• Ailin

Minska förmögenhet, få bostadstillägg (pensionär)?

Min mamma har jobbat i alla år men sitter nu med mkt låg pension, får ut ca 11000/mån. Hon skulle kunna söka bostadstillägg, OM hon inte hade haft ca 400.000 kr i tillgångar.

Finns det något sätt att hantera detta på? Lagligt förstås. Hon bor i hyresrätt och vill inte köpa en bostad (vilket hade löst allting då en bostadsrättsinnehavare är berättigad bostadstillägg). Tveksamt om hon vill ge mig och min bror förtida arv, pengarna är ändå en trygghet. Kan man göra ngn annan investering som inte räknas som förmögenhet?

• Svar på tråden Minska förmögenhet, få bostadstillägg (pensionär)?
  • Flash Gordon
    modsey skrev 2019-02-15 14:52:54 följande:
    Nu är ju kontanter inte riktigt så enkelt att för personen som skulle få dem, så enkelt att för denne exempelvis betala hyra och diverse räkningar.

Ponera att min mamma säljer ditt hus och ger mig 300 000 kr. Då får hon hyrestilägg . Så efter ett par månader swishar jag 1000 kr till henne då och då. Har otroligt svårt att se hur någon kan bli fälld för att jag hjälper lön mamma ekonomisk.

Ps, min mamma har inget hus eller har haft. Men jag känner flera som gör precis så här. Ser inte hur det kan vara fel och lagligt håller det.
    Kontanter använder du till alla inköp förutom räkningar. 

- Att låta någon ha full kontroll över ett konto i ditt namn som föreslogs passerar nog gränsen för bidragsfusk.

- Det är tillåtet att ge pengar till mamma men för sakens skull så skulle jag ändå göra dessa gåvor så svåra att spåra i efterhand som möjligt. OM det skulle bli något tjafs.
  • modsey
    Flash Gordon skrev 2019-02-18 08:31:27 följande:

Kontanter använder du till alla inköp förutom räkningar. 

- Att låta någon ha full kontroll över ett konto i ditt namn som föreslogs passerar nog gränsen för bidragsfusk.

- Det är tillåtet att ge pengar till mamma men för sakens skull så skulle jag ändå göra dessa gåvor så svåra att spåra i efterhand som möjligt. OM det skulle bli något tjafs.

Eftersom min nästa vän gjort exakt så efter samtal med såväl bank som pensionbsmyndighet så vet jag att det inte är bidragsfusk. Omoraliskt kan man kanske tycka, som mycket skatteplanering. Men inte olagligt
  • Flash Gordon
    modsey skrev 2019-02-18 08:41:06 följande:
    Eftersom min nästa vän gjort exakt så efter samtal med såväl bank som pensionbsmyndighet så vet jag att det inte är bidragsfusk. Omoraliskt kan man kanske tycka, som mycket skatteplanering. Men inte olagligt
    Fast nu pratar du om något annat än det jag pratar om.
  • ESS1978

Ser att det gått nåt år eller så men tar upp tråden ändå. Vad om man flyttar över pengarna via gåva till barn och sen att barnet exempelvis betalar hyran varje månad, svårt att spåra?

• Kjell2
    ESS1978 skrev 2020-08-25 12:15:09 följande:

Ser att det gått nåt år eller så men tar upp tråden ändå. Vad om man flyttar över pengarna via gåva till barn och sen att barnet exempelvis betalar hyran varje månad, svårt att spåra?

Får barnen större tillgångar hamnar de under kontroll av en överförmyndare. När sen barnen fyller 18 kan de göra vad de vill med pengarna.
  • Steven01

Ska man verkligen ha bidrag om man har 400,000 på banken? Att fejka en gånga ändrar inte det moraliska.

• netroom

Vilka omoraliska personer de flesta av trådsvararna verkar vara. Och så har de mage att klaga på bidragsfusk i andra sammanhang. Skrämmande!

• Linda5
    netroom skrev 2020-08-30 00:45:07 följande:

Vilka omoraliska personer de flesta av trådsvararna verkar vara. Och så har de mage att klaga på bidragsfusk i andra sammanhang. Skrämmande!

Lite kluvet tycker jag.

Kalle har sparat undan 400 000kr under sitt arbetsliv.

Olle har istället åkt till Thailand och Österrike för 400 000kr

Dom har tjänat lika mycket under sina arbetsföra år. Varför ska då Olle få bidrag men inte Kalle.

Bidrag är ett otyg som inte skulle finnas alls tycker jag.
  • Steven01
    Linda5 skrev 2020-08-30 17:06:00 följande:
    Lite kluvet tycker jag.

Kalle har sparat undan 400 000kr under sitt arbetsliv.

Olle har istället åkt till Thailand och Österrike för 400 000kr

Dom har tjänat lika mycket under sina arbetsföra år. Varför ska då Olle få bidrag men inte Kalle.

Bidrag är ett otyg som inte skulle finnas alls tycker jag.
    Har du verkligen tänkt igenom det? Då har du inga problem med barnfamiljer som tvingas bo på gatan eller pensionärer som svälter då antar jag.
  • fruvalborg

En idé för att öka inkomsterna: kan hon köpa en bostad (eller fixa större hyresrätt) där det går att hyra ut en del till en inneboende, typ student eller pendlare? Det kan man få in några extra tusenlappar i månaden på. Tror det är rätt generöst innan man behöver betala skatt på det också.

• Bamsebåt
    fruvalborg skrev 2020-08-30 22:38:52 följande:

En idé för att öka inkomsterna: kan hon köpa en bostad (eller fixa större hyresrätt) där det går att hyra ut en del till en inneboende, typ student eller pendlare? Det kan man få in några extra tusenlappar i månaden på. Tror det är rätt generöst innan man behöver betala skatt på det också.

Hur skall hon kunna köpa bostad på 400k?
  • fruvalborg
    Bamsebåt skrev 2020-08-31 07:32:45 följande:

Hur skall hon kunna köpa bostad på 400k?

Bostadspriser beror ju på var i Sverige bor.
  • Linda5
    Steven01 skrev 2020-08-30 21:33:23 följande:
    Har du verkligen tänkt igenom det? Då har du inga problem med barnfamiljer som tvingas bo på gatan eller pensionärer som svälter då antar jag.
    Som jag skrev så är jag kluven.
    MEN har man rest upp pengarna så kan jag tycka att man får skylla sig lite själv.
    Det avsätts ca 10% av lönen varje månad till pension och vill man då ha mer får man se till att lösa det själv.
    Existensminimumet idag är ju för högt när folk hellre går hemma arbetslösa än att söka jobb.
    Ett existensminimum är ju bara för det nödvändigaste, men idag verkar det vara en mänsklig rättighet att ha ny mobil varje år och ny dator vart 3e år.

Tycker också att det ges beviljande av lån alldeles för lättvindigt.
    Vore bättre om man har det dåligt så får man pausa sina räntor i ex max 2 år, detta skulle göra att du kan leva på ditt existensminimum och dom som lånar ut pengar faktiskt funderar en extra gång.
  • Linnie
    modsey skrev 2019-02-15 07:06:17 följande:

Din mamma kan ge bort pengarna och behålla 100 000 kr. Sen har hon rätt till bostadsbidrag. Om hon skulle behöva pengar, så kan ju den hon gett dem till ge henne. Det här är helt lagligt, kräver ett förtroende till dem hon ger dem till. Rätt eller fel...Tja inte mer eller större fel än många med större förmögenheter som skatteplanering lite på kanten eller i gråzonen. Och åter, det ÄR helt lagligt.

Fast "skatteplanering" är ju alltid sjukt fel, ibland (rätt ofta) olagligt och framförallt enormt girigt och de som sysslar med sådant borde inte få leva i ett land när de inte följer reglerna för beskattning, enkel avgift för att få bo i ett civiliserat land.

De tusen rikaste i Sverige fifflar/stjäl pengar från samhället i den mån att det handlar om många miljarder, som kunde gjort stor skillnad. istället lägger de flesta energi på att klaga över bidragsfuskare som på något sätt (vet ej hur et går till) lyckas fiffla till sej en extra hundralapp någon gång från försörjningsstöd

Utvisning till Panama och Cayman Isles skulle det vara på ekobrottslingar som gömmer pengar i skatteparadis!
  • Linda5
    Linnie skrev 2020-08-31 10:03:54 följande:
    Fast "skatteplanering" är ju alltid sjukt fel, ibland (rätt ofta) olagligt och framförallt enormt girigt och de som sysslar med sådant borde inte få leva i ett land när de inte följer reglerna för beskattning, enkel avgift för att få bo i ett civiliserat land.

De tusen rikaste i Sverige fifflar/stjäl pengar från samhället i den mån att det handlar om många miljarder, som kunde gjort stor skillnad. istället lägger de flesta energi på att klaga över bidragsfuskare som på något sätt (vet ej hur et går till) lyckas fiffla till sej en extra hundralapp någon gång från försörjningsstöd

Utvisning till Panama och Cayman Isles skulle det vara på ekobrottslingar som gömmer pengar i skatteparadis!
    Spännande. Hur tror du sverige skulle se ut om alla som idag skatteplanerar flyttade utomlands?
    För du tror väl inte att dina skattepengar räcker till all välfärd och div bidrag?
    Det är ju ändå så att dom som tjänar mest ändå tillför gigantiska summor till välfärden trots att dom skatteplanerar.
    Finns en bra text om några vänner som går på restauran och ska dela på notan. 
    Vore bra om någon klistrade in den här.
  • Flash Gordon
    Linnie skrev 2020-08-31 10:03:54 följande:
    Fast "skatteplanering" är ju alltid sjukt fel, ibland (rätt ofta) olagligt och framförallt enormt girigt och de som sysslar med sådant borde inte få leva i ett land när de inte följer reglerna för beskattning, 
    Inte följer reglerna?

Alltså, skatteplanering går ut på att FÖLJA reglerna - men utnyttja dem till sin egen fördel så långt som möjligt.

Om staten säger att jag FÅR dra av i min deklaration för än det ena och än det andra så gör jag inget vare sig moraliskt eller juridiskt felaktigt om jag utnyttjar den möjligheten.
  • Viktig

eftersom man är skyldig att redovisa alla tillgångar när man får bostadstillägg den 31 dec varje år är det så att om man har 400k på banken så får man enligt lag ha det men man får mindre så man är ju dvs tvungen att ta av dem ändå för att man får bra mycket mindre i bostadstillägget så antingen om du fått d innan den 31 dec så kan du ju köpa något eller äta eller resa upp allt alltså spendera tills du får 120000 kr kvar av dem vilket man får ha å ändå få fullt bostadstillägg vilket är så där att man får ha pga att många som är i behov av bostadstillägg redan i tidig ålder ibland kan med andra ord inte spara till att köpa egen bostad eller annat liknande för att ju mer man spar å redovisar desto mer kostnader får man pga att man får miindre varje år ju mer du lyckats spara så får du en jäkligt svår uppförsbacke å nergång eknomiskt till boendet så det har dem sett till att man som låginkomsttagare förmodligen alltid kommer få va d livet ut om man är förtidspensionär tex

Svar på tråden Minska förmögenhet, få bostadstillägg (pensionär)?