• Anonym (TS)

    Har människor som jobbar som undersköterskor inga ambitioner?

    Efter att ha läst lite kommentarer om undersköterskor/vårdbiträden i ett par andra trådar är jag nyfiken på hur folk egentligen ser på människor med dessa yrken. Tänker du att en person som jobbar som undersköterska har låga eller inga ambitioner? 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-02-07 15:36
    Om man generaliserar lite, alltså. Tänk dig typ när du får veta att en person jobbar som undersköterska/vårdbiträde, vad du skulle tänka då? Sen kan ju såklart synen förändras när man lär känna en person, men det jag tänker på är vad folk har för syn på undersköterskor/vårdbiträden generellt.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-02-07 16:14
    Ska bara förtydliga att jag inte själv tänker så om undersköterskor. Tänkte ställa frågan helt neutralt för att frågan skulle bli så öppen som möjligt men det verkar som att ett par stycken har uppfattat det som att jag själv tänker så om undersköterskor, och därför vill jag förtydliga att så inte är fallet. Jag är bara intresserad av att höra vad andra tänker. :)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-02-07 18:57
    SNÄLLA, LÄS TILLÄGGSKOMMENTARERNA. JAG tror INTE att undersköterskor eller vårdbiträden saknar ambitioner. Förlåt om jag har uttryckt mig så att det låter så. Hela anledningen till att jag startade tråden är att jag funderade på vad man kan göra åt folks fördomar om undersköterskor och vårdbiträden. Därför ville jag ta reda på vilka fördomar folk hade, genom att ställa en fråga som jag inte trodde skulle ge några signaler om vad jag själv tänkte. Tyvärr verkar folk ha tolkat mig som att jag själv hade det synsättet som jag frågade om folk hade, vilket är precis tvärtemot sanningen. Jag har själv jobbat som undersköterska, och att bidra till att någon som jobbar inom vården känner att andra ser ner på dem är verkligen det sista jag vill!

  • Svar på tråden Har människor som jobbar som undersköterskor inga ambitioner?
  • Anonym (Ja)

    Ja jag undrar ofta varför man jobbar som det. Verkar jobbigt, tråkigt, stressigt och dåligt betalt.

  • Mor Maria

    Jag tänker att det är helt fantastiksa människor som väljer att ta hand om de som inte kan ta hand om sig själva. Jag ser inte att det har med ambitionsnivå att göra på något sätt. Vad menar du med ambitioner? Att gå långa utbildningar? Skulle världen vara ett bättre ställe om alla som vill jobba med vård valde att bli läkare? De enda med uppenbara empatistörningnar jag träffat på inom vården är just läkare... 

  • MsFry

    Jag tänker att det är en person som prioriterar annat än pengar i sitt arbetsliv. Kan även känna en viss beundran att man klarar ett sånt jobb.

  • Anonym (typ)
    Anonym (TS) skrev 2019-02-07 15:32:58 följande:

    Efter att ha läst lite kommentarer om undersköterskor/vårdbiträden i ett par andra trådar är jag nyfiken på hur folk egentligen ser på människor med dessa yrken. Tänker du att en person som jobbar som undersköterska har låga eller inga ambitioner? 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-02-07 15:36
    Om man generaliserar lite, alltså. Tänk dig typ när du får veta att en person jobbar som undersköterska/vårdbiträde, vad du skulle tänka då? Sen kan ju såklart synen förändras när man lär känna en person, men det jag tänker på är vad folk har för syn på undersköterskor/vårdbiträden generellt.


    Ja, typ så tänker jag. Inga ambitioner, inget driv. Tråkigt jobb, slitsamt, ingen utvecklingsmöjlighet, dåligt betalt. Många är också bittra och röker.

    Jag arbetar i vården och träffar många som är usk. Många av dem är såklart fina och trevliga personer, men jag fattar inte varför nån frivilligt jobbar som usk hela sitt arbetsliv. 
  • Anonym (TS)
    Mor Maria skrev 2019-02-07 15:43:11 följande:

    Jag tänker att det är helt fantastiksa människor som väljer att ta hand om de som inte kan ta hand om sig själva. Jag ser inte att det har med ambitionsnivå att göra på något sätt. Vad menar du med ambitioner? Att gå långa utbildningar? Skulle världen vara ett bättre ställe om alla som vill jobba med vård valde att bli läkare? De enda med uppenbara empatistörningnar jag träffat på inom vården är just läkare... 


    Det får nog tolkas lite fritt vad ambitioner innebär. Jag själv tänker väl att det handlar om en vilja att uppnå något, men det kan säkert innefatta mycket annat också. :)
  • Anonym (klok)

    Man kan ha en mycket stark ambition att hjälpa människor och var gör man väl det bättre än inom vården? Sen att inte alla väljer att plugga till läkare är väl fullt förståeligt, och tur, eftersom vi behöver väldigt många olika okompetenser inom vården.

    Du skriver att ambition är en vilja att uppnå något - hur menar du att det inte stämmer in om man är undersköterska?

  • Anonym (..)

    Människor som har mycket av personlighetsdraget "agreeableness" (som är svårt att översätta till svenska, men handlar om empati, tendensen att möta andra människor och vårda relationer) föredrar ofta den typen av arbeten. Det känns meningsfullt för dem. Andra typer av yrken passar personer där andra personlighetsdrag är mer framträdande.

  • Anonym (typ)
    Anonym (..) skrev 2019-02-07 16:00:28 följande:

    Människor som har mycket av personlighetsdraget "agreeableness" (som är svårt att översätta till svenska, men handlar om empati, tendensen att möta andra människor och vårda relationer) föredrar ofta den typen av arbeten. Det känns meningsfullt för dem. Andra typer av yrken passar personer där andra personlighetsdrag är mer framträdande.


    Fast de personlighetsdragen kan man också få utlopp genom andra yrken som även kräver utbildning. Men visst kan det vara så, att för en usk så räcker det att får vara vårdande och möta andra människor.

    Och många usk är sådan, men många är också bara usk av gammal vana eller brista på driv att förändra och har fastnat i bitterhet över att ha dåligt betalt, slita och vårda.
  • Anonym (TS)
    Anonym (klok) skrev 2019-02-07 15:55:40 följande:

    Man kan ha en mycket stark ambition att hjälpa människor och var gör man väl det bättre än inom vården? Sen att inte alla väljer att plugga till läkare är väl fullt förståeligt, och tur, eftersom vi behöver väldigt många olika okompetenser inom vården.

    Du skriver att ambition är en vilja att uppnå något - hur menar du att det inte stämmer in om man är undersköterska?


    Nej nej, jag menar absolut inte att det är så! :) Men jag har sett kommentarer i andra trådar där andra har uttryckt vissa saker om undersköterskor, vilket fick mig att fundera på vad det egentligen finns för syn på undersköterskor. De har kanske inte använt just begreppet ambitioner men jag ville hålla frågan så öppen som möjligt och då tänkte jag att ordet ambitioner var ett begrepp som innefattade ganska mycket.
Svar på tråden Har människor som jobbar som undersköterskor inga ambitioner?