkringar som ska betalas. Mobiltelefoner, fasta internet osv. Då har vi ändå löner över medelinkomsten i landet.

    Ni borde starta en blogg och lära oss oinvigda :)


    Fast så svårt är det inte, sen måste du ju anpassa det till den bilen du faktiskt har råd med. Har du råd med en bil för 70 kkr är det ju bara det du ska spara ihop till. Själv kan jag ligga på runt 250-260 kkr men funderar på att öka till närmre 300 kkr. Jag skulle aldrig har råd till 700 kkr (varken kontant eller med lån). Det som avses är ju en bil i din egen prisklass. Säg att du har råd att lägga 2000 kr/mån, om du räknar med att betala av bilen på 6 år har du alltså råd med en bil som kostar 144 kkr. Med det resonemanget har du råd med samma bil oavsett lån eller kontant. Själv kan jag avvara ca 4-5 kkr/månad för bilen, då hamnar jag i de summorna ovan. Tar ju några år innan man är där, men om man börjar i 20-25-årsåldern med bilar runt 50 kkr och hela tiden lägger lite mer per månad når du dessa nivåer tillsist. Själv är jag 40 år nu så det har varit en drös begagnade bilar innan jag 35 år gammal övergick till helt nya.

    Har du hela ditt liv levt med avbetalning är naturligtvis övergången från lån till kontant svårare, speciellt om du direkt vill hoppa in på 250 kkr. Men om du är 40 år idag och tänker att när du är 50 år ska du ha råd att köpa dina bilar kontant blir det kanske rimligare. Som sagt, att bli -rik- är inte svårt men kräver långsiktighet. Jag tror att många missar just detta moment och bara lever månad för månad.
Svar på tråden Köper ni bil kontant eller med kredit?