• Annahanna91

Problem med arv

Behöver verkligen hjälp angående arv!!

Min farmor gick bort för ett tag sen och hon försökte skriva av pappas arvslott så fick ett brev hemskickat där hon sa att pappa ska ge pengarna till mig då de inte haft kontakt på flera år & pappa ansåg inte farmor var hans mamma. Min pappa överklagade det och vann då han enligt lag har rätt till arvslotten och ville inte lyssna på farmors önskan.

Jag jobbar inte och har inte gjort på ett bra tag då jag lider av PTSD. Pappa sa först att han ska dela pengarna med mig för att sedan ändra sig till att jag skulle få lite av dom & sen efter har han nämnt att om jag behöver så får jag ta ut från pengarna och betala tillbaka han när jag får mitt arv.

Han har sedan blivit helt tyst om det.. han har fått pengarna men inte gett mig något och vill heller inte låna ut trots att han vet hur dålig min ekonomi är nu. Jag har inte kläder som passar mig och av de jag har så är de mesta gammalt. Hade verkligen behövt pengar till att kunna köpa de jag behöver & ha råd med en del räkningar.

Vad hade ni gjort i min situation? Jag blir så ledsen då han sa till mig att först dela sen ändrade till att iallafall ge mig något & möjlighet att ta ut och vet hur dålig min ekonomi är samt att han går emot min farmors sista önskan. Jag har tjatat på han i flera år att han snälla ska ta upp kontakt med honom då min farmor så gärna vill och är ledsen men han har vägrat...

• Svar på tråden Problem med arv
  • möjligt

Du kan inte påverka din pappa, sorgligt men sant

Om din farmor har testamenterat allt till dig och din far bestrider detta så borde det sluta med att han har rätt till sin arvslott men absolut inte allt, det borde ge dig hälften och honom hälften. Även om där finns formfel i ett testamente så har jag för mig att man även kan se till intentionen about testamentet om denna framkommer tydligt. Det brukar finnas juridisk hjälp i hemförsäkring bla

Du kan även kontakta den som hanterat bouppteckningen och be om ett klargörande och eventuellt bestrida.

Sen förstår jag det som att farmor och farfar var gifta och detta kommer att komma som ett efterarv efter din farfars bortgång.

Så hur ställer sig din farfar till allt detta? Han har ju troligtvis fri förfoganderätt till sin död, dvs om han är på ?din sida? så har han ju ganska mycket bestämmande rätt. Han kan inte testamentera din farmors del till dig men Han kan testamentera en del är ?sin? bit alternativt ge en del som gå a till dig nu.

Var då bara noga med gåvobrev och att det inte är förskott på arv. Gåvor kan vara liiiite trixigt I detta läget men så länge farfar inte är på dödsbädden, det inte är gigantiska summor och du inte skriker ut det till din pappa så kan det nog gå ok

• hellothere87

Jag tror din pappa inte vill vara medberoende till din situation. Du säger att du lider av PTSD, försöker du göra något åt din situation för att lyckas komma ut i arbetslivet?

• hellothere87

Jag tror din pappa inte vill vara medberoende till din situation. Du säger att du lider av PTSD, försöker du göra något åt din situation för att lyckas komma ut i arbetslivet?

• Annahanna91
    hellothere87 skrev 2019-02-07 12:47:43 följande:

Vadå medberoende? Snälla uttala dig inte om något du inte vet. Jag blev misshandlad i flera år och har därefter fått PTSD utav de. Får hjälp från psykatri men de har väntetid på över ett halvår & jag gör allt för att komma ut i arbetslivet eller börja studera men inte så lätt när jag har social fobi, får flashbacks och inte mår bra men jag krigar på och kommer förhoppningvis börja arbeta eller plugga inom väldigt snar framtid.
  • Annahanna91
    Zizazi skrev 2019-02-07 12:30:12 följande:

Men varför har du så dålig kontakt med din egen far då?  Blev du bortadopterad?

Det förstår jag inte alls.

Har okej kontakt med min far. Han har sårat mig många gånger både som vuxen och barn & är inte speciellt bra på relationer. Ses kanske var tredje månad ish och pratar ibland i telefon, vissa perioder kan de ta 2-3 veckor mellan samtalen och ibland 1 gång i veckan.
  • Annahanna91
    Kjell2 skrev 2019-02-07 12:30:13 följande:

Hur kunde din far få ut pengar men inte du?

Min farmor har testamenterat pengar till mig men då hon är gift är pengarna låsta på hennes man fram tills hans bortgång. Sonen har alltid rätt till arvslotten och de va upp till han att besluta om han brydde sig om sin mammas vilja att ge de till sitt barnbarn eller helt enkelt ville ta pengarna själv varav han valde de senare alternativet.
  • sextiotalist
    Annahanna91 skrev 2019-02-07 13:47:16 följande:
    Min farmor har testamenterat pengar till mig men då hon är gift är pengarna låsta på hennes man fram tills hans bortgång. Sonen har alltid rätt till arvslotten och de va upp till han att besluta om han brydde sig om sin mammas vilja att ge de till sitt barnbarn eller helt enkelt ville ta pengarna själv varav han valde de senare alternativet.
    Nu hänger jag inte med. Är din pappa din farmor och farfars gemensamma barn? I så fall har din farfar rätt att sitta kvar i orubbat bo, men som jag skrev innan så kunde din farmor testamentera sina egna tillgångar (att skriva en önskan på en lapp är inget testamente och håller inte juridiskt ifall det prövas). Är inte din pappa, din farmor och farfars gemensamma barn, så har han rätt att kräva ut laglotten (och det spelar ingen roll om de skrev ut honom ur testamentet, han har sin lagliga rätt ändå), finns det inget testamente, så skulle din pappa (under förutsättning att han är särkullbarn) få sin arvslott.
    Ledsen, men det verkade inte finnas ett juridiskt bindande testamente (som bla att ska vara bevittnat av två oberoende vittnen) och man kan inte stryka en bröstarvinge ur testamentet
  • Kjell2
    Annahanna91 skrev 2019-02-07 13:47:16 följande:
    OK, hennes man var inte din pappas pappa?

• Annahanna91
    möjligt skrev 2019-02-07 12:43:14 följande:

Du kan inte påverka din pappa, sorgligt men sant

Om din farmor har testamenterat allt till dig och din far bestrider detta så borde det sluta med att han har rätt till sin arvslott men absolut inte allt, det borde ge dig hälften och honom hälften. Även om där finns formfel i ett testamente så har jag för mig att man även kan se till intentionen about testamentet om denna framkommer tydligt. Det brukar finnas juridisk hjälp i hemförsäkring bla

Du kan även kontakta den som hanterat bouppteckningen och be om ett klargörande och eventuellt bestrida.

Sen förstår jag det som att farmor och farfar var gifta och detta kommer att komma som ett efterarv efter din farfars bortgång.

Så hur ställer sig din farfar till allt detta? Han har ju troligtvis fri förfoganderätt till sin död, dvs om han är på ?din sida? så har han ju ganska mycket bestämmande rätt. Han kan inte testamentera din farmors del till dig men Han kan testamentera en del är ?sin? bit alternativt ge en del som gå a till dig nu.

Var då bara noga med gåvobrev och att det inte är förskott på arv. Gåvor kan vara liiiite trixigt I detta läget men så länge farfar inte är på dödsbädden, det inte är gigantiska summor och du inte skriker ut det till din pappa så kan det nog gå ok

Han tog in en advokat som konstaterade att pengarna farmor testamenterat bort till mig & hennes syster kan han inte få tal del av men han fick rätten till att inte behöva lyssna på farmors vilja och ta arvslotten till sig själv.

Min farfar är inte min riktiga farfar utan min farmors man, har tyvärr inte jättebra kontakt med honom pga alla bråk mellan dom och min far samt att de båda inte var speciellt bra på relationer. Vi har alltså ingen djupare relation där vi kan prata om sådant men jag vet att de varit problem dom emellan (farmors man & pappa) då min far inte brytt sig alls förens min farmors död.

En stor del av pengarna jag kommer få i framtiden är bundet i deras gemensamma bostad, fordon & mark och jag har somsagt ingen djupare kontakt med ?farfar? så jag skulle känna eller vilja att fråga honom om pengar. Arvslotten kommer dock betalas ut nu och det går direkt till min far då han löst de med advokat och inte vill lyssna på farmors önskan
Svar på tråden Problem med arv