• Ailin

    Minska förmögenhet, få bostadstillägg (pensionär)?

    Min mamma har jobbat i alla år men sitter nu med mkt låg pension, får ut ca 11000/mån. Hon skulle kunna söka bostadstillägg, OM hon inte hade haft ca 400.000 kr i tillgångar.

    Finns det något sätt att hantera detta på? Lagligt förstås. Hon bor i hyresrätt och vill inte köpa en bostad (vilket hade löst allting då en bostadsrättsinnehavare är berättigad bostadstillägg). Tveksamt om hon vill ge mig och min bror förtida arv, pengarna är ändå en trygghet. Kan man göra ngn annan investering som inte räknas som förmögenhet?

  • Svar på tråden Minska förmögenhet, få bostadstillägg (pensionär)?
  • choklad

    Om hon har 400.000 kr i tillgångar så är det enda rätta att hon spenderar dem först. Allt annat är i mina ögon bidragsfusk. Min farmor har också en låg pension, men hon skulle aldrig i livet få för sig att utnyttja systemet genom att ge bort pengarna till sina barn eller barnbarn. Vi skulle heller aldrig föreslå något så omoraliskt. Istället har hon en överföring på 3.000 kr från sitt sparkonto till sitt vanliga konto varje månad. När det börjar ta slut på sparkontot säljer hon fonder och fyller på med pengar på sparkontot.  

  • felix le chat

    Mycket enkelt:

    Du får skaffa ett konto i en internetbank, be henne föra över pengarna till ditt
    nya konto och ge henne visa/mc kort kopplat till kontot.
    Hon kan fortfarande ta ut eller handla på kort för sina egna pengar men att dom
    ligger i ditt namn.

    Inget olagligt, man får skänka pengar till sina närstående.

  • Aniiee

    Jag har väl kanske lite gammaldags syn på saken eftersom jag lärt mig sånt här av min mormor som var pensionär innan jag ens föddes, men jag inbillade mig att man sparar pengar för att använda dem "på ålderns höst" för att försörja sig jämte den allmänna pensionen och för att (fortsätta?) sätta guldkant på vardagen även när inkomsten är liten efter 40-50 års slit, och inte för att barnbarnen ska ärva (i förtid?) så mycket som möjligt.

    Men jag är som sagt kanske aningens gammaldags.


    I have a growing lack of disgust for you
  • kattm
    Linda5 skrev 2019-02-14 09:53:10 följande:

    Man blir lite kluven.

    1. Varför ska samhället försörja någon med pengar?

    2. Varför skall din mamma som sparat hela sitt liv straffas?

    Tyvärr är det ju så med alla bidrag idag. Om du är sparsam och försiktig så får du ingen hjälp när det verkligen krisar. Har du däremot levt lyxliv på kredit så får du hjälp.

    Har ingen lösning på problemet men tycker det slår fel mot ordningsamma personer.


    Jag håller med om detta. Det blir väldigt kluvet.

    Ts, eftersom det är lagligt, skulle jag nog i ditt fall höra med din mamma om hon är bekväm med att föra över pengar till er barn, och sedan komma överens om hur ni ska använda pengarna för att hon ska få lite guldkant på tillvaron. Och därefter även söka bostadstillägg.

    Off topic, men jag har en son med funktionshinder. Han kommer förmodligen att ha daglig aktivitet när han blir vuxen, med en inkomst på några kronor i timmen (har för mig att ersättningen i vår kommun i dagsläget ligger på hela 11 kr/h). Han kommer att leva på bidrag som aktivitetsersättning, bostadsbidrag och bostadstillägg, om systemen ser likadana ut som idag när han blir vuxen. Därför sparat vi föräldrar alla pengar i våra namn, för att han inte ska behöva ta pengar han fått i present och som vi satt av till honom i motsvarande grad som till syskonen som till exempel ska få körkort betalade, till hyra och mat. Med sparandet i vårt namn kan vi sedan se till att han har råd att åka med på resor med syskonen, kan gå på bio, restaurang, fika och bowla även om hans egna inkomster bara räcker till det allra mest nödvändiga. Det här är ju att utnyttja systemet även om det inte rent ut är bidragsfusk, men om han ska kunna få ett drägligt liv behöver vi göra så. Många personer med funktionsvariationer lever i fattigdom. Precis som fattigpensionärerna är de en resurssvag grupp, än mer så då de ofta har svårt att föra sin egen talan.
  • modsey

    Din mamma kan ge bort pengarna och behålla 100 000 kr. Sen har hon rätt till bostadsbidrag. Om hon skulle behöva pengar, så kan ju den hon gett dem till ge henne. Det här är helt lagligt, kräver ett förtroende till dem hon ger dem till. Rätt eller fel...Tja inte mer eller större fel än många med större förmögenheter som skatteplanering lite på kanten eller i gråzonen. Och åter, det ÄR helt lagligt.

  • Ms H
    felix le chat skrev 2019-02-14 16:25:36 följande:

    Mycket enkelt:

    Du får skaffa ett konto i en internetbank, be henne föra över pengarna till ditt

    nya konto och ge henne visa/mc kort kopplat till kontot.

    Hon kan fortfarande ta ut eller handla på kort för sina egna pengar men att dom

    ligger i ditt namn.

    Inget olagligt, man får skänka pengar till sina närstående.


    Fast man får inte använda någon annan kontokort.
  • kattm
    Ms H skrev 2019-02-15 07:15:31 följande:

    Fast man får inte använda någon annan kontokort.


    Det går att ha kort i eget namn kopplat till ett konto i ett annat namn. Jag har ett kontokort kopplat till min mans kreditkonto. Det gäller bara att hitta rätt sorts konto och kort.
  • Alexi

    Jag vill bara flagga för att bostadstillägg ju räknas på de uppgifter om förmögenhet man hade 31 december året innan. Alltså kan man inte bara ge bort massa pengar och sen få bostadstillägg direkt.

  • Flash Gordon
    felix le chat skrev 2019-02-14 16:25:36 följande:
    Mycket enkelt:

    Du får skaffa ett konto i en internetbank, be henne föra över pengarna till ditt
    nya konto och ge henne visa/mc kort kopplat till kontot.
    Hon kan fortfarande ta ut eller handla på kort för sina egna pengar men att dom
    ligger i ditt namn.

    Inget olagligt, man får skänka pengar till sina närstående.
    DET lär däremot fall under kategorin "fusk" hos FK om det upptäcks och blir säkerligen anmält.
  • Flash Gordon
    kattm skrev 2019-02-15 07:40:48 följande:
    Det går att ha kort i eget namn kopplat till ett konto i ett annat namn. Jag har ett kontokort kopplat till min mans kreditkonto. Det gäller bara att hitta rätt sorts konto och kort.
    Har TS mamma obegränsad till gång till "TS pengar" efter att samma pengar just har förts över från TS mamma till TS så lär inte FK uppskatta situationen.

    .

    Att ge bort pengar i gåva/förtida arv tills man kommer ned under maxgränsen är fullt lagligt och inte mer omoraliskt än att sitta och maximerar avdragen i deklarationen varje år i syfte att betala lägsta möjliga skatt.
Svar på tråden Minska förmögenhet, få bostadstillägg (pensionär)?