• Annahanna91

Problem med arv

Behöver verkligen hjälp angående arv!!

Min farmor gick bort för ett tag sen och hon försökte skriva av pappas arvslott så fick ett brev hemskickat där hon sa att pappa ska ge pengarna till mig då de inte haft kontakt på flera år & pappa ansåg inte farmor var hans mamma. Min pappa överklagade det och vann då han enligt lag har rätt till arvslotten och ville inte lyssna på farmors önskan.

Jag jobbar inte och har inte gjort på ett bra tag då jag lider av PTSD. Pappa sa först att han ska dela pengarna med mig för att sedan ändra sig till att jag skulle få lite av dom & sen efter har han nämnt att om jag behöver så får jag ta ut från pengarna och betala tillbaka han när jag får mitt arv.

Han har sedan blivit helt tyst om det.. han har fått pengarna men inte gett mig något och vill heller inte låna ut trots att han vet hur dålig min ekonomi är nu. Jag har inte kläder som passar mig och av de jag har så är de mesta gammalt. Hade verkligen behövt pengar till att kunna köpa de jag behöver & ha råd med en del räkningar.

Vad hade ni gjort i min situation? Jag blir så ledsen då han sa till mig att först dela sen ändrade till att iallafall ge mig något & möjlighet att ta ut och vet hur dålig min ekonomi är samt att han går emot min farmors sista önskan. Jag har tjatat på han i flera år att han snälla ska ta upp kontakt med honom då min farmor så gärna vill och är ledsen men han har vägrat...

• Svar på tråden Problem med arv
  • sextiotalist
    Annahanna91 skrev 2019-02-07 14:00:05 följande:
    Han tog in en advokat som konstaterade att pengarna farmor testamenterat bort till mig & hennes syster kan han inte få tal del av men han fick rätten till att inte behöva lyssna på farmors vilja och ta arvslotten till sig själv.

Min farfar är inte min riktiga farfar utan min farmors man, har tyvärr inte jättebra kontakt med honom pga alla bråk mellan dom och min far samt att de båda inte var speciellt bra på relationer. Vi har alltså ingen djupare relation där vi kan prata om sådant men jag vet att de varit problem dom emellan (farmors man & pappa) då min far inte brytt sig alls förens min farmors död.

En stor del av pengarna jag kommer få i framtiden är bundet i deras gemensamma bostad, fordon & mark och jag har somsagt ingen djupare kontakt med ?farfar? så jag skulle känna eller vilja att fråga honom om pengar. Arvslotten kommer dock betalas ut nu och det går direkt till min far då han löst de med advokat och inte vill lyssna på farmors önskan
    Fast är detta testamente juridiskt bindande, så hade det inte blivit så. Då hade han fått rätt till laglotten och inget mer. Annars har advokaten farit med osanning.
  • Annahanna91
    sextiotalist skrev 2019-02-07 13:52:36 följande:

Nu hänger jag inte med. Är din pappa din farmor och farfars gemensamma barn? I så fall har din farfar rätt att sitta kvar i orubbat bo, men som jag skrev innan så kunde din farmor testamentera sina egna tillgångar (att skriva en önskan på en lapp är inget testamente och håller inte juridiskt ifall det prövas). Är inte din pappa, din farmor och farfars gemensamma barn, så har han rätt att kräva ut laglotten (och det spelar ingen roll om de skrev ut honom ur testamentet, han har sin lagliga rätt ändå), finns det inget testamente, så skulle din pappa (under förutsättning att han är särkullbarn) få sin arvslott.

Ledsen, men det verkade inte finnas ett juridiskt bindande testamente (som bla att ska vara bevittnat av två oberoende vittnen) och man kan inte stryka en bröstarvinge ur testamentet

Så krånglig detta med testamente! Min far är min farmors son men min farfar är inte min riktiga farfar alltså inte min pappas son utan farmor gifte om sig med en ny man. Testamentet är fixat och gjort på riktigt sätt så min far kommer inte kunna ta del av de pengarna som är i testamentet (han drog in advokat i de men får inget av de pengarna) utan får bara ta del av arvslotten mot min farmors vilja.
  • sextiotalist
    Annahanna91 skrev 2019-02-07 14:04:54 följande:
    Så krånglig detta med testamente! Min far är min farmors son men min farfar är inte min riktiga farfar alltså inte min pappas son utan farmor gifte om sig med en ny man. Testamentet är fixat och gjort på riktigt sätt så min far kommer inte kunna ta del av de pengarna som är i testamentet (han drog in advokat i de men får inget av de pengarna) utan får bara ta del av arvslotten mot min farmors vilja.
    Nej, han har inte fått ta del av någon arvslott eftersom du själv skriver att mycket är bundet i den fastighet som din "farfar" bor kvar i.
    Arvslott, för att förklara vad det är,
    När din farmor dog, så gjordes en bodelning, din farmors del var hälften av det som hon och din "farfar" hade tillsammans, den delen är arvslotten, det andra hälften har din "farfar". Nu har din farmor och "farfar" genom testamente troligen sett till att din pappa endast kunde få ut laglotten, dvs hälften av arvslotten. Hade din pappa fått ut arvslotten, så hade din "farfar" fått sälja av eller belåna för att kunna lösa ut din pappa.

Din farmor har troligen bett din pappa att avstå sin halva laglott till dig, vilket han nu inte gjorde (och inte heller behövde). När din "farfar" en gång dör, så kan du och de andra släktingarna få den andra halvan som är kvar av arvslotten, din "farfars" sida ärver hans del.

• Anonym (Lottlös)

Förstår dig Ts. Känner till en liknande situation. Det gällde en nära anhörig till mig, hans pappa brydde sig aldrig om honom men hans farmor tog hand om honom, ja han växte inte upp hos farmorn utan hos mamman men var ändå mycket hos sin farmor. Hon ville när hon gick bort att alla barnbarn skulle dela på arvet, men pappan tog allt själv! Min anhörig har också låg inkomst, trasiga möbler och dålig tv, ja lever fattigt helt enkelt. Men pappan som redan har gott om pengar gav inte bort en krona. Och då har ändå min anhörig ställt upp mest för sin farmor. Så jag förstår dig ts. Och de som skriver att du ska fixa jobb o inkomst mm inte lätt som sjukskriven!! Suck...

• Anonym (Lottlös)

Nånting tycker jag man kan ge iaf!

• sextiotalist
    Anonym (Lottlös) skrev 2019-02-07 14:49:41 följande:

Förstår dig Ts. Känner till en liknande situation. Det gällde en nära anhörig till mig, hans pappa brydde sig aldrig om honom men hans farmor tog hand om honom, ja han växte inte upp hos farmorn utan hos mamman men var ändå mycket hos sin farmor. Hon ville när hon gick bort att alla barnbarn skulle dela på arvet, men pappan tog allt själv! Min anhörig har också låg inkomst, trasiga möbler och dålig tv, ja lever fattigt helt enkelt. Men pappan som redan har gott om pengar gav inte bort en krona. Och då har ändå min anhörig ställt upp mest för sin farmor. Så jag förstår dig ts. Och de som skriver att du ska fixa jobb o inkomst mm inte lätt som sjukskriven!! Suck...

Troligen en liknande situation, man har en önskning, men har inte gjort ett juridiskt hållbart testamente. Men sedan finns lagen som säger att bröstarvinge alltid har rätt till sin laglott, halva arvslotten.
  • Arlene

Det är därför som det är så viktigt att skriva testamente om man inte vill att barnen ska få ärva sin arvslott.

Som någon skrev när din farmor dog gjordes en bouppteckning och din farmor och farfars gemensamma tillgångar delades i två lika delar. (sen kan enskild egendom has som inte ingår) 
    Hälften av boet är din farfars som hans släktingar ärver och hälften var din farmors. Gemensamma barn får vänta tills bägge föräldrar har gått bort, särkulle barn dvs den enas barn har alltid rätt att få ut arv på en gång när föräldern dör.
    Förälders arv delas lika mellan barn. Har man bara ett barn så ärver det allt.
    Men man kan skriva testamente och säga att barnet/barnen bara ska få ut sin laglott, dvs hälften av arvet. Där kan man skriva att barnet/barnen ska få resterande del när styvföräldern har gått bort eller så testamenterar man bort till vem man vill.

Troligtvis så har din pappa fått halva sitt arv dvs laglotten och den resterande halvan är kvar hos din farfar och den får du och din farmors syster när han går bort. 
    Men din farmor kunde ha gett er eran del redan nu men beslöt förmodligen att din farfar skulle få ha kvar den delen så att han inte skulle behöva sälja sitt hus osv.

Att din farmor önskade att din pappa inte skulle ärva alls utan ge sin laglott till dig var ju bara ett önskemål.  Din pappa har rätt till sen del juridiskt.
    Du kommer att få ärva honom en dag.

• Anonym (Jill)

Din pappa är en skitstövel, be honom dra åt skogen.

• Anonym (Lottlös)
    sextiotalist skrev 2019-02-07 15:19:37 följande:

Troligen en liknande situation, man har en önskning, men har inte gjort ett juridiskt hållbart testamente. Men sedan finns lagen som säger att bröstarvinge alltid har rätt till sin laglott, halva arvslotten.

Ja precis så är det. Tycker bara att den som då ärver borde känna att de vill ge bort en viss del iaf, förstår ju att man inte vill ge bort allt.
  • Annahanna91
    Anonym (Lottlös) skrev 2019-02-07 14:49:41 följande:

Lider med din vän! Verkligen en så tuff situation och jag kan inte alls förstå hur min pappa tänker. Har växt upp varannan vecka men har alltid haft de svårt med honom och aldrig direkt känt mig nära eller bekväm med honom pga hur han är mot mig, han ställer aldrig upp och sårar mig gång på gång. Som barn drog han med sin fru och reste varje gång jag fyllde år trots att jag var väldigt ledsen och bad han stanna. Han klagade också otroligt mycket på min vikt och skämde ut mig, fick mig att känna mig värdelös. När jag blivit misshandlad av mitt ex i 1 år och var både pank och sjuk valde han att inte komma hem till mig alls utan hälsade han på hämtade han mig på parkeringen för katten jag hade då kissat på soffan en gång och lukten gick inte bort. När jag tillslut äntligen kunde köpa en ny soffa började han komma in när han väl hälsade på.

Haft okej kontakt med min farmor, var ofta där som barn och älskade det. Dock är hon inte så bra på relationer så sista tiden har de bara blivit något enstaka besök då vi också bott så långt ifrån varandra och de inte finns nägra bra möjligheter till tåg/buss. Men min farmor betyder mycket för mig och jag har tjatat och bett min pappa i flera år att ta kontakt med henne men han har vägrat och sagt att han inte bryr sig om henne eller skiter i om hon dör., fram tills att hon faktiskt gick bort.
Svar på tråden Problem med arv