• Ailin

Minska förmögenhet, få bostadstillägg (pensionär)?

Min mamma har jobbat i alla år men sitter nu med mkt låg pension, får ut ca 11000/mån. Hon skulle kunna söka bostadstillägg, OM hon inte hade haft ca 400.000 kr i tillgångar.

Finns det något sätt att hantera detta på? Lagligt förstås. Hon bor i hyresrätt och vill inte köpa en bostad (vilket hade löst allting då en bostadsrättsinnehavare är berättigad bostadstillägg). Tveksamt om hon vill ge mig och min bror förtida arv, pengarna är ändå en trygghet. Kan man göra ngn annan investering som inte räknas som förmögenhet?

• Svar på tråden Minska förmögenhet, få bostadstillägg (pensionär)?
  • modsey
    Flash Gordon skrev 2019-02-15 08:56:15 följande:

DET lär däremot fall under kategorin "fusk" hos FK om det upptäcks och blir säkerligen anmält.

Inte alls. Fullt lagligt och inte helt ovanligt. Som någon ovan skriver så kollar de den 31 december så pengarna behöver överföras innan det datumet för att bostadstillägg ska betalas ut nästkommande år
  • Finansen7

Hur får FK tag på uppgifter om en persons förmögenhet? Förutom den uppgift man själv anger.

• Flash Gordon
    modsey skrev 2019-02-15 09:23:33 följande:
    Inte alls. Fullt lagligt och inte helt ovanligt. Som någon ovan skriver så kollar de den 31 december så pengarna behöver överföras innan det datumet för att bostadstillägg ska betalas ut nästkommande år
    Säger du det utifrån erfarenhet som tjänsteman på FK?

Om en person ger pengarna till någon annan (lagligt) coh denna sedan i praktiken ger tillbaka pengarna genom att ha ett separat konto med ett kort till den som gav pengarna i förstaläget så lär FK ha synpunkter på det.

Det ser garanterat ut som en ren "sken-affär" för att dölja tillgångarna och jag är övertygad om att det är den obehindrade tillgången till pengarna som är knuten coh jag är ganska säker på att det är omvänd bevisbörda sm gäller, dvs du måste bevisa att du inte har fuskat.

Det är något jag ALDRIG skulle rekommendera någon att ge sig på.
    .

Det är skillnad på det jag föreslår - att ge pengarna till barnen och sedan kan DE, efter behag, ge mamma vad hon behöver för SINA pengar. Oaktat att de pengarna kom från mamma till att börja med.
  • modsey
    Flash Gordon skrev 2019-02-15 09:59:13 följande:

Säger du det utifrån erfarenhet som tjänsteman på FK?

Om en person ger pengarna till någon annan (lagligt) coh denna sedan i praktiken ger tillbaka pengarna genom att ha ett separat konto med ett kort till den som gav pengarna i förstaläget så lär FK ha synpunkter på det.

Det ser garanterat ut som en ren "sken-affär" för att dölja tillgångarna och jag är övertygad om att det är den obehindrade tillgången till pengarna som är knuten coh jag är ganska säker på att det är omvänd bevisbörda sm gäller, dvs du måste bevisa att du inte har fuskat.

Det är något jag ALDRIG skulle rekommendera någon att ge sig på.

.

Det är skillnad på det jag föreslår - att ge pengarna till barnen och sedan kan DE, efter behag, ge mamma vad hon behöver för SINA pengar. Oaktat att de pengarna kom från mamma till att börja med.

Något separat konto har jag inte en aning om, utan att man ger pengarna till ett barn och att det finns en överenskommelse att pengarna ändå är pappas / mammas. Sätts över vid behov till denne men sitter på barnets konto. DET är inte olagligt
  • modsey
    modsey skrev 2019-02-15 10:03:26 följande:

Något separat konto har jag inte en aning om, utan att man ger pengarna till ett barn och att det finns en överenskommelse att pengarna ändå är pappas / mammas. Sätts över vid behov till denne men sitter på barnets konto. DET är inte olagligt

Ser nu att jag svarat på fel inlägg om vad som vad fel. Huruvida det är ok lagligt med kopplade kort vete tusan....Men det du och jag skriver är helt lagligt.
  • Flash Gordon
    modsey skrev 2019-02-15 10:03:26 följande:
    Nä, DÅ kan det nog passera, även m jag inte skulle överföra digitalt.

Men Felix förslog att mamma skulle få använda barnets konto som sitt eget och DÄR tror jag FK reagerar.
  • modsey
    Flash Gordon skrev 2019-02-15 10:12:10 följande:

Nä, DÅ kan det nog passera, även m jag inte skulle överföra digitalt.

Men Felix förslog att mamma skulle få använda barnets konto som sitt eget och DÄR tror jag FK reagerar.

Varför inte överföra något digitalt och hur ens överföra på annat vis? Som sagt, det är inte olagligt att ge sina barn alla sina pengar. Och heller inte olagligt att hjälpa sin gamla pappa ekonomisk.
  • Kjell2
    modsey skrev 2019-02-15 11:53:45 följande:
    Varför inte överföra något digitalt och hur ens överföra på annat vis? Som sagt, det är inte olagligt att ge sina barn alla sina pengar. Och heller inte olagligt att hjälpa sin gamla pappa ekonomisk.
    Nej, men det kan ses som bidragsbrott att avsiktligen undanhålla tillgångar för att få bostadsbidrag. Här måste man se på helheten, vad är syftet.

Bevis och utredningsläget kan göra det svårt att få en fällande dom.

• modsey
    Kjell2 skrev 2019-02-15 12:48:31 följande:

Nej, men det kan ses som bidragsbrott att avsiktligen undanhålla tillgångar för att få bostadsbidrag. Här måste man se på helheten, vad är syftet.

Bevis och utredningsläget kan göra det svårt att få en fällande dom.

Hur ger man ens någon pengar utan att behandla det digitalt? Jag känner personligen till minst fem familjer som gör precis så här och sätter över pengar då och då till föräldern . I ett av fallen vet jag att de även pratat med både bank och myndighet som betalar ut pensionstillägg för att få information om att det inte är ett lagbrott.
  • Kjell2
    modsey skrev 2019-02-15 13:15:12 följande:
    Hur ger man ens någon pengar utan att behandla det digitalt? Jag känner personligen till minst fem familjer som gör precis så här och sätter över pengar då och då till föräldern . I ett av fallen vet jag att de även pratat med både bank och myndighet som betalar ut pensionstillägg för att få information om att det inte är ett lagbrott.
    Digitalt eller inte är inte huvudfrågan. Det är syftet med transaktionen. Om jag tar ut alla mina pengar kontant, ger det till någon släkting för att sen få tillbaka en slant i månaden och huvudsyftet med allt är att få bidrag kan det räknas som bidragsfusk. Väldigt svårt att komma på och bevis men det är en annan fråga.

Om jag däremot säljer mitt hus, ger mina barn pengarna i förtida arv för att de ska kunna starta ett familjeliv och sen när jag har det svårt så hjälper de mig ekonomiskt så är det troligtvis inte bidragsfusk.

Svar på tråden Minska förmögenhet, få bostadstillägg (pensionär)?