• PaulieJ

    Bli USK. Hjälp...

    Jag vill så gärna plugga till USK.

    Men exakt hur är det att jobba som det?

    Vad är de EXAKTA arbetsuppgifter?

    Jag har kommit på att jag inte kan jobba med för mycket på mina axlar. För mycket ansvar. Nu menar jag som i butik eller restaurang, att ha det ansvaret att kolla igenom papper, fakturor, se så alla varor har kommit in, se så att lagom varor finns på lager och så det räcker till nästa leverans.

    Alltså det kan inte jag. Jag kan ta kassan, ta emot kunder, städa och göra mat eller ge service. Men mer ansvar är inte min grej. Det blir bara fel.

    Vården tror jag hade passat mig, ta hand om äldre och sjuka. Men finns det uppgifter som att beställa saker? Mycket pappersarbete? Kolla om någpt behövs beställas in. Inventering?

    Eller vad exakt är det förutom tvätta dem, ge mat, medicin, vara nära till hands, umgås, vara empatisk, lyhörd etc.

  • Svar på tråden Bli USK. Hjälp...
  • Meriall

    Vet inte om alla usk behöver ge mediciner, tror inte det? Men det är ju ett sånt ansvar du inte vill ha om det finns. Dvs att ngt går väldigt fel om det går fel. Visst är det sånt du gärna slipper?

  • Kjell2

    Exakta arbetsuppgifterna beror på var EXAKT du kommer jobba, hemtjänst, lss, äldreboende, primärvård, klinik, akuten.

    En del tunga lyft och pappersarbete är inte ovanligt.

  • Paraply

    Som undersköterska på vårdavdelning på sjukhus består arbetsuppgifterna av att ta upp/lägga patienter, ta kontroller (blodtryck, temp, syremättnad, andningsfrekvens och puls), servera måltider, lägga om sår, sätta kateter, ta bladderscan, mobilisera patienterna, städa patientrum, ta venprover, vara med i ronder, dokumentera, göra riskbedömningar och så vidare.

    Utöver detta ingår det såklart att svara på ringningar, hjälpa patienter med toalettbesök/blöjbyten, mata, följa med patienter ner till taxi, skjutsa till undersökningar, fylla på material m.m.

    Mellan allt detta hoppas man ha tid för att kunna sitta ner och prata samt finnas där för patienterna.

    Angående frågan om man behöver beställa varor kan detta ingå beroende på arbetsplats.

  • Tiffany

    Inom äldreomsorgen är det ta upp dem..en del kan vara tunga med vändningar osv.. Mata dem. Lägga om sår.. Ge dem mediciner(om man vill bli delegerad) men är man anställd som fast ordinarie som usk på ett äldreboende tänker nog chefen o arbetskamraterna att man ialf bör ha delegering på medicin. Sond. Insulin osv. Man hjälper dem med hygien.

    Utöver omvårdnad och medicinsk del är det matservering och förberedning.. Städar. . tvättar .. Fyller på skåp osv samt en hel del dokumentation.

    Ibland får man följa med dem på ärenden.. T ex sjukhus besök ifall anhöriga ej kan.

    Hantering av avlidna och eventuella vak förekommer också.

  • Tiffany

    Inom äldreomsorgen är det ta upp dem..en del kan vara tunga med vändningar osv.. Mata dem. Lägga om sår.. Ge dem mediciner(om man vill bli delegerad) men är man anställd som fast ordinarie som usk på ett äldreboende tänker nog chefen o arbetskamraterna att man ialf bör ha delegering på medicin. Sond. Insulin osv. Man hjälper dem med hygien.

    Utöver omvårdnad och medicinsk del är det matservering och förberedning.. Städar. . tvättar .. Fyller på skåp osv samt en hel del dokumentation.

    Ibland får man följa med dem på ärenden.. T ex sjukhus besök ifall anhöriga ej kan.

    Hantering av avlidna och eventuella vak förekommer också.

Svar på tråden Bli USK. Hjälp...