• Anonym (Lindäng)

Ditt livs största ledsamhet

Låt oss säga att du just nu när du läser detta ligger på dödsbädden (oavsett din ålder) och tänker tillbaka på ditt liv fram till nu. Vad känner du mest ledsamhet över som inkluderar dig och din person och som varit utanför din kontroll? Typ: 'Min mamma älskade mig inte', eller 'jag blev homosexuell och hatad för det'.

Jag skulle mest känna ledsamhet över att jag aldrig blev älskad av mitt ex. Vi hade ett 11 år långt förhållande men han älskade mig aldrig. Det känns väldigt ledsamt när jag tänker på det... Jag har verkligen älskat honom och han var perfekt på så många sätt. Det tog slut för tre år sedan då jag valde att lämna honom efter att ha gett upp att han någonsin skulle börja älska mig och det började kännas som en plåga att vara med honom. När han var på jobbresa de sista åren njöt jag av att vara själv och blev sur och grinig då han kom hem och "störde" mig i min sköna ensamhet. Då insåg jag att jag slutat älska honom och inte ville vara ihop med honom längre. Han såg mig som en kul, rolig, trevlig person att vara med och som samtidigt kunde hjälpa honom att nå ett Svensson-liv med vår gemensamma ekonomi, typ villa och husvagn.

Idag bor jag själv och trivs så himla bra med det! Har däremot inte stängt dörren för ny kärlek. Kommer den så kommer den. ????

Så vad skulle du känna mest ledsamhet över?

• Svar på tråden Ditt livs största ledsamhet
  • Chattisen
    Anonym (E) skrev 2019-02-15 22:43:00 följande:

Att jag inte kan få barn eller kommer att ha haft ett förhållande.

Det här är sorgligt, varför kommer du inte att ha haft ett förhållande innan du ligger på din dödsbädd?
  • Anonym (Malin)
    Anonym (En dag är det över) skrev 2019-02-15 22:49:46 följande:

Med all respekt för din sorg. Känner du verkligen att du inte hade fött dem om du vetat?

Ja. De utsätts för så mycket smärta genom att ha en förälder som ständigt sviker, bråkar, skäller, förstör. De är alldeles för värdefulla för att behöva leva det livet. Jag skäms över mitt dåliga omdöme och att jag trodde att genom att älska skulle jag kunna göra en annan människa hel och kapabel.

Mina barn är små ännu, men den äldre av dem visar redan tydliga tecken på ångest.
  • Anonym (Malin)
    Anonym (G) skrev 2019-02-15 22:46:21 följande:

Ja det är så tungt. Förstår inte att det ska vara så svårt att sätta dom i första hand, alltid. Ja vi lever ihop men detta har gjort att alla känslor från min sida har försvunnit. Du då?

Jag lämnade för sju månader sedan och separarede samtidigt. Skilsmässan går snart igenom. Vill du skilja dig?
  • Anonym (G)
    Anonym (Malin) skrev 2019-02-15 22:57:36 följande:

Jag lämnade för sju månader sedan och separarede samtidigt. Skilsmässan går snart igenom. Vill du skilja dig?

Tänker på det väldigt ofta. Känns som att vi hade haft det bättre själva jag och barnen. Men steget är så svårt att ta. Vill ju så gärna ha den kärnfamilj jag själv inte fick när jag var liten :(.
  • Anonym (G)
    Anonym (Malin) skrev 2019-02-15 22:55:57 följande:

Ja. De utsätts för så mycket smärta genom att ha en förälder som ständigt sviker, bråkar, skäller, förstör. De är alldeles för värdefulla för att behöva leva det livet. Jag skäms över mitt dåliga omdöme och att jag trodde att genom att älska skulle jag kunna göra en annan människa hel och kapabel.

Mina barn är små ännu, men den äldre av dem visar redan tydliga tecken på ångest.

Jag skäms också ofta för mitt dåliga val. Skäms inför mina barn. Att jag inte kunde valt bättre för deras skull.
  • Anonym (E)
    Chattisen skrev 2019-02-15 22:54:11 följande:
    Det här är sorgligt, varför kommer du inte att ha haft ett förhållande innan du ligger på din dödsbädd?
    Olika skäl men oförmågan att få barn, nylig autism-diagnos etc... trist men antagligen sant.
  • Anonym (Malin)
    Anonym (G) skrev 2019-02-15 22:59:39 följande:

Tänker på det väldigt ofta. Känns som att vi hade haft det bättre själva jag och barnen. Men steget är så svårt att ta. Vill ju så gärna ha den kärnfamilj jag själv inte fick när jag var liten :(.

Jag är själv uppvuxen i en härlig och ärlig kärnfamilj. Det hjälpte nog mig att ta steget; jag insåg att det jag hade med mitt ex bara var skit i jämförelse. Jag är ganska ung ännu och det känns som att livet har gått mig förbi på något sätt, att allt det där magiska i familjen inte var för mig. Och det känns så orättvist.
  • Anonym (G)
    Anonym (Malin) skrev 2019-02-15 23:06:30 följande:

Jag är själv uppvuxen i en härlig och ärlig kärnfamilj. Det hjälpte nog mig att ta steget; jag insåg att det jag hade med mitt ex bara var skit i jämförelse. Jag är ganska ung ännu och det känns som att livet har gått mig förbi på något sätt, att allt det där magiska i familjen inte var för mig. Och det känns så orättvist.

Förstår dig precis. Starkt av dig i alla fall att ta dig ur situationen, även om livet inte blev som du önskade. Ni får det helt säkert bättre själva du och barnen.
  • Anonym (Malin)
    Anonym (G) skrev 2019-02-15 23:30:29 följande:

Förstår dig precis. Starkt av dig i alla fall att ta dig ur situationen, även om livet inte blev som du önskade. Ni får det helt säkert bättre själva du och barnen.

Gäller förmodligen dig med. Barnen kommer inte tacka dig för att du härdade ut. Jag tänker att mina barn genom min skilsmässa förstår att man som kvinna har rätt att bli värdigt behandlad i en relation och vågar stå upp för sig själva.
  • Anonym (Mamma)

Att mitt barn har autism, utvecklingsstörning, ångest och kanske något mer. Det är så hemskt att se. Det är det mest ledsamma. Jag är också ledsen över många dumma val jag gjort som skadat mig själv och andra men alla har varit för att fly undan den första sorgen. Och det är ju den som varit utom min kontroll :(

Svar på tråden Ditt livs största ledsamhet