• Ailin

Minska förmögenhet, få bostadstillägg (pensionär)?

Min mamma har jobbat i alla år men sitter nu med mkt låg pension, får ut ca 11000/mån. Hon skulle kunna söka bostadstillägg, OM hon inte hade haft ca 400.000 kr i tillgångar.

Finns det något sätt att hantera detta på? Lagligt förstås. Hon bor i hyresrätt och vill inte köpa en bostad (vilket hade löst allting då en bostadsrättsinnehavare är berättigad bostadstillägg). Tveksamt om hon vill ge mig och min bror förtida arv, pengarna är ändå en trygghet. Kan man göra ngn annan investering som inte räknas som förmögenhet?

• Svar på tråden Minska förmögenhet, få bostadstillägg (pensionär)?
  • Mella-Bella

Barnen som fått "gåvan" kan ju dö också och vem har då rätt till pengarna. Finns det bröstarvingar går det inte att testamentera allt tillbaka till mamman. Hur det blir om man är gift har jag inte koll på...

• Arlene

Jag tycker att det är bedrövligt att många kvinnor ha ren låg pension som dom knappt kan leva på.

Men de flesta av oss sparar ju till pensionen föra att kunna slippa att leva på lägsta pension.
    Är det inte det din mamma har gjort? sparat sina pengar nu 400 000.
    Är det inte nu hon ska spendera dom?
    Jag förstår inte varför hon spara dom till arv till barnen?
    Jag skulle säga åt min mamma att nu när du har så dålig pension ska du förstås ta av dina pengar och ha det lite bättre för.

Om hon ska ge er pengar och att ni sen ska ge tillbaka dom till henne är inte så smart då du eller syskon kan råka ut för något och om  tex du skulle dö innan henne har ju dina barn och man rätt till det arvet. 

• Flash Gordon
    modsey skrev 2019-02-15 11:53:45 följande:
    Varför inte överföra något digitalt och hur ens överföra på annat vis? Som sagt, det är inte olagligt att ge sina barn alla sina pengar. Och heller inte olagligt att hjälpa sin gamla pappa ekonomisk.
    Som Kjell är inne på - bevisfrågan. Kan FK bevisa att du för tillbaka pengarna till din mamma genom att begära ut kontoutdrag från banken? De pengar hon formellt sett inte äger och därför kan få ut fullt bostadstillägg.
    .

Och frågar du på riktigt hur man "överför" pengar på annat sätt än digitalt?

Kontanter.
  • felix le chat
    Flash Gordon skrev 2019-02-15 14:06:31 följande:
    Som Kjell är inne på - bevisfrågan. Kan FK bevisa att du för tillbaka pengarna till din mamma genom att begära ut kontoutdrag från banken? De pengar hon formellt sett inte äger och därför kan få ut fullt bostadstillägg.
    .

Kontanter.
    Om man är så rädd att det skulle vara eller kunna vara olagligt så för man väl
    helt enkelt skriva ett gåvobrev. Då kan du ju styrka avsikten med överföringen.

Gå tillbaka till innan 2005 då arvsskatten avskaffades.
    Då duggade gåvorna hejvilt till barnen för att undvika skatt.
    Helt lagligt fast syftet var att minimera skatten.

• Flash Gordon
    felix le chat skrev 2019-02-15 14:19:36 följande:
    Om man är så rädd att det skulle vara eller kunna vara olagligt så för man väl
    helt enkelt skriva ett gåvobrev. Då kan du ju styrka avsikten med överföringen.

Gå tillbaka till innan 2005 då arvsskatten avskaffades.
    Då duggade gåvorna hejvilt till barnen för att undvika skatt.
    Helt lagligt fast syftet var att minimera skatten.

Gåvan är inget problem. Fullt lagligt.

det är hur du för tillbaka pengar till mamman som kan vara problematiskt.
  • Finansen7

Vi har banksekretess i Sverige. Banken lämnar uppgifter till Skattemyndigheten. De är offentliga.

Övriga myndigheter får begära ut kontoutdrag om det är förundersökning.

Man får fortfarande ge pengar till vem man vill. Jag håller  med Kjell2. Hela förfarandet kan vara ett sätt att trixa, men bevisen är svåra att få fram och varför skulle ett case som det här leda till en förundersökning?

• modsey
    Flash Gordon skrev 2019-02-15 14:06:31 följande:

.

Kontanter.

Nu är ju kontanter inte riktigt så enkelt att för personen som skulle få dem, så enkelt att för denne exempelvis betala hyra och diverse räkningar.

Ponera att min mamma säljer ditt hus och ger mig 300 000 kr. Då får hon hyrestilägg . Så efter ett par månader swishar jag 1000 kr till henne då och då. Har otroligt svårt att se hur någon kan bli fälld för att jag hjälper lön mamma ekonomisk.

Ps, min mamma har inget hus eller har haft. Men jag känner flera som gör precis så här. Ser inte hur det kan vara fel och lagligt håller det.
  • Arlene

Fast fortfarande kvarstår problemet med att det kan hända ts något eller hennes syskon som fått pengarna då går går pengarna till deras barn och ifall dom är gifta till deras makar.
    Då missar mamman pengarna och ts skrev ju också att mamman nog inte var villig att ge bort pengarna till sina barn.

• modsey
    Kjell2 skrev 2019-02-15 13:22:09 följande:

Digitalt eller inte är inte huvudfrågan. Det är syftet med transaktionen. Om jag tar ut alla mina pengar kontant, ger det till någon släkting för att sen få tillbaka en slant i månaden och huvudsyftet med allt är att få bidrag kan det räknas som bidragsfusk. Väldigt svårt att komma på och bevis men det är en annan fråga.

Om jag däremot säljer mitt hus, ger mina barn pengarna i förtida arv för att de ska kunna starta ett familjeliv och sen när jag har det svårt så hjälper de mig ekonomiskt så är det troligtvis inte bidragsfusk.

Som sagt, båda exemplena...ingen kan bevisa att ditt syfte var att undanhålla pengar. Min väninna pratade som sagt både med bank och myndighet som betalar ut pension. Fullt lagligt och inte helt ovanligt.
  • Grande Rock

Köp guld för pengarna, när de behövs kan man sälja det igen.

Att tro är att inte veta
Svar på tråden Minska förmögenhet, få bostadstillägg (pensionär)?