• Annahanna91

Problem med arv

Behöver verkligen hjälp angående arv!!

Min farmor gick bort för ett tag sen och hon försökte skriva av pappas arvslott så fick ett brev hemskickat där hon sa att pappa ska ge pengarna till mig då de inte haft kontakt på flera år & pappa ansåg inte farmor var hans mamma. Min pappa överklagade det och vann då han enligt lag har rätt till arvslotten och ville inte lyssna på farmors önskan.

Jag jobbar inte och har inte gjort på ett bra tag då jag lider av PTSD. Pappa sa först att han ska dela pengarna med mig för att sedan ändra sig till att jag skulle få lite av dom & sen efter har han nämnt att om jag behöver så får jag ta ut från pengarna och betala tillbaka han när jag får mitt arv.

Han har sedan blivit helt tyst om det.. han har fått pengarna men inte gett mig något och vill heller inte låna ut trots att han vet hur dålig min ekonomi är nu. Jag har inte kläder som passar mig och av de jag har så är de mesta gammalt. Hade verkligen behövt pengar till att kunna köpa de jag behöver & ha råd med en del räkningar.

Vad hade ni gjort i min situation? Jag blir så ledsen då han sa till mig att först dela sen ändrade till att iallafall ge mig något & möjlighet att ta ut och vet hur dålig min ekonomi är samt att han går emot min farmors sista önskan. Jag har tjatat på han i flera år att han snälla ska ta upp kontakt med honom då min farmor så gärna vill och är ledsen men han har vägrat...

• Svar på tråden Problem med arv
  • No Logo

Lämnade inte farmor något till dig direkt i arvet?

Det som inte är barnens laglott kunde hon ju testamenterat till vem hon ville.

• sextiotalist
    No Logo skrev 2019-02-07 10:49:50 följande:

Min tanke också, ts farmor hade ju rätt att testamentera en del till ts, pappan har ju i ett sådant fall endast rätt till sin laglott, låter lite som ts blivit förd bakom ljuset faktiskt, vet inte om det är något man kan rätta till efterhand, men tror inte det tyvärr
  • Anonym (K)
    sextiotalist skrev 2019-02-07 11:19:23 följande:
    Min tanke också, ts farmor hade ju rätt att testamentera en del till ts, pappan har ju i ett sådant fall endast rätt till sin laglott, låter lite som ts blivit förd bakom ljuset faktiskt, vet inte om det är något man kan rätta till efterhand, men tror inte det tyvärr
    Farmor hade troligtvis ingen koll på juridiken och det som är gjort har säkert mänger med formfel. Att ta strid för en sån här sak mot sin pappa blir ju också en väldigt speciell process, dessutom om TS verkar  vara medellös.  Alltihop är en tråkig situation som hade kunnat undvikas.
  • Schack73

Om farfar är i livet, kontakta honom själv. Du behöver inte din pappas tillåtelse att ta kontakt med andra släktingar eller vänner.

Angående din fråga kan du nog inte göra något tyvärr.

• sextiotalist
    Anonym (K) skrev 2019-02-07 11:29:55 följande:
    Farmor hade troligtvis ingen koll på juridiken och det som är gjort har säkert mänger med formfel. Att ta strid för en sån här sak mot sin pappa blir ju också en väldigt speciell process, dessutom om TS verkar  vara medellös.  Alltihop är en tråkig situation som hade kunnat undvikas.
    Inte helt omöjligt, det är nog inte helt ovanligt heller, en del tror att det är lätt att skriva ett testamente, vilket inte alltid det är.
  • Annahanna91
    No Logo skrev 2019-02-07 10:49:50 följande:

Jo hon lämnade pengar till mig i sitt testamente men då hon är gift är allt hennes mans sålänge han lever och en del bundet i deras gemensamma bostad, bil och marker.

Min pappa blev struken ur testamentet och båda jag och han fick en lapp min farmor skrivit där hon uttrycker att hon är ledsen att pappa inte ser henne som sin mamma, inte vill ha kontakt och då inte borde vara intresserad av hennes pengar. Hon skrev att hon strukit han från testamentet men bad från hjärtat att han avstår arvslotten och ger de till sitt barnbarn (mig)
    T
  • Annahanna91
    Anonym (.) skrev 2019-02-07 06:42:20 följande:

Men lägg ner. Du har ingen rätt till pengarna, du ärver din far när han går bort.

Väx upp och ta ansvar för din egen försörjning och ekonomi istället.

Lägg ner själv. Jag tar ansvar över min situation och gör allt i min makt för att lösa de trots min psykiska ohälsa så uttala dig inte om något du inte vet nått om. Jag är bara ledsen att min far går emot min farmors sista önskan & total skiter i både sin mor och sitt eget barn.
  • sextiotalist
    Annahanna91 skrev 2019-02-07 12:11:12 följande:
    Jo hon lämnade pengar till mig i sitt testamente men då hon är gift är allt hennes mans sålänge han lever och en del bundet i deras gemensamma bostad, bil och marker.

Min pappa blev struken ur testamentet och båda jag och han fick en lapp min farmor skrivit där hon uttrycker att hon är ledsen att pappa inte ser henne som sin mamma, inte vill ha kontakt och då inte borde vara intresserad av hennes pengar. Hon skrev att hon strukit han från testamentet men bad från hjärtat att han avstår arvslotten och ger de till sitt barnbarn (mig)
    Det är nog felet, man kan inte stryka en bröstarvingen ur testamentet. Utan det man får göra är att testamentera till någon.
    Bröstarvinge har alltid rätt till sin laglott.
    Utöver detta så kan man visst som gift testamentera sina egna tillgångar, men de gemensamma kan man inte röra. Men om en person har en enskild egendom så kan han/hon i sitt testamente skriva att det ska gå till en viss person.

Så det ser ut som att din farmor och farfar har kört sitt eget race, därav det blev fel. Säg till din farfar att han, om han har speciella önskningar, ska gå till en jurist och skriva ett testamente, så blir allt rätt.
    Och är det rätt skrivet, så kan endast din pappa t.ex få sin laglott och inget mer.
  • Zizazi

Men varför har du så dålig kontakt med din egen far då?  Blev du bortadopterad?

Det förstår jag inte alls.
  • Kjell2

Hur kunde din far få ut pengar men inte du?
Svar på tråden Problem med arv